Iljušin Il-28T (‘Beagle’)
Typ: námořní torpédo-minonosná modifikace lehkého frontového bombardovacího letounu typu Il-28 (Beagle)
Určení: vyhledávání a ničení hladinových plavidel protivníka a kladení námořních min
Odlišnosti od letounu Il-28 (Beagle):
- rozšířená škála podvěsné výzbroje o raketová torpéda typu RAT-52 a RAT-52M a námořní miny typu AMD-4-500, AMD-4-1000, AMD-M a Type A (zmíněné zbraně se umisťují do nezměněné trupové pumovnice, spolu s nafukovacím záchranným člunem typu LAS-3)
Historie: Na počátku 50. let se torpédo-minové letecké regimenty VMF musely stále plně spoléhat na beznadějně morálně zastaralé dvoumotorového pístové torpédonosné a bombardovací letouny typu Il-4T (Bob), A-20G Boston (Box) a Tu-2S/T (Bat), jejichž původ lze vystopovat za dob druhé světové války. Rozhodnutí o přezbrojení bojových útvarů VMF na moderní proudovou techniku padlo dne 21. dubna 1951. Volba přitom padla na letouny typu Tu-14T (Bosun) a Il-28 (Beagle). Všechny výše uvedené pístové letouny přitom tyto dvoumotorové podzvukové stroje od bojových útvarů VMF vytlačily do roku 1953. Jako první byl na letouny typu Il-28 (Beagle) přezbrojen 1531. GvMTAP (Gardový mino-torpédový letecký pluk) Baltské flotily. Tomu se přitom stalo již v srpnu roku 1951. První útvarem Černomořské flotily a zároveň druhým útvarem VMF přezbrojeným na typ Il-28 (Beagle) se stal, v říjnu roku 1951, 1676. MTAP (mino-torpédový letecký pluk). Letouny typu Il-28 (Beagle) byly zařazeny též do výzbroje Tichooceánské a Severní flotily. Severní flotila VMF přitom své první Il-28 (Beagle) převzala v roce 1953. U letového personálu si letouny typu Il-28 (Beagle) velmi brzy vydobyly nemalou oblibu, neboť byly v porovnání s letouny typu Tu-14T (Bosun) více obratné. VMF zpočátku tyto stroje používalo pouze v roli bombardovacích strojů. Později, na základě výnosu ze dne 24. ledna 1953, byly ale mnohé z nich uzpůsobeny k přepravě jednoho raketového torpéda typu RAT-52/-52M nebo jedné až dvou námořních min uvnitř trupové pumovnice. Takto modifikované Il-28 (Beagle) přitom vešly ve známost jako Il-28T (Beagle). Shodné označení ale nesly též dvě zcela odlišné torpédo-minonosné modifikace tohoto stroje, které se však nedočkaly řadové služby. Zatímco jedna a z nich byla opatřena prodlouženou pumovnicí, modifikovanými překryty kabiny navigátora a pilota a koncovými křídelními přídavnými palivovými nádržemi alá průzkumný Il-28R (Beagle), ta druhá se vyznačovala instalací vnějších torpédových závěsníků po stranách střední části trupu a modifikovaného krytu kabiny navigátora. Naproti tomu operační Il-28T (Beagle) byly z konstrukčního hlediska zcela identické se standardními bombardovacími Il-28 (Beagle). Prvním provozovatelem torpédo-minonosných Il-28T (Beagle) se stal 1676. MTAP Černomořské flotily. Prvních 54 zkušebních shozů torpéd typu RAT-52 přitom letouny typu Il-28T (Beagle) ze stavu 1676. MTAP uskutečnily mezi zářím a říjnem roku 1953. Kariéra těchto strojů u VMF ale nebyla dlouhá. Důvodem toho se stal příchod raketové techniky. Za pomoci řízených střel bylo totiž možné napadat nepřátelské plavidla ze vzdálenosti nacházející se mimo dosah jejich prostředků PVO. Raketová technika byla navíc velmi protěžována tehdejším sovětským vůdcem N.S. Chruščovem. Do roku 1960 byly proto všechny torpédo-minonosné letecké regimenty a divize zrušeny nebo přetransformovány v regimenty raketové. Mezitím byla nicméně část těchto regimentů přezbrojena na podstatně výkonnější torpédo-minonosné letouny typu Tu-16T (Badger A). Na počátku 60. let většina námořních Il-28 (Beagle) a II-28T (Beagle) skončila v železném šrotu. Nevelká část flotily těchto strojů byla však prodána, i s torpédy typu RAT-52, do zahraničí.
