Suchoj Su-30SM2

 

Typ:  pokročilá modifikace víceúčelového bojového letounu typu Su-30SM (Flanker H)

Určení:  ničení stíhacích letounů protivníka v manévrovém vzdušném boji, ničení vzdušných cílů na střední a velké vzdálenosti, obrana pozemních jednotek a průmyslových komplexů před napadením ze vzduchu, doprovodné úkoly, ničení pozemních a hladinových cílů za pomoci přesně naváděné munice, umlčování radiolokátorů protivníka a výcvik pilotů u bojových útvarů

Odlišnosti od letounu Su-30SM (Flanker H):

- instalace 14 000 hp motorů typu AL-41F-1S na místo 12 500 hp motorů typu AL-31FP

- instalace radiolokátoru typu N135 radiolokačního komplexu typu Š-135 Irbis na místo radiolokátoru typu N011M-R Bars-R radiolokačního systému typu RLSU-30MK-R

- instalace ruských avionických systémů na místo importovaných avionických systémů

- instalace unifikovaného systému pro komunikaci, navigaci a sdílení dat typu OSNOD, který zajišťuje zabezpečenou komunikaci a výměnu dat mezi různými typy letecké techniky

Historie:  V roce 2015 byly zahájeny zkušebně-konstrukční práce (OKR) s šifrou Adaptacija-Su, které jsou zaměřeny na rozšíření operačních schopností dvoumístných víceúčelových bojových letounů typu Su-30SM (Flanker H) a úplnou „rusifikaci“ těchto strojů. Letoun typu Su-30SM (Flanker H) totiž vychází z exportního víceúčelového bojového letounu typu Su-30MKI (Flanker H), do kterého byla integrována nejen avionika ruské výroby, ale též avionika francouzské, izraelské a indické provenience. Některé importované avionické systémy přitom od tohoto svého exportního protějšku přebírá, což provoz flotily letounů typu Su-30SM (Flanker H) činí závislý na dodávkách ze zahraničí. Původně plánovaný modernizační program počítal pouze se záměnou některých avionických systémů a rozšíření škály podvěsné výzbroje o nové protiletadlové a protizemní řízené střely. Takto modifikované letouny typu Su-30SM (Flanker H) měly přitom nést označení Su-30SM1. V roce 2018 ale padlo rozhodnutí, aby byly palubní systémy těchto strojů v maximální míře unifikovány s palubními systémy jednomotorového víceúčelového bojového letounu typu Su-35S (Flanker K). Následně se proto rozeběhly práce na modifikaci letounu typu Su-30SM (Flanker H) s instalací motorů typu Al-41F-1S. Takto modifikovaný letoun typu Su-30SM (Flanker H) obdržel označení Su-30SM2 a kromě motorů typu Al-41F-1S počítá též s radiolokátorem letounu typu Su-35S (Flanker K) v podobě typu N135. Protože má motor typu Al-41F-1S v porovnání s motorem typu Al-31FP vyšší tah (14 000 hp vs 12 500 hp), „modernizovaný“ Su-30SM2 bude moci nést větší množství munice a vybavení. Díky vyšší výkonnosti pohonných jednotek bude ale tento model možné vybavit též výkonnější palubní elektronikou mající vyšší spotřebu elektrické energie. Kromě toho má zmíněný motor proti motoru typu Al-31FP dvojnásobnou technickou životnost. Díky plazmovému systému zapalování má navíc nižší spotřebu paliva. Záměna motorů typu Al-31FP motory typu Al-41F-1S tedy sebou přinese též prodloužení doletu a vytrvalosti. Přitom motor typu Al-41F-1S má prakticky identické rozměry a hmotnost jako motor typu Al-31FP. Zástavba motorů typu Al-41F-1S do draků letounů typu Su-30SM (Flanker H) tedy povede nejen k zjednodušení logistického zabezpečení flotily VVS a VMF, ale též k vzrůstu bojové hodnoty těchto strojů. Součástí programu Adaptacija-Su se ale staly též práce na integraci blíže nespecifikované hypersonické protilodní řízené střely do zbraňového systému letounu typu Su-30SM (Flanker H). Podle názorů některých odborníků se jedná o okřídlenou střelu s kapalinovým raketovým motorem typu Ch-32 (AS-4A mod) s dosahem 600 až 1 000 km, která vzešla z modernizačního programu středně těžkého bombardovacího letounu typu Tu-22M3 (Backfire C). Zmíněnou zbraň by letoun typu Su-30SM (Flanker H) mohl teoreticky přepravovat v jednom exempláři pod trupem. Může se však jednat o nějakou novou střelu, která zatím ještě nebyla odtajněna. Modernizací na standard Su-30SM2 by v budoucnu měla projít celá flotila letounů typu Su-30SM (Flanker H). Se zahájením tohoto procesu se nyní počítá v prosinci roku 2021. První várku letounů typu Su-30SM (Flanker H) „upgradovaných“ na úroveň Su-30SM2 by VVS mělo převzít před koncem roku 2022, po završení letových zkoušek. O jaký počet letounů by se mělo jednat, ale není známo. Mezitím, dne 25. srpna 2020, si Ministerstvo obrany Ruska navíc objednalo, na výstavě Armija 2020, 21 letounů typu Su-30SM2 z novovýroby. Vzhledem k napaté situaci v Pobaltí se tyto letouny stanou součástí výzbroje 689. IAP (stíhací letecký pluk) Baltské flotily VMF, který působí z Kaliningradu.

