Iljušin Il-78M2 (Il-78-2) Kuzneck (‘Midas’) 

Typ:  pokročilá modifikace vzdušného tankeru typu Il-78M (Midas)

Určení:  primárně poskytování pohonných hmot za letu bojovým letounům (jeden strategický bombardovací nebo dva taktické bojové letouny najednou) za denních i nočních podmínek, sekundárně poskytování pohonných hmot bojovým letounům na zemi (max. čtyři letouny najednou)

Odlišnosti od letounu Il-78M (Midas):

- instalace pilotážně-navigačního komplexu z letounu typu Il-78M-90A

- instalace (nekompletního?) obranného komplexu z letounu typu Il-78M-90A

- instalace spojovacího vybavení z letounu typu Il-78M-90A

- prodloužená technická životnost draku (z 30-ti let na 40)

Historie:  V roce 2011 byla JSC S.V. Iljušina pověřena zpracováním modernizačního projektu pro středně těžké čtyřmotorové proudové strategické transportní letouny typu Il-76MD (Candid B) a odvozené vzdušné tankery typu Il-78M (Midas). K zpracování výrobních dokumentů modernizovaného Il-78M (Midas), který vešel ve známost jako Il-78M2 či Il-78-2, byli ale přizváni též odborníci experimentálního závodu EMZ V.M. Mjasiščeva. V rámci modernizace na standard Il-78M2 budou přitom letouny typu Il-78M (Midas) opatřeny palubním vybavením z letounu typu Il-78M-90A. Pohon modernizovaných Il-78M2 ale budou, na rozdíl od modelu Il-78M-90A nadále obstarávat motory typu D-30KP-2 a nikoliv motory typu PS-90A-76. Důvodem ponechání původních pohonných jednotek se stal požadavek, aby cena dopracování sériového Il-78M (Midas) do standardu Il-78M2 nepřekročila 1/3 ceny nově vyrobeného Il-78M-90A. Co se týká pohonných jednotek, tak se modernizační program Il-78M2 omezí pouze na generální opravu těch stávajících. Ponechána bude přitom též záďová kabina operátora tankovacího systému, kterou nově vyrobené Il-78M-90A postrádají. Technická životnost vlastního draku bude ale v rámci modernizačního programu Il-78M2 prodloužena z 30-ti na 40 let. Jako první „upgrade“ na standard Il-78M2 prošel letoun Il-78M (modrá 34 / RF-94272 / v.č. 1013404138). Přestože zmíněný letoun do prototypové dílny PAO Iljušin, která se nachází v Žukovském, dorazil dne 11. května 2016, práce na přestavbě tohoto stroje na model Il-78M2 se nakonec rozeběhly až v roce 2017. Původní plány přitom počítaly s tím, že bude k letovým zkouškám odevzdán již v prvním čtvrtletí roku 2017. Rolovací zkoušky letounu Il-78M2 (modrá 34) se nakonec rozeběhly až dnem 23. srpna 2019. Do oblak se tento stroj napoprvé vydal dne 26. září toho samého roku. Mezitím, v srpnu, byl prezentován na moskevské airshow MAKS 2019.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Il-78M)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, palubní mechanik a operátor tankovacího zařízení

Pohon:        čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-2 s max. tahem po 12 500 kp

Radar:         povětrnostní radiolokátor, instalovaný uvnitř špice přední části trupu, přímo před kabinu navigátora, a navigační radiolokátor, instalovaný uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břichu přídě trupu přímo, pod kabinou navigátora

Kapacita:    ?

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,50 m
Délka:   46,59 m
Výška: 14,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 12.11.2019