Suchoj SuperJet 100-95LR
Typ: modifikace středně těžkého dopravního letounu typu SuperJet 100-95B s prodlouženým doletem
Určení: doprava osob na místních a středně dlouhých linkách
Odlišnosti od letounu SuperJet 100-95B:
- instalace pohonných jednotek typu SaM146-1S18, které vykazují mírně vyšším tahem (o 5%), na místo motorů typu SaM146
- větší vnitřní zásoba paliva
- zesílená konstrukce křídla
Historie: Druhým členem rodiny středně těžkých proudových regionálních dopravních letounů typu SuperJet 100-95B zavedeným do sériové výroby se stal model SuperJet 100-95LR, který se vyznačuje prodlouženým doletem. Od základního modelu se SuperJet 100-95LR z konstrukčního hlediska odlišuje pouze instalací zesíleného křídla. Zesílením konstrukce křídla se podařilo zvýšit vzletovou hmotnost ze 45 880-ti kg na 49 450 kg. To přitom umožnilo zvětšit zásobu paliva, což sebou přineslo vzrůst doletu v konfiguraci s 98-ti cestujícími na palubě z 3 080-ti km na 4 580 km. Kromě výše uvedeného tento model obdržel též modifikované motory typu SaM146, známé jako SaM146-1S18, které vykazují mírně vyšším tahem (o 5%). Přepravní kapacita základního modelu a SuperJetu 100-95LR je naproti tomu zcela identická a činí 98 osob. Prototyp tohoto modelu (97006) se od vzletové dráhy podnikového letiště závodu KnAAPO z Komsomolska na Amuru poprvé odlepil dne 12. února 2013. Krátce nato, 15. dne toho samého měsíce, byl letoun 97006 přelétnut do Žukovského. Zde pak prošel rozsáhlým programem certifikačních zkoušek. V jejich průběhu přitom vykonal okolo 60-ti letů s celkovou délkou trvání 115 hodin. Doplňkový certifikát byl Superjetu 100-95LR vystaven dne 20. srpna 2013. Prvním provozovatelem dálkového Superjetu 100-95LR se stala ruská společnost Gazpromavia, letecká divize plynárenského koncernu Gazprom. Svůj první Superjet 100-95LR přitom tato společnost do provozu uvedla dne 4. března 2014. V roce 2022 produkci letounu typu Superjet 100-95LR, stejně jako produkci letounu typu Superjet 100-95B, zcela zastavily sankce, které byly uvaleny na Rusko za invazi na Ukrajinu, zahájenou dne 24. února toho samého roku. Díky tomu, že se na konstrukci tohoto stroje z velké části podílejí importované komponenty západní výroby, jej totiž není za sankčních podmínek vůbec možné vyrábět. Do té doby přitom brány závodu KnAAPO z Komsomolska na Amuru kromě prototypu opustilo pouhých 54 sériových Superjetů 100-95LR.
Verze: -
Vyrobeno: 1 prototyp a 54 sériových strojů (včetně jednoho neletového exempláře pro únavové zkoušky)
Uživatelé: Kazachstán (Comlux) – Kazašská divize švýcarské společnosti Comlux se stala provozovatelem jednoho SuperJetu 100-95LR v provedení s luxusně zařízeným VIP interiérem. Zmíněný stroj (UP-SJ001) byl objednán kazašskou důlní společností Kazachmys a instalaci interiéru kabiny obdržel v srpnu roku 2015 v USA. SuperJet 100-95LR (UP-SJ001) vznikl konverzí letounu SuperJet 100-95LR (RA-89033) ze zrušené zakázky se společností UTair-Express. Svému provozovateli v podobě kazašské divize společnosti Comlux byl letoun SuperJet 100-95LR (UP-SJ001) předán dne 25. prosince 2016.