Verze: -
Vyrobeno: ? (všechny exempláře tohoto modelu vznikly konverzí sériových Il-28)
Uživatelé: Bulharsko, ČLR, Egypt (4+ ks), Indonésie (10 ks) a SSSR
Posádka: pilot, navigátor/bombometčík a střelec/radista
Pohon: dva proudové motory typu Klimov VK-1A s max. tahem po 2 700 kp
Radar: impulsní dopplerovský radiolokátor s kruhovým výhledem typu PSBN-M (Mushroom), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu trupu, přímo za šachtou příďového podvozku. Tento typ radiolokátoru slouží k navigaci a vyhledávání rozměrných pozemních cílů. Rozlehlý průmyslový objekt je přitom schopen identifikovat na vzdálenost 100 km, velké hladinové plavidlo na vzdálenost 40 až 50 km, železniční most na vzdálenost 30 až 50 km, velký tok na vzdálenost 30 až 40 km.
Vybavení: - zaměřovací: jeden optický bombardovací zaměřovač typu OPB-6SR (jeho instalace se nachází za plochým oválným břišním okénkem příďové kabiny navigátora), jeden střelecký kolimátor typu PKI-1 (jeho instalace se nachází v kabině pilota) a jeden střelecký zaměřovač typu ASP-3P (jeho instalace se nachází v záďové kabině střelce)
- průzkumné: jeden fotoaparát pro šikmé snímkování typu AFA-BA, instalovaný (pod sklonem 8°, 15° nebo 30° vůči horizontální rovině) za dvoudílnými horizontálně dělenými dvířky nacházejícími se levoboku zadní části trupu, na úrovni VOP
- obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ typu Barij-M (toto zařízení využívá jednu drobnou tyčovou anténu nacházející se na břichu zadní části trupu, na úrovni VOP), SRO (toto zařízení využívá jednu drobnou tyčovou anténu nacházející se na břichu zadní části trupu, na úrovni VOP) nebo SRZO-2M Chrom-Nikl (Odd Rods) (toto zařízení využívá dvě sestavy tří břišních nestejně velkých drobných tandemově uspořádaných tyčových antén, z nichž jedna se nachází přímo před příďovým podvozkem a jedna na úrovni VOP)
Výzbroj: dva 23 mm kanóny typu NR-23 se zásobou 100 nábojů na hlaveň, vestavěné do boků přední části trupu, dva pohyblivé kanóny toho samého typu s odměrem ±70°, elevací +60°, depresí -40° a zásobou 225 nábojů na hlaveň, instalované v ocasním střelišti typu Il-K6, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 1 000 kg až 3 000 kg, přepravovaná uvnitř trupové pumovnice – raketová torpéda typu RAT-52 (max. 1 ks) a RAT-52M (max. 1 ks), námořní miny typu AMD-4-500, AMD-4-1000, AMD-M a Type A a neřízené pumy
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 21,45 m |
Délka: | 17,65 m |
Výška: | 6,00 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 18 400* kg |
Max. rychlost: | 906* km/h |
Praktický dostup: | 12 500* m |
Max. dolet: | 2 400* km |
* s jedním torpédem typu RAT-52/-52M v trupové pumovnici
Poslední úpravy provedeny dne: 10.1.2016