Iljušin Il-96-400VPU
Typ: speciální modifikace velkokapacitního nákladního letounu typu Il-96-400T zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra FSB
Určení: přeprava vysoce postavených představitelů FSB (Federální služba bezpečnosti)
Odlišnosti od letounu Il-96-400T:
- instalace osobní kabiny uvnitř trupu na místo nákladového prostoru (v této souvislosti z levoboku přední části trupu zmizela rozměrná nákladová vrata)
- instalace řady okének a dalších přístupových dveří na obou bocích trupu
- instalace podlouhlého člunovitého krytu antén satelitního komunikačního systému (?) v ose hřbetu zadní části trupu, přímo před kořenem SOP
Historie: Dne 25. prosince 2012 leasingová společnost Ilyushin Finance Co. (IFK) podepsala kontrakt s výrobním závodem VASO z Voroněže na přestavbu čtvrtého sériového exempláře velkokapacitního nákladního letounu typu Il-96-400T (RA-96104) na salónní speciál. Zmíněný speciál vešel ve známost jako Il-96-400VPU a jeho provozovatelem se stala FSB (Federální služba bezpečnosti Ruské federace), hlavní bezpečnostní služba Ruské federace. Letoun Il-96-400T (RA-96104), který se stal jeho základem, poprvé vzlétl dne 17. listopadu 2011 a původně byl vyhrazen pro aerolinky Polet. Protože ale Polet převzetí tohoto stroje odřekl a žádného jiného zákazníka se pro něj nepodařilo nalézt, nakonec nevykonal jediný linkový let. Konverzi letounu Il-96-400T (RA-96104) na salónní speciál typu Il-96-400VPU se voroněžskému závodu VASO podařilo završit v říjnu roku 2014. Do oblak se jediný exemplář tohoto speciálu poprvé vydal 21. dne toho samého měsíce. Ten samý měsíc byl přelétnut z Voroněže do Uljanovska. Zde pak, u společnosti Avia-Spektr, obdržel finální nástřik. Teprve až poté byl opatřen vlastním interiérem osobní kabiny. S předáním jediného exempláře speciálu Il-96-400VPU (RA-96104) konečnému provozovateli v podobě FSB se přitom tehdy počítalo v prosinci roku 2014. Nakonec se tomu ale stalo až dne 5. listopadu 2015. Na své domovské letiště, Moskva-Vnukovo, byl tento stroj přelétnut na jaře roku 2016.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Il-96-400T)
Uživatelé: zatím žádní
Posádka: dva piloti
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A1 s max. tahem po 17 400 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 60,11 m |
Délka: | 63,94 m |
Výška: | 15,72 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 11.7.2016