Verze:  -

Vyrobeno:  0

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot a navigátor/operátor zbraňových systémů

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Saturn Al-41F-1S (iz.117S) s řízeným vektorem tahu a max. tahem po 8 800 kp / 14 000 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním (v krátkodobém nouzovém režimu mohou tyto motory podávat tah až 14 500 kp)

Radar:        jeden víceúčelový radiolokátor s pohyblivou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (PESA) typu N135 radiolokačního komplexu typu Š-135 Irbis, instalovaný uvnitř špice trupu. Radar typu N135 má zorné pole ±120° ve vertikální rovině a ±60° v horizontální rovině a je schopen vyhledávat, sledovat a zaměřovat vzdušné cíle (včetně těch pohybujících se na pozadí země), pozemní cíle i hladinové cíle. Kromě toho dokáže provádět mapování terénu s nízkým, středním i vysokým rozlišením (s přesností do <1 m). Zatímco z přední polosféry je radar typu N135 vzdušný cíl o velikosti stíhacího letounu (s RCS 3 m2) schopen detekovat na vzdálenost 350 až 400 km (resp. 170 km v režimu look-down/shot-down), ze zadní polosféry dokáže shodný typ vzdušného cíle odhalit ze vzdálenosti 200 km (resp. 50 km v režimu look-down/shot-down). Vzdušný cíl typu okřídlená střela (s RCS 0,01 m2) je pak schopen detekovat na vzdálenost 90 km. Radar typu N135 dokáže najednou sledovat 30 vzdušných cílů nebo 4 pozemní cíle. Pokud sleduje pouze jeden pozemní cíl, může současně monitorovat vzdušnou situaci. Zatímco PLŘS s aktivním RL navedením dokáže navádět na 8 cílů najednou, PLŘS s poloaktivním RL navedením je schopen navádět na 2 cíle najednou. Protizemní ŘS pak dokáže navádět na dva cíle současně. Letadlovou loď je přitom schopen detekovat na vzdálenost až 400 km, železniční most na vzdálenost 150 až 200 km, malý člun na vzdálenost 100 až 120 km a skupinu tanků na vzdálenost 60 až 70 km.                

Výzbroj:     jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 8 000 kg, přepravovaná na dvanácti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, šesti pod křídlem a dvou na koncích křídla – ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu) – PLŘS středního dosahu s pasivním IČ navedením typu R-27T/ET (AA-10B/D Alamo B/D) (max. 2 ks), PLŘS středního dosahu s poloaktivním RL navedením typu R-27R/ER (AA-10A/C Alamo A/C) (max. 6 ks), PLŘS středního dosahu s pasivním RL navedením typu R-27P/EP (AA-10E/F Alamo E/F) (max. 2 ks), PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu R-77/-77-1 (AA-12A/B Adder A/B) (max. 6 ks), PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu R-73 (AA-11A Archer) (max. 6 ks), protizemní ŘS s poloaktivním laserovým navedením typu Ch-29L (AS-14A Kedge) (max. 6 ks) a S-25L (max. 6 ks), protizemní ŘS s pasivním TV navedením typu Ch-29T (AS-14B Kedge) (max. 6 ks) a Ch-59M (AS-18 Kazoo) (max. 2 ks), protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu Ch-31P (AS-17A Krypton) (max. 6 ks), protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu Ch-31A (AS-17B Krypton) (max. 6 ks), řízené pumy s poloaktivním laserovým navedením typu KAB-1500L (max. 3 ks), řízené pumy s pasivním TV navedením typu KAB-500Kr (max. 6 ks) a KAB-1500Kr (max. 3 ks), 30 kt jaderná puma typu iz.244N, neřízené pumy do hmotnosti 500 kg, raketové bloky typu B-8M (20 neřízených raket S-8 ráže 80 mm) a B-13L (5 neřízených raket S-13 ráže 122 mm), 340 mm neřízené rakety typu S-25, submuniční kontejnery typu KMGU, zápalné nádrže typu ZAB-500PT (max. 8 ks) a 2 000 l PTB typu PTB-2000 (max. 2 ks)


 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,70 m 
Délka:   21,94 m
Výška: 6,36 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 34 500 kg
Max. rychlost: 2 125 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 2.8.2021