Iljušin Il-78E (‘Midas’)
Typ: exportní modifikace vzdušného tankeru typu Il-78 (Midas) pro vzdušné síly Libye (LARAF)
Určení: primárně poskytování pohonných hmot za letu bojovým letounům (jeden strategický bombardovací nebo dva taktické bojové letouny najednou) za denních i nočních podmínek, sekundárně poskytování pohonných hmot bojovým letounům na zemi (max. čtyři letouny najednou) a přeprava nákladu
Historie: Prvním zahraničním provozovatelem vzdušného tankeru typu Il-78 (Midas), který nebyl ničím jiným, než modifikací středně těžkého čtyřmotorového proudového transportního letounu typu Il-76MD (Candid B), se stala Libye. SSSR přitom zmíněnému africkému státu dodal, na konci roku 1990, jeden tento stroj, v exportní verzi, známé jako Il-78E (Midas). Ten přitom měl zajišťovat podporu nadzvukových taktických bombardérů typu Su-24MK (Fencer D mod) ze stavu 1124. letky Libyjských vzdušných sil (LARAF), která působila ze základny Ghurdabiya, nacházející se poblíž Sirty. Přestože se provozovatelem tohoto stroje stalo LARAF, byl opatřen civilní registrací 5A-DLL a zbarvením společnosti Libyan Arab Airlines (později Jamahira Air Transport). Přeškolení libyjského personálu na speciál typu Il-78E (Midas) zajistily, v letech 1990 až 1991, sovětští vojenští poradci spolu s letovým a pozemním personálem 409. APSZ (pluk vzdušných tankerů). Od března roku 1991 do května roku 1992 sovětské posádky s jediný exemplářem letounu typu Il-78E (Midas) na území Libye nalétaly 198 h, z toho 62 h v noci, a zaškolily jednu kompletní libyjskou posádku. Později byl jediný libyjský Il-78E (Midas) používán pouze k přepravě nákladu, a to i přesto, že byl stále vybaven tankovacími jednotkami. Dne 30. ledna 2015 tento stroj podlehl explozi, když postával na letecké základně Mitiga.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář
Uživatelé: Libye (Libyan Arab Airlines/Jamahira Air Transport)
Posádka: dva piloti, navigátor, palubní mechanik a operátor tankovacího zařízení
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-2 s max. tahem po 12 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-N Groza, instalovaný uvnitř špice přední části trupu, přímo před kabinou navigátora, a navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-P Kupol, instalovaný uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břichu přídě trupu, přímo pod kabinou navigátora
Kapacita: dvě nádrže s 28 000 kg paliva nebo náklad do celkové hmotnosti 48 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 24,50 m x 3,45 m x 3,40 m. Z celkové zásoby paliva, která činí 112 800 kg (28 000 kg ve dvou demontovatelných nádržích umístěných uvnitř nákladového prostoru + 84 800 kg ve 12-ti integrálních křídelních nádržích) lze za letu bojovým letounů předat 57 720 kg v konfiguraci bez, resp. 85 720 kg v konfiguraci s přídavnými nádržemi. Předávání paliva za letu je přitom realizováno ve výškách 2 000 až 9 000 m při rychlostech 440 až 600 km/h.
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 50,50 m |
Délka: | 46,59 m |
Výška: | 14,76 m |
Prázdná hmotnost: | 98 000 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 190 000 kg |
Max. rychlost: | 820 km/h |
Praktický dostup: | 12 000 m |
Max. dolet: | ?* |
* operační rádius tohoto stroje činí 3 700 km při předání 20 t paliva, 2 100 km při předání 40 t paliva, resp. 1 400 km při předání 50 t paliva
Poslední úpravy provedeny dne: 22.10.2015