Iljušin Il-62M (vzdušné velitelské stanoviště)
Typ: speciální modifikace dálkového velkokapacitního dopravního letounu typu Il-62M (Classic) zastávající roli vzdušného řídícího a koordinačního centra Ministerstva pro mimořádné situace Ruské federace (MČS)
Určení: řízení a koordinace pozemních bezpečnostních a záchranných složek a přeprava záchranných týmů do oblastí hromadných katastrof
Odlišnosti od letounu Il-62M (Classic):
- modifikovaný interiér kabiny cestujících (zatímco v přední části kabiny tohoto stroje se nachází nákladový prostor, v její zadní části je umístěno standardní osobní oddělení se sedadly pro 58 osob)
- instalace modifikovaných motorů typu D-30KU se sníženou hlučností
- instalace avionického vybavení americké značky Honeywell Electronics (součástí palubního vybavení tohoto modelu se stal satelitní komunikační systém schopný zajistit spojení s jakýmkoliv místem na světě za pomoci telefonu a faxu, anti-kolizní výstražný systém typu TCAR-2 a odpovídač typu Mode S)
Historie: V listopadu roku 1995 se s oficiální zelenou setkalo pořízení jednoho speciálně upraveného čtyřmotorového proudového dálkového velkokapacitního dopravního letounu typu Il-62M (Classic) pro tehdy nové Ministerstvo pro mimořádné situace Ruské federace (MČS), které bylo zřízeno vládním výnosem z roku 1994. Zmíněný stroj měl zastávat roli vzdušného řídícího a koordinačního centra pozemních bezpečnostních a záchranných složek. Kromě toho měl sloužit k přepravě záchranných týmů do oblastí hromadných katastrof. Základem požadovaného speciálu se konkrétně stal letoun Il-62M (Classic) s výrobním číslem 1356344 a registrací RA-86570. Jeho kompletace byla zahájena v roce 1993. Brány kazaňského závodu KAPO tento stroj opustil dne 20. prosince 1995 a do oblak se poprvé vydal ten samý měsíc. Protože letoun typu Il-62M (Classic) sám o sobě nesplňoval tehdejší požadavky mezinárodních norem pro civilní provoz, speciál Il-62M (RA-86570) obdržel upravené motory typu D-30KU se sníženou hlučností a nové pilotní, navigační a komunikační vybavení. Dodavatelem avioniky pro tento stroj se konkrétně stala americká společnost Honeywell Electronics. Součástí letadlového parku MČS se letoun Il-62M (RA-86570) stal v roce 1997. Ten samý rok byl pokřtěn po slavném pilotovi Michailu Gromovi. Tehdy přitom šlo o jediný letoun ruské výroby, který mohl operovat na jakémkoliv místě na světě bez nutnosti získání speciálního povolení. V průběhu prvních šesti měsíců služby letoun Il-62M (RA-86570) vykonal více než 20 operačních letů. K operačnímu letu se přitom tento stroj mohl vydat tři hodiny od vzniku požadavku. V současnosti se letoun Il-62M (RA-86570) již nachází v aktivních zálohách. Vzhledem k tomu, že nesplňuje nové požadavky mezinárodních norem, jej totiž již nelze nasazovat v zahraničí bez omezení.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář
Uživatelé: Rusko (MČS)
Posádka: dva piloti, navigátor, radista a palubní mechanik
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KU s max. tahem po 11 000 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-62, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 43,20 m |
Délka: | 53,12 m |
Výška: | 12,35 m |
Prázdná hmotnost: | 71 179 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 167 000 kg |
Cestovní rychlost: | 830 km/h |
Praktický dostup: | 12 200 m |
Max. dolet: | 10 280 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 13.12.2015