Iljušin Il-62MGr 

Typ:  nákladní modifikace dálkového velkokapacitního dopravního letounu typu Il-62M (Classic)

Určení:  přeprava nákladu na středně dlouhých a dálkových linkách

Odlišnosti od letounu Il-62M (Classic):

- zcela nový interiér kabiny v oblasti za pilotním prostorem – zde se nyní nachází nákladový prostor s úchyty palet a zařízením pro manipulaci s nákladem (válečkové dopravníky) v podlaze (ta má v porovnání s podlahou modelu Il-62M zesílenou konstrukci)

- absence většiny postranních okének – zatímco na bocích bývalého předního oddělení zůstaly zachovány pouze čtyři páry okének, zasklení části kabiny v oblasti bývalého zadního oddělení se omezilo na tři páry okének (dva páry vetknuté do nouzových výstupů nacházejících se nad křídlem + poslední pár okének)

- instalace jednodílných výklopných (směrem nahoru ven) nákladových vrat s rozměry 3,5 x 2,0 m na levém boku trupu, v oblasti bývalého předního oddělení, přímo před druhými vstupními dveřmi

Historie:  V první polovině 90. let došlo k výraznému nárůstu přepravy nákladu na linkách ruských leteckých společností. V této souvislosti tehdy vyvstala značná poptávka po nákladních letounech. O nákladní letouny přitom jevily největší zájem malé letecké společnosti, které vznikly rozdělením Aeroflotu, k němuž došlo krátce po rozpadu SSSR. Protože těžká ekonomická krize, která v 90. letech zmítala Ruskem, vedla k razantnímu útlumu letecké výroby a navíc většina malých nově vzniklých společností si pořízení nového nákladního letounu nemohla dovolit, JSC S.V. Iljušina se tehdy pustila do prací na podkladech k přestavbě čtyřmotorových proudových dálkových velkokapacitních dopravních letounů typu Il-62M (Classic) na nákladní stroje. Nákladní letouny vzniklé přestavbou „olétaných“ dopravních letounů lze totiž pořídit za zlomek ceny nově vyrobených nákladních letounů. Nákladní modifikace letounu typu Il-62M (Classic) vešla ve známost jako Il-62MGr a byla uzpůsobena k přepravě palet s nákladem do celkové hmotnosti 22,3 t na horní palubě. Tu zpřístupňovaly rozměrná nákladová vrata nacházející se na levoboku přídě trupu. Při využití trojice podpalubních prostor měl však tento model být schopen přepravy až 40 t nákladu. Díky nedostatku finančních prostředků leteckých společností si ale projekt nákladního Il-62MGr nakonec musel na realizaci počkat do dalšího desetiletí. První Il-62M (RA-86126) byl na tento model přestaven v roce 2001. Zmíněný stroj přitom předním létal v barvách ruské společnosti Orient-Avia. Další Il-62MGr (RA-86945) vznikl rok nato. Jeho základem se konkrétně stal letoun Il-62M (OK-BYV), který předtím provozovala společnost Georgia Air Prague. Poslední, třetí, Il-62MGr (RA-86576) vznikl v roce 2007 konverzí letounu Il-62M (UK-86576) uzbecké společnosti Uzbekistan Airlines. Provozovatelem všech tří nákladních Il-62MGr se stala společnost KAPO-Avia, letecká divize kazaňského závodu KAPO. Zatímco provoz letounu Il-62MGr (RA-86945) byl ukončen již v roce 2012, zbylé dva letouny typu KAPO-Avia provozovala až do roku 2015. Jeden z nich (RA-86576) byl pak prodán běloruské společnosti Rada Airlines. Ta jej provozuje od roku 2015 jako EW-450TR.

Verze:  -

Vyrobeno:  tři exempláře (všechny vznikly konverzí sériových Il-62M)

Uživatelé:  Bělorusko (Rada Airlines) a Rusko (KAPO-Avia)

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, radista a palubní mechanik

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KU s max. tahem po 11 000 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-62, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:   náklad do celkové hmotnosti 40 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny (22 300 kg) a tří podpalubních prostorů s celkovým objemem cca 200 m3

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 43,20 m
Délka:   53,12 m
Výška: 12,35 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 170 000 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    cca 6 000* km

 

 

* s 40 t nákladu

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 13.12.2015