Suchoj SuperJet New

 
 

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu SuperJet 100-95

Určení:  doprava osob na místních a středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu SuperJet 100-95:

- instalace motorů typu PD-8 ruské výroby na místo motorů typu SaM146 rusko-francouzské konstrukce

- modifikovaná konstrukce trupu

- instalace palubních systémů ruské výroby na místo palubních systémů západní provenience

Historie:  Dne 25. ledna 2018 byl schválen vývoj modifikace dvoumotorového proudového regionálního dopravního letounu typu SuperJet 100-95, prvního dopravního letounu vyvinutého v Rusku po rozpadu SSSR, s výrazně sníženým podílem komponent západní provenience v konstrukci a vybavení. Na konstrukci letounu typu SuperJet 100-95 se totiž importované součástky podílejí hned z cca 70-ti %, což sebou přináší celou řadu problémů. Prvním z nich je skutečnost, že je produkce tohoto stroje závislá na dodávkách ze západních zemí, zejména pak z USA. O tom, jak je nevýhodné se spoléhat na dodávky komponent ze západu, se přitom Rusko mohlo přesvědčit již v roce 2014, kdy na něj byly uvaleny sankce za anexi Krymu a podporou proruských ukrajinských separatistů. Skutečnost, že je celá řada komponent letounu typu SuperJet 100-95 západní výroby navíc ruskému průmyslu brání tyto stroje vyvážet do zemí, na které se západní země rozhodly uvalit ekonomické sankce. Právě z tohoto důvodu nemohla být uskutečněna např. lukrativní zakázka Íránu na 40 SuperJetů 100-95. Západní dopravci přitom o tento typ letounu prakticky nejeví žádný zájem. Dalším důvodem na požadavek „rusifikace“ SuperJetu 100-95 se staly problémy s životností rusko-francouzských motorů typu SaM146. Francouzská společnost Safran totiž odmítá do dalšího zdokonalování této motoru typu SaM146 investovat, a to kuli problematické návratnosti této investice vzhledem k velmi omezené produkci letounů typu SuperJet 100-95. Rusifikovaný SuperJet 100-95, který je znám jako SuperJet New, budou proto pohánět motory typu PD-8 ruské značky Aviadvigatel. Se shodnými motory přitom výhledově počítá též obojživelný letoun typu Be-200ČS, který zatím pohánějí motory typu D-436TP ukrajinské značky Motor Sič. Na vývoj letounu typu SuperJet New bude zapotřebí 120 až 130 miliard rublů. Nadpoloviční většinu této částky přitom spolkne vývoj motoru typu PD-8. Změny se ale u letounu typu SuperJet New neomezí jen na pohonné jednotky a palubní systémy. Úpravami u tohoto modelu totiž projde též konstrukce trupu. Se zahájením letových zkoušek prototypu letounu typu SuperJet New se počítá v roce 2024.

Verze:  -

Vyrobeno:  0

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Aviadvigatel PD-8

Radar:        povětrnostní radiolokátor (jeho instalace se nachází uvnitř špice trupu)

Kapacita:    ?

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 22.9.2020