Iljušin Il-28 (vzdušná zkušebna)  

Typ:  speciální výzkumná modifikace lehkého frontového bombardovacího letounu typu Il-28 (Beagle)

Určení:  studium charakteristik radarového signálu odraženého od hladinových plavidel v rámci vývoje aktivních RL samonaváděcích hlavic protilodních řízených střel

Odlišnosti od letounu Il-28 (Beagle):

- absence zbraňového systému, včetně obou příďových i záďových kanónů

- instalace dvou experimentálních radiolokátorů na místo radiolokátoru typu PSBN-M (Mushroom)

- instalace protáhlého člunovitého krytu (s dielektrickou čelní částí) na místo dvířek trupové pumovnice (trupová pumovnice tohoto modelu ukrývá měřící a záznamový systém a pravděpodobně též jeden ze dvou experimentálních radiolokátorů)

- instalace dopředu namířené tyčové antény pod špicí trupu

- instalace zkosené břitové antény na hřbetu přední části trupu, přímo mezi pilotní kabinou a křídlem, vlevo od podélné osy trupu

- instalace krytu kamery na vrcholu SOP

Historie:  V roce 1960 se instituty CNII-30 (centrální vědecko-výzkumný institut 30), NII-2 a NII GKRE (vědecko-výzkumný institut Státního výboru pro radio-elektroniku) společnými silami pustily do vývoje aktivních radiolokačních samonaváděcích hlavic pro protilodní řízené střely. Úspěšné splnění tohoto úkolu se ale neobešlo bez provedení důkladné analýzy odrazu radiolokačního signálu od povrchu námořních plavidel. Speciálně pro tyto účely byl přitom upraven jeden podzvukový frontový bombardovací letoun typu Il-28 (Beagle) (rudá 12) a jeden pístový transportní letoun typu Li-2T (Cab). Součástí palubního vybavení takto modifikovaného bombardéru Il-28 (rudá 12) se staly dva experimentální radiolokátory a měřící a záznamový systém. Měřící a záznamový systém přitom pro tento stroj navrhl institut NII-2. Instalace zmíněného zařízení se nacházela uvnitř trupové pumovnice. Jeho součástí se přitom stala též kamera. Ta pořizovala záznam obrazovky radiolokátoru, na které měly elektromagnetické impulzy odražené od povrchu hladinových plavidel podobu čar. Oba zmíněné speciály operovaly z letecké základny Kirovodskoje, která se nachází na Krymu a v rámci zkušebního programu vykonaly více než 50 letů nad vodami Černého moře. Poslání cílů přitom zastávaly křižníky, torpédoborce a minolovky ze stavu Černomořské flotily, které buďto kotvily ve Feodosiji nebo se pohybovaly po předem zadané dráze. Vlastní radiolokační měření byla provedena v průběhu 38-ti letů. Součástí zmíněných letů se stalo celkem 43 měření RL odrazu od křižníku, 64 měření RL odrazu od torpédoborce a 40 měření RL odrazu od minolovky z různých úhlů a při různých stavech moře. Měřící speciály typu Il-28 (Beagle) a Li-2T (Cab)   se přitom pohybovaly ve výškách mezi 2 000 a 5 000 m rychlostí 396 až 601 km/h a ve vzdálenosti 10 až 50 km od cíle. Všechny takto naměřené výsledky byly pak zpracovány za pomoci výpočetní techniky.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Il-28)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    dvě nebo tři osoby

Pohon:       dva proudové motory typu Klimov VK-1A  s max. tahem po 2 700 kp

Radar:        dva experimentální radiolokátory neznámého typu

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 21,45 m
Délka:   17,65 m
Výška: 6,00 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.1.2016