Antonov iz.181
Typ: lehký výzkumný letoun
Určení: prověření vzletových a přistávacích charakteristik a letových vlastností letounu opatřeného obloukovým křídlem s tvarem písmene „U“, které obepíná vrtule pohonných jednotek
Historie: Lehký dvoumístný dvoumotorový pístový výzkumný letoun typu iz.181 byl vyvinut leteckou OKB O.K. Antonova za asistence vrtulníkové OKB M.L. Mila. Posláním tohoto netradičního stroje se stalo prověření teoretického předpokladu, že obloukové křídlo s tvarem písmene „U“, které obepíná pístovou pohonnou jednotku, dokáže vytvářit vztlak potřebný pro udržení letounu ve vzduchu při prakticky nulové dopředné rychlosti. Tento předpoklad vycházel z teorie, která spočívá v tom, že hodnota vztlaku závisí na rychlosti proudu vzduchu nad křídlem a nikoliv na rychlosti, kterou se křídlo pohybuje. Proud vzduchu na horní ploše obloukového křídla je přitom urychlován za pomoci vrtule motoru, kterou obepíná. Letoun typu iz.181 obdržel konvenční trup s dvoumístnou kabinou se sedadly vedle sebe na přídi, pevný tříbodový podvozek, motýlkové ocasní plochy a dvouplošné křídlo. Zatímco horní plocha tohoto křídla měla velmi malou hloubku a přímou náběžnou hranu, dolní plocha při pohledu zepředu vykazovala tvarem oblouku, který obepínal dvoulisté vrtule pístových motorů. Ty byly přitom vestavěny přímo do náběžné hrany horní nosné plochy. Tento konstrukční prvek měl letounu typu iz.181 dle předběžných výpočtů zajistit schopnost vzletu s rozjezdem pouhých 30 až 40 m a schopnost letu rychlostí pouhých 30 až 40 km/h. Zda by tento stroj výše uvedenými parametry skutečně vykazoval se už ale nedozvíme, protože jeho vývoj po realizaci několika vysokorychlostních pojížděk po vzletové dráze zcela zastavil rozpad SSSR, k němuž došlo v roce 1991, spolu s těžkou ekonomickou krizí, která na počátku 90. let zachvátila všechny nově vzniklé postsovětské republiky. Široká veřejnost se přitom mohla s jediným prototypem letounu typu iz.181 poprvé seznámit v roce 1991 na airshow v Gostomelu. V září 2010 se pak tento stroj stal exponátem Leteckého muzea Žuljany.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: dva piloti
Pohon: dva pístové motory typu Walter M337A československé výroby s max. výkonem po 210 hp
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 7,30 m |
Délka: | 7,31 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 900 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 5.3.2011