Iljušin Il-76 (transportér VOP letounu typu Tu-160)
Typ: speciální modifikace středně těžkého strategického transportního letounu typu Il-76 (Candid A)
Určení: přeprava kompletní vodorovné ocasní plochy (VOP) bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A)
Odlišnosti od letounu Il-76 (Candid A):
- instalace nákladového úchytu na hřbetu zadní části trupu, v oblasti za křídlem
Historie: V roce 1986 byla vznesena reklamace na kvalitu VOP právě tehdy zaváděných těžkých nadzvukových čtyřmotorových strategických bombardovacích letounů a nosičů střel typu Tu-160 (Blackjack A). Na VOP těchto strojů se totiž začaly velmi brzy objevovat únavové defekty. Díky tomu se některé letouny na svou domovskou základnu z operačních letů vracely s ulomenými částmi VOP. To si vyžádalo všechny letouny typu Tu-160 (Blackjack A) okamžitě uzemnit, a to až do výměny stávajících VOP za nové VOP se zesílenou konstrukcí. Již od počátku se počítalo s tím, že bude výměna VOP letounů typu Tu-160 (Blackjack A) provedena přímo u jediného bojového útvaru, který tyto stroje tehdy provozoval. Konkrétně přitom šlo o 184. GvTBAP (gardový těžký letecký bombardovací pluk) s domovskou základnou Priluky, která se nachází na území Ukrajiny. Vzdušná přeprava kompletních VOP letounů typu Tu-160 (Blackjack A) k 184. GvTBAP z kazaňského výrobního závodu č.22 (KAPO) se nicméně ukázala být poněkud problematickou záležitostí. VOP tohoto stroje se totiž nevešla do útrob nákladového prostoru žádného dostupného transportního letounu. V této souvislosti padlo rozhodnutí, aby byly k 184. GvTBAP přepraveny ve vnějším závěsu nad hřbetem čtyřmotorového proudového transportního letounu typu Il-76 (Candid A). Takový způsob vzdušné přepravy částí draku letounu tehdy nebyl v SSSR úplnou novinkou. Zcela identicky byla totiž již od roku 1982 přepravována křídla obřího transportního letounu typu An-124 (Condor A) z taškentského výrobního závodu do závodu, který se nacházel v Kyjevě. K tomu byla přitom využívána trojice speciálně upravených těžkých transportních letounů typu An-22A (Cock B), známých jako An-22PZ. Na vzdušný transportér VOP letounu typu Tu-160 (Blackjack A) byl konkrétně upraven letoun typu Il-76 (Candid A) s v.č. 073410301 a registrací CCCP-76496. Zmíněný stroj zpočátku, v letech 1977 až 1984, létal v barvách vzdušných sil Iráku. Poté byl nějakou dobu provozován Aeroflotem. V červenci roku 1986 se pak stal majetkem kazaňského závodu č.22 (KAPO). Úprava letounu Il-76 (CCCP-76496) na transportér VOP letounu typu Tu-160 (Blackjack A) spočívala v instalaci nákladového úchytu na hřbet zadní části trupu, v oblasti za křídlem. Ke svému prvnímu letu s VOP letounu typu Tu-160 (Blackjack A) na hřbetu trupu se letoun Il-76 (CCCP-76496) vydal dne 30. října 1986. Poté, co se za pomoci tohoto stroje podařilo realizovat výměnu VOP u všech letounů typu Tu-160 (Blackjack A) ze stavu 184. GvTBAP, prošel zpětnou konverzí do standardu Il-76 (Candid A). Kazaňský závod tento stroj provozoval až do roku 1999. Poté jej prodal kazašskému dopravci Krylja Taraza. Provoz letounu Il-76 (CCCP-76496) ale již dne 9. března 2009 předčasně ukončila nehoda, která se udála při vzletu.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Il-76)
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: dva piloti, navigátor, radista, palubní mechanik, střelec a jeden loadmaster
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP s max. tahem po 12 000 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-N Groza, instalovaný uvnitř špice trupu, a navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-P Kupol, instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu
Kapacita: jedna kompletní vodorovná ocasní plocha (VOP) strategického bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A), přepravovaná nad zadní částí trupu, nebo náklad do celkové hmotnosti 40 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 24,50 m x 3,45 m x 3,40 m
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 50,50 m |
Délka: | 46,59 m |
Výška: | 14,76 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 157 000 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny: 7.2.2016