Iljušin Il-96-400M

Typ:  pokročilá modifikace velkokapacitního dopravního letounu typu Il-96-400

Určení:  doprava osob na dálkových linkách

Odlišnosti od letounu Il-96-400:

- instalace nové avioniky

- modifikovaný interiér kabiny cestujících. Uvnitř kabiny cestujících tohoto modelu se nacházejí sedadla pro 305 osob (ve třech třídách), 350 osob (ve dvou třídách) nebo 402 osob (v jedné třídě)

Historie:  Dne 7. listopadu 2015 bylo oznámeno, že JSC S.V. Iljušina plánuje obnovit sériovou výrobu čtyřmotorového velkokapacitního dopravního letounu pro dálkové linky typu Il-96-300 ve vylepšené modifikaci. Zmíněná modifikace tohoto stroje nese označení Il-96-400M a vychází z nerealizovaného modelu Il-96-400. Letoun typu Il-96-400M již od počátku počítá s motory typu PS-90A3. Zmíněný motor přitom není ničím jiným, než modifikací osvědčeného motoru typu PS-90A1, který pohání předchozí verze letounu typu Il-96, s ekonomičtějším provozem. Alternativně je u letounu typu Il-96-400M zvažováno použití nových motorů typu PD-14, které pohání, ve dvou exemplářích, dopravní letoun pro středně dlouhé linky typu MS-21-310. Oba zmíněné motory by přitom měly tomuto stroji zajistit srovnatelné náklady na provoz se západními dopravními letouny této kategorie. Výhledově je ale zvažováno též použití vyvíjených motorů typu PD-35. Díky  vysokému tahu, který má činit cca 35 000 kp, by přitom tento motor mohl letoun typu Il-96-400M pohánět v počtu pouhých dvou exemplářů. V říjnu roku 2016 bylo oznámeno, že se produkce motoru typu PD-35 rozeběhne v roce 2026 a že se prototyp dvoumotorové varianty letounu typu Il-96-400M do oblak napoprvé vydá v roce 2020. U modelu Il-96-400M ale změnami prošla též avionika a interiér kabiny cestujících. V jeho konstrukci a vybavení mají navíc najít uplatnění výhradně součástky tuzemské výroby. Dne 30. května 2016 bylo oznámeno, že bylo na výrobu letounu typu Il-96-400M vyčleněno 50 miliard rublů ze státního rozpočtu. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, bylo oznámeno, že první prototyp tohoto stroje brány voroněžského závodu VASO opustí v roce 2019. V prosinci roku 2016 bylo Ministerstvo průmyslu a obchodu pověřeno, vládním výnosem, poskytnutím 2,4 miliardy rublů na vývoj letounu typu Il-96-400M a 1,5 miliardy rublů na vývoj motoru typu PD-35. Tomu v únoru 2017 následovalo oznámení o uzavření kontraktu mezi JSC S.V. Iljušina a korporací OAK (Sjednocená letecká korporace) na provedení vývojových prací na téma Il-96-400M. Součástí zmíněné smlouvy byl přitom požadavek na zahájení letových zkoušek v roce 2019. Sériová výroba letounu typu Il-96-400M se měla dle tehdejších plánů rozeběhnout rok nato. Dodávky prvních sériových strojů prvním provozovatelům měly být zahájeny v roce 2023. Stavba prvních exemplářů letounu typu Il-96-400M měla probíhat, v prostorách závodu VASO, za chodu modernizace výrobních provozů, která měla být spuštěna v roce 2018. Na modernizaci výrobních provozů zmíněného podniku bylo přitom vyčleněno 1,32 miliardy rublů. Později, kuli problémům s vývojem, byl ale termín záletu prototypu letounu typu Il-96-400M posunut na rok 2021 a termín zahájení dodávek prvních sériových strojů zákazníkům na rok 2025. Dne 20. listopadu 2018 bylo oznámeno, že byla zahájena montáž prvních prvků draku prvního exempláře letounu typu Il-96-400M (96115 / v.