Iljušin Il-76 (transportér VOP letounu typu Tu-160)

 

 

Typ:  speciální modifikace středně těžkého strategického transportního letounu typu Il-76 (Candid A)

Určení:  přeprava kompletní vodorovné ocasní plochy (VOP) bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A)

Odlišnosti od letounu Il-76 (Candid A):

- instalace nákladového úchytu na hřbetu zadní části trupu, v oblasti za křídlem

Historie:  V roce 1986 byla vznesena reklamace na kvalitu VOP právě tehdy zaváděných těžkých nadzvukových čtyřmotorových strategických bombardovacích letounů a nosičů střel typu Tu-160 (Blackjack A). Na VOP těchto strojů se totiž začaly velmi brzy objevovat únavové defekty. Díky tomu se některé letouny na svou domovskou základnu z operačních letů vracely s ulomenými částmi VOP. To si vyžádalo všechny letouny typu Tu-160 (Blackjack A) okamžitě uzemnit, a to až do výměny stávajících VOP za nové VOP se zesílenou konstrukcí. Již od počátku se počítalo s tím, že bude výměna VOP letounů typu Tu-160 (Blackjack A) provedena přímo u jediného bojového útvaru, který tyto stroje tehdy provozoval. Konkrétně přitom šlo o 184. GvTBAP (gardový těžký letecký bombardovací pluk) s domovskou základnou Priluky, která se nachází na území Ukrajiny. Vzdušná přeprava kompletních VOP letounů typu Tu-160 (Blackjack A) k 184. GvTBAP z kazaňského výrobního závodu č.22 (KAPO) se nicméně ukázala být poněkud problematickou záležitostí. VOP tohoto stroje se totiž nevešla do útrob nákladového prostoru žádného dostupného transportního letounu. V této souvislosti padlo rozhodnutí, aby byly k 184. GvTBAP přepraveny ve vnějším závěsu nad hřbetem čtyřmotorového proudového transportního letounu typu Il-76 (Candid A). Takový způsob vzdušné přepravy částí draku letounu tehdy nebyl v SSSR úplnou novinkou. Zcela identicky byla totiž již od roku 1982 přepravována křídla obřího transportního letounu typu An-124 (Condor A) z taškentského výrobního závodu do závodu, který se nacházel v Kyjevě. K tomu byla přitom využívána trojice speciálně upravených těžkých transportních letounů typu An-22A (Cock B), známých jako An-22PZ. Na vzdušný transportér VOP letounu typu Tu-160 (Blackjack A) byl konkrétně upraven letoun typu Il-76 (Candid A) s v.č. 073410301 a registrací CCCP-76496. Zmíněný stroj zpočátku, v letech 1977 až 1984, létal v barvách vzdušných sil Iráku. Poté byl nějakou dobu provozován Aeroflotem. V červenci roku 1986 se pak stal majetkem kazaňského závodu č.22 (KAPO). Úprava letounu Il-76 (CCCP-76496) na transportér VOP letounu typu Tu-160 (Blackjack A) spočívala v instalaci nákladového úchytu na hřbet zadní části trupu, v oblasti za křídlem. Ke svému prvnímu letu s VOP letounu typu Tu-160 (Blackjack A) na hřbetu trupu se letoun Il-76 (CCCP-76496) vydal dne 30. října 1986. Poté, co se za pomoci tohoto stroje podařilo realizovat výměnu VOP u všech letounů typu Tu-160 (Blackjack A) ze stavu 184. GvTBAP, prošel zpětnou konverzí do standardu Il-76 (Candid A). Kazaňský závod tento stroj provozoval až do roku 1999. Poté jej prodal kazašskému dopravci Krylja Taraza. Provoz letounu Il-76 (CCCP-76496) ale již dne 9. března 2009 předčasně ukončila nehoda, která se udála při vzletu.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Il-76)

Uživatelé:  pouze SSSR

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, radista, palubní mechanik, střelec a jeden loadmaster

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP s max. tahem po 12 000 kp      

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-N Groza, instalovaný uvnitř špice trupu, a navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-P Kupol, instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu

Kapacita:   jedna kompletní vodorovná ocasní plocha (VOP) strategického bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A), přepravovaná nad zadní částí trupu, nebo náklad do celkové hmotnosti 40 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 24,50 m x 3,45 m x 3,40 m

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,50 m
Délka:   46,59 m
Výška: 14,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 157 000 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny: 7.2.2016