Suchoj SuperJet New

 
 

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu SuperJet 100-95B

Určení:  doprava osob na místních a středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu SuperJet 100-95B:

- modifikovaná konstrukce trupu

- instalace wingletů s šavlovitým profilem (tzv. sabreletů) kompozitní konstrukce. Zatímco u modelu SuperJet 100-95B jsou sabrelety volitelný položkou, tento model bude jimi vybaven standardně.

- instalace palubních systémů ruské výroby na místo palubních systémů západní provenience.

- instalace nového přístrojového vybavení v pilotní kabině. Na palubní desce tohoto modelu se bude nacházet jeden velkoplošný displej, zatímco u předchozího modelu je zde umístěna pětice malých multifunkčních displejů.

Historie:  Dne 25. ledna 2018 byl schválen vývoj modifikace dvoumotorového proudového regionálního dopravního letounu typu SuperJet 100-95B, prvního dopravního letounu vyvinutého v Rusku po rozpadu SSSR, s výrazně sníženým podílem komponent západní provenience v konstrukci a vybavení. Na konstrukci letounu typu SuperJet 100-95B se totiž importované součástky podílejí hned z cca 70-ti %, což sebou přináší celou řadu problémů. Prvním z nich je skutečnost, že je produkce tohoto stroje závislá na dodávkách ze západních zemí, zejména pak z USA. O tom, jak je nevýhodné se spoléhat na dodávky komponent ze západu, se přitom Rusko mohlo přesvědčit již v roce 2014, kdy na něj byly uvaleny sankce za anexi Krymu a podporou proruských ukrajinských separatistů. Skutečnost, že je celá řada komponent letounu typu SuperJet 100-95B západní výroby navíc ruskému průmyslu brání tyto stroje vyvážet do zemí, na které se západní země rozhodly uvalit ekonomické sankce. Právě z tohoto důvodu nemohla být uskutečněna např. lukrativní zakázka Íránu na 40 SuperJetů 100-95B. Západní dopravci přitom o tento typ letounu prakticky nejeví žádný zájem. U rusifikovaného SuperJetu 100-95B, který je znám jako SuperJet New, se změny neomezí pouze na palubní systémy. Úpravami u tohoto modelu totiž projde též konstrukce trupu. Dle původních plánů měly navíc SuperJet New pohánět motory typu PD-8 ruské značky Aviadvigatel. Se shodnými motory přitom výhledově počítá též obojživelný letoun typu Be-200ČS, který zatím pohánějí motory typu D-436TP ukrajinské značky Motor Sič. Důvodem volby tuzemského motoru typu PD-8 se staly problémy s životností rusko-francouzského motoru typu SaM146, který pohání základní model SuperJet 100-95B. Francouzská společnost Safran totiž odmítá do dalšího zdokonalování motoru typu SaM146 investovat, a to kuli problematické návratnosti této investice vzhledem k velmi omezené produkci letounů typu SuperJet 100-95B. Vývoj letounu typu SuperJet New měl přitom stát 120 až 130 miliard rublů, přičemž nadpoloviční většinu této částky měl spolknout právě vývoj motoru typu PD-8. Na výstavě NAIS 2022 (National Airport Infrastructure Show 2022), která se konala v únoru roku 2022, bylo nicméně oznámeno, že SuperJet New bude nakonec certifikován s původními motory typu SaM146. Motory typu PD-8 budou pak výrobcem nabízeny jako alternativa k motorům typu SaM146. Nehledě na použití původních motorů typu SaM146 by však podíl importovaných komponent na konstrukci SuperJetu New neměl přesahovat hodnotu 10 %. Díky konstrukčním úpravám by navíc tento stroj měl mít vyšší přistávací hmotnost (42 t vs 41 t). Dle současných plánů by měl být prototyp SuperJetu New dokončen v roce 2023. Certifikačními zkouškami by měl tento model, v provedení s motory typu SaM146, projít ten samý rok. Motory typu PD-8 by měly být na SuperJetu New otestovány v roce 2024.

Verze:  -

Vyrobeno:  0

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Powerjet SaM146 francouzsko-ruské konstrukce s max. tahem po 7 835 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor (jeho instalace se nachází uvnitř špice trupu)

Kapacita:    ?

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 19.2.2022