Iljušin Il-96T

Typ:  nákladní modifikace velkokapacitního dopravního letounu typu Il-96MO

Určení:  přeprava nákladu na velké vzdálenosti

Odlišnosti od letounu Il-96MO:

- zcela nový interiér horní paluby v oblasti za pilotní kabinou – zde se nyní nachází malý salonek se sedadly loadmasterů a záchranným vybavením následovaný 44,13 m x 5,70 m x 2,61 m nákladovým prostorem (do jeho podlahy jsou vetknuty válečkové dopravníky a rychlo-zámky pro fixaci palet s nákladem)

- absence podpalubní kuchyňky nacházející se v zadní části předního podpalubního prostoru, přímo před křídlem

- instalace výklopných (směrem nahoru) nákladových vrat s rozměry 4,85 m x 2,875 m na levém boku trupu, přímo před křídlem

- absence téměř všech postranních okének a třech zadních párů přístupových dveří (ponechán pouze přední pár postranních přístupových dveří, který se nachází přímo za pilotní kabinou)

Historie:  Širokotrupý velkokapacitní dopravní letoun pro dálkové linky typu Il-96M, který nebyl ničím jiným, než modifikací letounu typu Il-96-300 s prodlouženým trupem v oblasti kabiny cestujících (o 9,35 m), modifikovanou SOP s menší výškou, 17 030 kp motory typu PW2337 americké značky Pratt & Whitney (na místo 16 140 kp motorů typu PS-90A domácí výroby) a avionikou americké značky Rockwell Collins (na místo avioniky domácí provenience), konstrukční tým OKB S.V. Iljušina zpracoval též v ryze nákladní verzi. Nákladní Il-96M vešel ve známost pod označením Il-96T a byl uzpůsoben pro přepravu 92 t náladu na vzdálenost 5 200 km, resp. 40 t nákladu na vzdálenost 12 500 km. K přepravě nákladu byla přitom uzpůsobena jak horní paluba, na jejíž pravý bok, přímo před křídlo, konstrukční tým Iljušinovi OKB umístil rozměrná výklopná vrata, tak oba dva podpalubní prostory. Ty byly přístupné, dvojicí výklopných vrat, z pravého boku trupu a u dopravního modelu Il-96M ukrývaly též malou palubní kuchyňku. Nákladní Il-96T měl přitom převzít práci lehčích letounů typu Il-76T/TD (Candid A) na dálkových linkách a zároveň se stát plnohodnotným konkurentem letounů této kategorie západní výroby, jakým byl např. typ McDonnell-Douglas MD-11F. Hlavní devízou letounu typu Il-96T se přitom měla stát kombinace mezikontinentálního doletu s velkou nosností. Ku prospěchu obchodní atraktivity měla ale nemalou mírou přispět též instalace západních motorů a západní avioniky. Prototyp nákladního letounu typu Il-96T (RA-96101) byl postaven výrobním závodem VASO z Voroněže a svůj slavnostní „roll-out“ si odbyl dne 26. dubna 1997. Do oblak se tento stroj poprvé vydal, z podnikového letiště závodu VASO, dne 16. května toho samého roku. Široké veřejnosti se prototyp Il-96T (RA-96101) poprvé představil v červnu roku 1997 na 42. Pařížské Air Show. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, zavítal též na moskevskou airshow MAKS 97. Hlukový certifikát dle ICAO Chapter 16/Stage III byl letounu typu Il-96T vystaven dne 3. listopadu 1997. Provizorní ruský certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu tento model obdržel dva dny nato. Ten definitivní byl tomuto modelu vystaven dne 31. března 1998. Krátce nato, dne 7. července téhož roku, byl letoun typu Il-96T certifikován též dle americké normy FAR-25, což mu otevřelo cestu na světový trh. Mezitím, v červnu roku 1995, si ruský Aeroflot objednal celkem 20 letounů typu Il-96M/T, z toho 10 v dopravní verzi Il-96M a 10 v nákladní verzi Il-96T. V roce 1998 ale objednávku nákladních Il-96T snížil na pouhé 3 exempláře a současně objednávku dopravních Il-96M navýšil na 17 exemplářů. V roce 1997 si čtveřici těchto strojů v nákladní verzi Il-96T objednala též společnost Volga-Dněpr. Sériové výroby se ale nákladní letoun typu Il-96T, stejně jako dopravní letoun typu Il-96M, z něhož vycházel, nakonec nedočkal. Celý program Il-96M/T totiž narazil na těžké problémy ekonomického i politického rázu. V roce 2001, krátce po odstoupení Americké exportní-importní banky od poskytování úvěrů na dodávky pohonných jednotek a avioniky amerického původu, byl proto s definitivní platností zastaven. Později, v letech 2003 až 2007, byl jediný prototyp letounu typu Il-96T (RA-96101) přestavěn na druhý exemplář odvozeného nákladního letounu typu Il-96-400T. Ten se přitom od modelu Il-96T odlišoval zejména instalací motorů typu PS-90A1 domácí výroby (modifikace motoru typu PS-90A, pohonné jednotky letounu typu Il-96-300, se zvýšeným tahem z 16 140 kp na 17 400 kp) a avioniky domácí provenience. V roce 2009 byl pak takto modifikovaný jediný prototyp letounu typu Il-96T (RA-96101) spolu s dalšími dvěma letouny typu Il-96-400T zařazen na linky společnosti Polet.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Pratt & Whitney PW2337 americké výroby s max. tahem po 17 030 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 92 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 44,13 m x 5,70 m x 2,61 m (např. 25 palet typu P6 a 1 paleta typu P2) a uvnitř dvou podpalubních prostor, z nichž jeden se nachází před a jeden za křídlem (např. 16 + 14 kontejnerů typu LD-3)

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 60,11 m 
Délka:   63,94 m
Výška: 15,72 m
Prázdná hmotnost: 132 400 kg
Max. vzletová hmotnost: 270 000 kg
Max. rychlost: 900 km/h
Praktický dostup:   13 100 m
Max. dolet:    14 000 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 16.4.2015