Iljušin Il-96-300PU(M1)
Typ: pokročilá modifikace vládního salónního speciálu typu Il-96-300PU(M1)
Určení: přeprava prezidenta Ruska s doprovodem na mezinárodních vládních cestách
Odlišnosti od letounu Il-96-300PU(M):
- instalace nového interiéru kabiny cestujících
Historie: Dne 26. května 2010 si kancelář prezidenta Ruské federace u společnosti UAC (United Aircraft Corporation) objednala další dva velkokapacitní dopravní letouny typu Il-96-300, ve speciální prezidentské salónní verzi. Zmíněné stroje vešly ve známost pod označením Il-96-300PU(M1) a flotilu letounů řady Il-96-300 společnosti Rossija State Transport Company, společnosti zajišťující provoz vládní letky, měly rozšířit nejpozději do března roku 2013. Tehdy se přitom na inventáři zmíněné společnosti kromě dvou prezidentských salónních speciálů řady Il-96-300PU, Il-96-300PU (RA-96012) a Il-96-300PM(M) (RA-96016), nacházely též čtyři standardní dopravní Il-96-300 (RA-96014 a -96017 až -96019). První exemplář modelu Il-96-300PU(M1) (RA-96020) z linky závodu VASO z Voroněže sjel na konci července roku 2012 a od vzletové dráhy se poprvé odlepil v srpnu toho samého roku. Společnost Rossija jej formálně převzala na konci prosince roku 2012 a do svého stavu zařadila dne 11. ledna 2013. Druhý Il-96-300PU(M1) (RA-96021) byl dokončen a k pozemním zkouškám předán na konci května téhož roku. Do oblak se tento stroj poprvé vydal dne 4. září 2013. Den nato byl přelétnut z Voroněže do Uljanovska. Zde pak, u společnosti Spektr-Avia, obdržel finální nátěr. Zpět do Voroněže se letoun Il-96-300PU(M1) (RA-96021) navrátil dne 24. září 2013. Ještě ten samý den byl ale přelétnut na zkušební leteckou základnu Žukovskyj. Zde pak prošel další fází letových zkoušek. Společnosti Rossija byl předán v závěru roku 2013. Mezitím, dne 25. dubna 2013, byl podepsán kontrakt na další exemplář prezidentského speciálu typu Il-96-300PU(M1) (RA-96022) s termínem dodání do konce roku 2015. Součástí zmíněného kontraktu se ale stala též objednávka jednoho exempláře modelu Il-96-300 Salon. Tento stroj je přitom určen rovněž pro společnost Rossija. Do oblak se letoun Il-96-300PU(M1) (RA-96022) poprvé vydal dne 23. listopadu 2015. Společnosti Rossija byl tento stroj formálně předán dne 22. července 2016. Mezitím, na konci roku 2015, byl podepsán kontrakt na další dva letouny typu Il-96-300PU(M1). Termín předání těchto strojů byl přitom stanoven na červenec roku 2018 a červenec roku 2019. Později byl však termín odevzdání obou zmíněných letounů posunut na rok 2020. První z nich (RA-96024) se ale nakonec od vzletové dráhy poprvé odlepil až dne 9. dubna 2021. Ten druhý (RA-96025) si svůj slavnostní „roll-out“ odbyl dne 5. července toho samého roku. Do oblak se tento stroj napoprvé vydal dne 5. srpna 2021.
Verze: -
Vyrobeno: pět exemplářů
Uživatelé: pouze Rusko
Posádka: dva piloti a palubní mechanik
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem po 16 140 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: 47 osob (letoun RA-96020), 65 osob (letoun RA-96021) nebo 160 osob (letoun RA-96022)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 60,11 m |
Délka: | 55,35 m |
Výška: | 17,55 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 6.8.2021