Kazachstán (Pohraniční stráž) – Pohraniční stráž Kazachstánu si objednala jeden SuperJetu 100-95LR v provedení s luxusně zařízeným VIP interiérem a dodatečnými palivovými nádržemi v podpalubním zavazadlovém úložném prostoru. Jejich instalace přitom sebou přinesla vzrůst doletu z 4 600-ti km na 6 000 km. Zmíněný stroj (UN-95100) poprvé vzlétl dne 25. února 2016. Krátce nato, dne 28. dubna toho samého roku, byl přelétnut do Uljanovska, za účelem instalace interiéru kabiny a aplikace finálního nástřiku. Kabina SuperJetu 100-95LR (UN-95100) je rozdělena na tři oddělení, a to VIP oddělení s jednou třímístnou pohovkou s jedním stolkem po pravoboku a dvojicí otočným křesel a jedním stolkem po levoboku, oddělení v obchodní třídě se sedadly pro 12 osob uspořádanými po čtyřech do tří řad a oddělení v ekonomické třídě se sedadly pro 45 osob uspořádanými po pěti do devíti řad. Pohraniční stráži Kazachstánu byl tento stroj předán dne 12. listopadu 2016.
Thajsko (vojenské letectvo) – Dne 4. prosince 2014 si Thajská vláda objednala dva SuperJety 100-95LR (s opcí na další dva) v provedení s luxusně zařízeným VIP interiérem pro potřeby thajského krále Pchumipona Adljadeta Ramy IX a členů jeho rodiny. První z nich (60317) se do oblak poprvé vydal dne 23. října 2015. Den nato byl tento stroj přelétnut z Komsomolska na Amuru do Uljanovska. Zde obdržel finální nástřik. Poté, dne 9. listopadu téhož roku, byl přelétnut do Žukovského, za účelem realizace předávacích zkoušek. Po jejich završení byl opatřen, v Benátkách, interiérem kabiny cestujících. Ten je rozdělen na tři oddělení, a to VIP oddělení se sedadly pro 4 osoby, obchodní oddělení se sedadly pro 6 osob a standardní osobní oddělení se sedadly pro 50 osob. Druhý objednaný SuperJet 100-95LR (60318) se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 15. prosince 2015. Svému provozovateli v podobě Thajského královského vojenského letectva byly oba zmíněné letouny formálně předány dne 15. července 2016 v Benátkách, kde předtím obdržely VIP interiér. Zatímco první z nich do Thajska dorazil dne 28. července, ten druhý sem byl přelétnut na počátku srpna toho samého roku. Oficiálně byly SuperJety 100-95LR oba do stavu vzdušných sil Thajska, resp. 603. eskadry „Cowboy“ 6. vzdušného křídla s domovskou základnou Don Muang, zařazeny dne 31. srpna 2016. Thajské vzdušné síly přitom tyto stroje provozují pod označením B.L18. Dne 15. prosince 2016 si Thajská vláda objednala další SuperJet 100-95LR. Zmíněný letoun (60319) byl zalétán dne 22. května 2017. Svému provozovateli byl tento stroj předán dne 19. června 2018.
