Antonov A-10
Typ: dvoumístná modifikace bezmotorového rekordního kluzáku typu A-9
Určení: účast na plachtařských soutěžích, dobývání rekordů a výcvik pilotů
Odlišnosti od letounu A-9:
- instalace dvoumístné kabiny se sedadlem pilota vpředu a sedadlem cestujícího vzadu v modifikované přední části trupu se zvětšenou délkou (o 250 mm) na místo kabiny jednomístné. Cestující přitom sedí zády k pilotovi.
Historie: Vzhledem k tomu, že křídlo jednomístného rekordního bezmotorového kluzáku typu A-9 poskytovalo natolik velký vztlak, že bylo do kabiny tohoto stroje teoreticky možné umístit ještě jedno sedadlo, v roce 1952 se konstrukční tým OKB O.K. Antonova pustil do prací na projektu dvoumístné modifikace tohoto stroje. Zmíněný model ve známost jako A-10 a vyznačoval se instalací sedadla cestujícího přímo za sedadlem pilota. Cestující přitom uvnitř kabiny tohoto stroje seděl zády k pilotovi. Instalace druhého sedadla se ale neobešla bez prodloužení přední části trupu o 250 mm. Jediný exemplář dvoumístného kluzáku typu A-10 si na své konto si připsal čtyři světové a sedm národních rekordů. Tím nejvýznamnějším se stal rekord v doletu ze dne 26. května 1953. Tehdy přitom tento stroj s pasažérem na zadním sedadle urazil vzdálenost 829,8 km.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: jeden pilot a jeden cestující
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 16,24 m |
Délka: | 6,80 m |
Výška: | 1,49 m |
Prázdná hmotnost: | 327 kg |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | 200 km/h |
Poslední úpravy provedeny dne: 4.3.2018