Iljušin Il-28PL (‘Beagle’)
Typ: speciální protiponorková modifikace lehkého frontového bombardovacího letounu typu Il-28 (Beagle)
Určení: ničení ponorkových plavidel protivníka
Odlišnosti od letounu Il-28 (Beagle):
- rozšířená škála podvěsné výzbroje o naváděné protiponorkové torpédo typu AT-1
Historie: Na počátku 60. let se VMF začalo potýkat s nedostatkem specializovaných letounů pro protiponorkový boj. Jedním z důvodů toho byl vzrůst aktivit amerických ponorek ve vodách světových moří a oceánů, které sebou přinesla tzv. Kubánská raketová krize. V této souvislosti padlo rozhodnutí, aby byla pro protiponorkový boj uzpůsobena část stávající flotily bombardovacích a torpédonosných letounů. Úpravou na protiponorkové speciály přitom prošlo mimo jiné též 10 letounů typu Il-28 (Beagle) a Il-28T (Beagle) ze stavu 759. OMTAP (samostatný mino-torpédový letecký pluk) Baltské flotily. Protiponorkové Il-28/-28T (Beagle) vešly ve známost jako Il-28PL (Beagle) a zastávaly roli nosiče naváděného protiponorkového torpéda typu AT-1 s elektrickým pohonem. Zmíněné torpédo bylo do výzbroje VMF zařazeno v roce 1962 a mělo relativně nízké výkony. Jeho dosah činil 5 km, zatímco v případě rychlosti tomu bylo 51,8 km/h. Díky malým rozměrům (délka 3,8 m) se však vešlo do útrob trupové pumovnice letounu typu Il-28PL (Beagle). Torpédo typu AT-1 bylo shazováno z výšek do 2 000 m a mohlo se pohybovat ve hloubkách 20 až 200 m pod vodní hladinou. Letoun typu Il-28PL (Beagle) nicméně nebylo možné považovat za plnohodnotný protiponorkový speciál. Na jeho palubě se totiž nenašlo místo pro instalaci speciálního vyhledávacího vybavení. Letoun typu Il-28PL (Beagle) tedy plnil pouze roli nosiče torpéda typu AT-1 v rámci bojové skupiny. Vyhledávání ponorkových plavidel protivníka v rámci bojové skupiny nicméně nezastával další letoun toho samého typu, ale pístový hydroplán typu Be-6PLO (Madge). Ten byl vybaven radio-hydroakustickým systémem typu Baku, který se sestával z přijímače typu SPARU-55 Pamir (Mad Gear) a akustických bójí typu RGB-N Iva (Crow Egg). Letoun typu Il-28PL (Beagle) nicméně nebyl pro společné operace s hydroplánem typu Be-6PLO (Madge) příliš vhodný, neboť měl dvakrát takovou rychlost. Hydroplány typu Be-6PLO (Madge) navíc nebylo možné provozovat v zimě, kdy se hladina vody nachází pod příkrovem ledu, neboť tyto stroje nebyly uzpůsobeny pro činnost z pobřežních základen. Za vznikem protiponorkového modelu Il-28PL (Beagle) proto nejspíše stála snaha o záchranu části flotily letounů typu Il-28/-28T (Beagle) před vyřazením, než důvody praktické. V roce 1966 vedení Baltské flotily požádalo nejvyšší velení VMF o povolení na konverzi letounů typu Il-28/-28T (Beagle) dalších dvou regimentů na protiponorkový speciál typu Il-28PL (Beagle). Nejvyšší velení VMF ale s tímto nesouhlasilo. Letouny typu Il-28PL (Beagle) se tak nakonec staly součástí výzbroje pouze jednoho regimentu Baltské flotily.
Verze: -
Vyrobeno: 10 exemplářů (všechny vznikly konverzí sériových Il-28/-28T)
Uživatelé: pouze SSSR (VMF)
Posádka: pilot, navigátor/bombometčík a střelec/radista
Pohon: dva proudové motory typu Klimov VK-1A s max. tahem po 2 700 kp
Radar: impulsní dopplerovský radiolokátor s kruhovým výhledem typu PSBN-M (Mushroom), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu trupu, přímo za šachtou příďového podvozku. Tento typ radiolokátoru slouží k navigaci a vyhledávání rozměrných pozemních cílů. Rozlehlý průmyslový objekt je přitom schopen identifikovat na vzdálenost 100 km, velké hladinové plavidlo na vzdálenost 40 až 50 km, železniční most na vzdálenost 30 až 50 km, velký tok na vzdálenost 30 až 40 km.
Výzbroj: dva 23 mm kanóny typu NR-23 se zásobou 100 nábojů na hlaveň, vestavěné do boků přední části trupu, dva pohyblivé kanóny toho samého typu s odměrem ±70°, elevací +60°, depresí -40° a zásobou 225 nábojů na hlaveň, instalované v ocasním střelišti typu Il-K6, a jedno naváděné protiponorkové torpédo typu AT-1, přepravované uvnitř trupové pumovnice
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 21,45 m |
Délka: | 17,65 m |
Výška: | 6,00 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.1.2016