Rusko (Azimut) – Společnost Azimut z Rostova na Donu si objednala, u leasingové společnosti GTLK, celkem osm SuperJetů 100-95LR v provedení se sedadly pro 103 osob uvnitř kabiny cestujících v ekonomické třídě s opcí na další čtyři tyto stroje. Zatímco předání prvních čtyř z nich bylo naplánováno na září roku 2017, zbylé čtyři tyto stroje měly být dodány na jaře roku 2018. Dodávky SuperJetů 100-95LR, na které byla uzavřena opce, byly naplánovány na léta 2019 až 2020. První z nich (RA-89079) na domovské letiště společnosti Azimut, Rostov na Donu, dorazil dne 7. července 2017. Druhý SuperJet 100-95LR společnosti Azimut (RA-89080) byl nejprve prezentován na moskevské airshow MAKS 2017. Teprve až poté, dne 8. srpna toho samého roku, byl přelétnut do Rostova na Donu. Krátce nato, dne 13. srpna a 28. září roku 2017, sem dorazil i třetí a čtvrtý objednaný SuperJet 100-95LR (RA-89036 a RA-89085). První let s cestujícími na palubě SuperJet 100-95LR společnosti Azimut uskutečnil dne 15. září toho samého roku. Konkrétně se jednalo o charterový let z Rostova na Donu do Moskvy s členy fotbalového klubu Rostov. První regulérní linkový let SuperJet 100-95LR Azimutu uskutečnil dne 21. září 2017, a to na lince Rostov na Donu – Moskva (Vnukovo). Předání posledního, osmého, objednaného stroje (RA-89095) bylo uskutečněno dne 18. dubna 2018. Od září roku 2017 do tohoto data přitom SuperJety 100-95LR Azimutu přepravily celkem 182 663 cestujících. Zatímco letouny RA-89085, RA-89079, RA-89080, RA-89093, RA-89096, RA-89094 a RA-89095 jsou nově vyrobenými stroji, letoun RA-89036 předtím létal v barvách společnosti Yamal. V roce 2022 se flotila SuperJetů 100-95LR společnosti Azimut rozrostla o další tři stroje, a to SuperJet 100-95LR (RA-89186), SuperJet 100-95LR (RA-89189) a SuperJet 100-95LR (RA-89162). Zatímco letouny RA-89186 a RA-89189 jsou nově vyrobenými stroji, v případě letounu RA-89162 se jedná o nedodaný a uskladněný stroj pro irskou společnost CityJet.
Rusko (Gazpromavia) – V srpnu roku 2011 si společnost Gazpromavia, letecká divize plynárenského koncernu Gazprom, závazně objednala 10 SuperJetů 100-95LR v provedení se sedadly pro 90 osob v ekonomické třídě uvnitř kabiny cestujících (po pěti ve dvou řadách s rozestupem 34 palců a po pěti v 16-ti řadách s rozestupem 30 placů) jako náhradu za tehdejší flotilu letounů typu Jak-42 (Clobber A) a Tu-154M (Careless B). První z nich (RA-89018) se od vzletové dráhy podnikového letiště závodu KnAAPO poprvé odlepil dne 9. srpna 2013. Instalaci interiéru kabiny cestujících a finální nástřik tento stroj obdržel v Uljanovsku, kam byl přelétnut krátce nato. Dne 29. srpna toho samého roku, pouhých 20 dnů po prvním vzletu, letoun SuperJet 100-95LR (RA-89018) zavítal na moskevskou airshow MAKS 2013. Společnost Gazpromavia letoun RA-89018 formálně převzala ještě ten samý den. Na domovské letiště zmíněné společnosti, které se nachází v Ostafjevu, byl tento stroj přelétnut dne 17. října 2013. Protože ještě před uvedením tohoto vůbec prvního sériového exempláře Superjetu 100-95LR do provozu bylo nezbytné zpracovat velké množství dokumentů, ke svému prvnímu linkovému letu, na trase Vnukovo – Sovětskyj, se nakonec vydal až dne 4. března 2014. V průběhu prvního měsíce provozu letoun RA-89018 navštívil osm destinací a vykonal 30 letů s celkovou délkou trvání 70 hodin. Mezitím, v prosinci roku 2013, brány závodu KnAAPO opustily další dva objednané SuperJety 100-95LR (RA-89019 a RA-89020). Na letiště Ostafjevo přitom tyto stroje dorazily v závěru ledna roku 2014. Zatímco letoun RA-89020 se ke svému prvnímu linkovému letu vydal dne 20. května, letoun RA-89019 byl do pravidelného provozu uveden dnem 18. června 2014. Mezitím, na konci května, společnost Gazpromavia převzala další dva SuperJety 100-95LR (RA-89029 a RA-89030). Krátce nato, dne 23. června 2014, se do oblak poprvé vydal šestý objednaný SuperJet 100-95LR (RA-89031). Do počátku května roku 2015 byly společnosti Gazpromavia předány ještě další dva letouny tohoto typu (RA-89048 a RA-89049). To již měly SuperJety 100-95LR v barvách Gazpromavie na svém kontě 894 letů s celkovou délkou trvání 1 696 h. Předání posledních dvou objednaných SuperJetů 100-95LR (RA-89050 a RA-89054) se podařilo uskutečnit ke dni 10. července 2015. Tehdy se ale v pravidelném provozu stále ještě nacházelo jen sedm SuperJetů 100-95LR společnosti Gazpromavia. Pracovní náplní SuperJetů 100-95LR Gazpromavie se přitom stala nejen obsluha pravidelných linek, ale i různé charterové lety a v neposlední řadě též lety v zájmu společnosti Gazprom. Do března roku 2016 SuperJety 100-95LR společnosti Gazpromavia vykonaly 1 975 letů a přepravily téměř 100 000 pasažérů.
