Iljušin Il-78MP (‘Midas’)
Typ: exportní modifikace vzdušného tankeru typu Il-78 (Midas) vzešlá ze zadání vzdušných sil Pákistánu (PAF)
Určení: primárně poskytování pohonných hmot za letu bojovým letounům (jeden strategický bombardovací nebo dva taktické bojové letouny najednou) za denních i nočních podmínek, sekundárně poskytování pohonných hmot bojovým letounům na zemi (max. čtyři letouny najednou) a přeprava nákladu
Historie: Na konci roku 2006 si vzdušné síly Pákistánu (PAF) u ukrajinské státní společnosti Ukrspeceksport, od roku 2011 známé jako Ukroboronprom, objednaly čtyři vzdušné tankery typu Il-78 (Midas), ve verzi Il-78MP. Všechny čtyři exempláře tohoto modelu (R09-001, R10-002, R11-003 a R11-004) vznikly konverzí generálkovaných Il-78 (Midas) ze stavu vzdušných sil Ukrajiny. Konkrétně přitom šlo o letouny, které před rozpadem SSSR nesly registraci CCCP-76742, -76730, -76675 a -76682. Opravu a následnou konverzi na model Il-78MP všech zmíněných letounů zajistil Nikolajevský letecký opravárenský závod (NARP), který se nachází na letišti Kulbakino. Sem byly všechny čtyři zmíněné exempláře letounu typu Il-78 (Midas), spolu s dalším letounem toho samého typu (ex CCCP-76670), přelétnuty, z leteckých základen Melitopol a Belja Cerkev, v roce 2008. Pátý Il-78 (Midas), který byl tehdy přelétnut na letiště Kulbakino, se s největší pravděpodobností stal zdrojem náhradních dílů pro zbývající čtyři stroje. První Il-76MP (R09-001) do Pákistánu, dorazil ve druhé polovině prosince roku 2009. Prvního velkého cvičení se tento stroj zúčastnil v dubnu roku 2010. Konkrétně přitom šlo o manévry High Mark 2010. Další dva Il-76MP (R10-002 a R11-003) byly do Pákistánu přelétnuty v roce 2010. Předání toho posledního (R11-004) bylo uskutečněno v roce 2011. PAF v současnosti za pomoci vzdušných tankerů typu Il-78MP zajišťuje podporu 30-ti stíhacích letounů typu Mirage III francouzské výroby, které byly předtím dovybaveny tankovacími jednotkami typu Rose-I jihoafrické výroby. V blízké budoucnosti by měly služby těchto strojů využívat též stíhací letouny typu JF-17 Thunder čínsko-pákistánské konstrukce.
Verze: -
Vyrobeno: čtyři exempláře (vznikly konverzí sériových Il-78)
Uživatelé: Pákistán (vojenské letectvo)
Posádka: dva piloti, navigátor, palubní mechanik a operátor tankovacího zařízení
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-2 s max. tahem po 12 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-N Groza, instalovaný uvnitř špice přední části trupu, přímo před kabinou navigátora, a navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-P Kupol, instalovaný uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břichu přídě trupu, přímo pod kabinou navigátora
Kapacita: dvě nádrže s 28 000 kg paliva nebo náklad do celkové hmotnosti 48 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 24,50 m x 3,45 m x 3,40 m. Z celkové zásoby paliva, která činí 112 800 kg (28 000 kg ve dvou demontovatelných nádržích umístěných uvnitř nákladového prostoru + 84 800 kg ve 12-ti integrálních křídelních nádržích) lze za letu bojovým letounů předat 57 720 kg v konfiguraci bez, resp. 85 720 kg v konfiguraci s přídavnými nádržemi. Předávání paliva za letu je přitom realizováno ve výškách 2 000 až 9 000 m při rychlostech 440 až 600 km/h.
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 50,50 m |
Délka: | 46,59 m |
Výška: | 14,76 m |
Prázdná hmotnost: | 98 000 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 190 000 kg |
Max. rychlost: | 820 km/h |
Praktický dostup: | 12 000 m |
Max. dolet: | ?* |
* operační rádius tohoto stroje činí 3 700 km při předání 20 t paliva, 2 100 km při předání 40 t paliva, resp. 1 400 km při předání 50 t paliva
Poslední úpravy provedeny dne: 22.10.2015