č. 01001). Tomu dne 10. ledna 2019 následovalo oznámení o zahájení finální montáže. K tomuto dni bylo přitom již provedeno spojení trupu s křídlem. Dne 16. dubna 2021 bylo oznámeno, že se výroba letounu typu Il-96-400M nakonec omezí na pouhé dva exempláře, které budou provozovány státní společností SLO Rossija v roli vládních speciálů. Jedením z důvodů odřeknutí sériové výroby zmíněného stroje se stala malá poptávka ze strany zákazníků, spolu s malou poptávkou po velkokapacitních dopravních letounech na světě v důsledku pandemie COVID 19. Dalším důvodem tohoto kroku byla skutečnost, že byl letoun typu Il-96-400M shledán jako nekonkurenceschopný na světovém trhu. Zmíněný stroj přitom nefiguruje ani v komplexním programu rozvoje letecké dopravy do roku 2030, který byl schválen v červnu roku 2022. Zmíněný program představuje přímou reakci na sankce, které byly uvaleny na Rusko za invazi na Ukrajinu, v Rusku oficiálně nazývanou „speciální vojenská operace“, která byla zahájena dne 24. února 2022. Součástí zmíněných sankcí se totiž mimo jiné stalo zastavení podpory provozu importovaných dopravních letounů u ruských aerolinek. Z 1 003 dopravních a nákladních letounů, které se tehdy nacházely na inventáři ruských aerolinek, bylo přitom hned 706 od západních společností Boeing nebo Airbus. A nejen to. V případě 515-ti z nich se navíc jednalo o zapůjčené stroje západními leasingovými společnostmi. Ty samozřejmě požadovaly jejich okamžité navrácení. Na to nicméně vedení Ruska zareagovalo jejich znárodněním. Díky tomu ruské aerolinky přišly jen o 78 letadel západní výroby. To však nemění nic na skutečnosti, že pro ruské aerolinky se staly nedostupné náhradní díly pro zbývající letouny značky Airbus a Boeing, stejně jako technická podpora ze strany výrobců. Z tohoto důvodu se prioritou kromě dokončení vývoje „rusifikovaných“ modifikací dopravních letounů nové generace typu SuperJet 100 (model SuperJet New) a MS-21 (model MS-21-310RUS), u kterých jsou všechny importované součástky nahrazeny součástkami domácí výroby, stala též obnova sériové výroby dopravních letounů předešlé generace typu Il-114-300 a Tu-214. Dle předchozích plánů mělo prvních pět sériových Il-96-400M být dodáno státní leasingové společnosti GTLK. První dva z nich si přitom společnost GTLK objednala v prosinci roku 2017. Původní plány počítaly s jejich dodáním do roku 2021. Později byl ale termín předání zmíněných letounů revidován na roky 2023 a 2024. Zmíněné stroje přitom měly zajišťovat obsluhu linek Moskva – Vladivostok a Moskva – Chabarovsk. Zpočátku měly být letouny typu Il-96-400M vyráběny po boku speciálních verzí staršího modelu Il-96-300 pro státní zákazníky. Výrobní kapacity závodu VASO z Voroněže měly umožňovat kompletaci až šesti letounů typu Il-96-400M ročně. V říjnu roku 2021 bylo oznámeno, že první exemplář letounu typu Il-96-400M (96115) poprvé vzlétne v roce 2023. Z výrobní haly tento stroj vyjel na jaře roku 2023. Na počátku června toho samého roku letoun Il-96-400M (96115) obdržel zbarvení korporace OAK. Na konci července roku 2023 byl pak prezentován, na podnikovém letišti závodu VASO, vicepremiérovi vlády Ruské federace D. Manturovi. Z plánované účasti tohoto stroje na červencové airshow MAKS 2023 ale nakonec sešlo. Ke svému prvnímu 26 min letu se letoun Il-96-400M (96115), který je poháněn osvědčenými motory typu PS-90A1, nakonec vydal, z VPD podnikového letiště voroněžského závodu VASO, až dne 1. listopadu 2023. V průběhu svého prvního letu přitom tento stroj dosáhl rychlosti 390 km/h a výšky 2 000 m.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A1 s max. tahem po 17 400 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    305, 350 nebo 402 osob

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 60,11 m 
Délka:   63,94 m
Výška: 15,72 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 7.12.2023