Rusko (IrAero) – Společnost IrAero z Irkutska se stala provozovatelem celkem pěti letounů typu SuperJet 100-95LR (RA-89034 a -89075 až -89078). Zatímco v případě letounu RA-89034 se jedná o stroj, který předtím létal v barvách společnosti Yamal, zbylé čtyři SuperJety 100-95LR společnosti IrAero pocházejí z novovýroby. Zmíněná společnost přitom všech pět těchto strojů převzala mezi červnem roku 2017 a květnem roku 2019.
Rusko (Lukoil Avia) – Společnost Lukoil Avia, letecká divize naftařské společnosti Lukoil, se stala provozovatelem jednoho letounu typu SuperJet 100-95LR (RA-89215), který se vyznačuje instalací polokapkovitého krytu na hřbetu zadní části trupu, přímo před SOP. Ten podle všeho ukrývá anténu satelitního navigačního a (nebo) komunikačního systému. Zmíněný stroj byl zalétán dne 18. listopadu 2022 jako vůbec poslední z letounů řady SuperJet 100-95 s širokým zastoupením importovaných komponent v konstrukci a vybavení. Na jaře roku 2024 byla zaznamenána jeho přítomnost v Kazani. Zde podle všeho obdržel interiér kabiny a další vybavení dle zadání provozovatele. Dne 30. srpna toho samého roku byl přelétnut z Kazaně do Žukovského, kde následně prošel přejímacími zkouškami. Následně, dne 27. září 2024, byl přelétnut na domovské letiště společnosti Lukoil Avia, Moskva-Šeremetjevo. První linkový let letoun SuperJet 100-95LR (RA-89215) uskutečnil dne 11. října toho samého roku, a to na trase Moskva-Šeremetjevo – Nižnij Novogrod-Strigino – Moskva-Šeremetjevo. Až do převzetí tohoto stroje přitom společnost Lukoil Avia provozovala výhradně importované letouny západní výroby.
Rusko (Red Wings) – Společnost Red Wings se stala provozovatelem pěti SuperJetů 100-95LR (RA-89154, RA-89195, RA-89196, RA-89187 a RA-89190). Všechny zmíněné stroje tato společnost převzala v letech 2021 až 2022. V případě prvních tří uvedených letounů se přitom jednalo o nedodané stroje, které byly původně vyrobeny pro irského dopravce CityJet. Zmíněné letouny na inventáři společnosti Red Wings doplnily flotilu 15-ti SuperJetů 100-95B.
Rusko (UTair-Express) – V srpnu roku 2013 si společnost UTair-Express objednala šest SuperJetů 100-95LR v provedení se sedadly pro 103 osob v ekonomické třídě uvnitř kabiny cestujících. První z nich (RA-89033) se do oblak poprvé vydal dne 26. dubna 2014. Instalaci interiéru kabiny cestujících a finální nástřik tento stroj obdržel v Uljanovsku, kam byl přelétnut dne 29. května téhož roku. Druhý pro UTair vyhrazený SuperJet 100-95LR (RA-89034) vzlétl dne 7. července 2014. Kompletaci všech šesti objednaných letounů se podařilo završit do konce toho samého roku (RA-89033, RA-89034, RA-89035, RA-89036, RA-89037 a RA-89038). Protože sankce, které mezitím uvalil západ na Rusko za anexi Krymu, uvrhly společnost UTair do problémů, z kontraktu ze srpna roku 2013 nakonec odstoupila, aniž by převzala jediný letoun. Zatímco letoun RA-89033 se následně stal základem VIP speciálu kazašské divize švýcarské společnosti Comlux, letouny RA-89034, RA-89035 a RA-89036 se staly součástí letadlového parku ruské společnosti Yamal, provozovatelem letounů RA-89037 a RA-89038 se stala ruská společnost Yakutia.
Rusko (Yakutia) – V srpnu roku 2015, na airshow MAKS 2015, si společnost Yakutia z Jakutska objednala, u leasingové společnosti GTLK, pět SuperJetů 100-95. Součástí zmíněného kontraktu se ale staly i dva předtím dodané stroje, přes leasingovou společnost VEB-Leasing. Poslední dva z nich byly přitom dodány, v letech 2016 až 2017, ve verzi SuperJet 100-95LR. Konkrétně se jednalo o letouny s registrací RA-89037 a RA-89038 ze zrušené zakázky společnosti UTair. Zatímco letoun SuperJet 100-95LR (RA-89038) společnost Yakutia převzala dne 21. října 2016, letoun SuperJet 100-95LR (RA-89037) do Jakutska dorazil dne 7. února 2017.
Rusko (Yamal) – V srpnu roku 2015 na airshow MAKS 2015 si společnost Yamal objednala, prostřednictvím leasingové společnosti GTLK, celkem 25 letounů typu SuperJet 100-95LR s termínem předání do roku 2017. Dle tehdejších plánů měla první dva z nich převzít ještě před koncem roku 2015. Kuli problémům se splátkou leasingového poplatku bylo ale tento termín nakonec nezbytné posunout. Prvním SuperJetem 100-95LR společnosti Yamal se stal letoun s registrací RA-89034, který byl původně vyroben, v roce 2014, pro společnost UTAir. Na domovské letiště společnosti Yamal, Salechard, tento stroj dorazil dne 28. března 2016. Předtím ale prošel úpravami vycházejícími z požadavků nového provozovatele. Ke svému prvnímu linkovému letu se letoun SuperJet 100-95LR (RA-89034) v barvách společnosti Yamal vydal dne 30. dubna toho samého roku, na to na lince Moskva-Domodedovo – Tjumen. Následující dva SuperJety 100-95LR společnosti Yamal (RA-89035 a RA-89036) byly rovněž původně vyrobeny pro UTAir. Jejich dodání bylo uskutečněno dne 19. (RA-89035) a 20. (RA-89036) května toho samého roku. Do linkového provozu v barvách Jamalu byly tyto stroje zařazeny v červnu toho samého roku. Kabina všech tří SuperJetů 100-95LR Jamalu ukrývá sedadla pro 103 osob v ekonomické třídě. Do dnešních dnů společnost Yamal převzala ještě dalších 15 SuperJetů 100-95LR z výroby (RA-89068 až -89073, -89081, -89082 a -89086 až -89092).
Posádka: dva piloti
Pohon: dva dvouproudové motory typu Powerjet SaM146-1S18 francouzsko-ruské konstrukce
Radar: povětrnostní radiolokátor (jeho instalace se nachází uvnitř špice trupu)
Kapacita: 95 až 98 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 27,80 m |
Délka: | 29,94 m |
Výška: | 10,28 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 49 450 kg |
Max. rychlost: | 870 km/h |
Praktický dostup: | 12 500 m |
Max. dolet: | 4 580* km |
* s 98-ti cestujícími na palubě
Poslední úpravy provedeny: 7.11.2024