Iljušin Il-114T

Typ:  nákladní modifikace lehkého dopravního letounu typu Il-114

Určení:  přeprava nákladu na krátké vzdálenosti

Odlišnosti od letounu Il-114:

- zcela nový interiér kabiny v oblasti za pilotním prostorem – zde se u tohoto modelu nachází nákladový prostor s rozměry 18,93 m x 2,28 m x 1,92 m a přepravní kapacitou 7 t, který je opatřen zesílenou podlahou s demontovatelnými válečkovými dopravníky a zámky pro uchycení kontejnerů a palet. Mezi kabinou pilotů a vlastním nákladovým prostorem se ale nachází ještě malé oddělení se sedadly pro dva loadmastery a palubním WC. Do zmíněného oddělení lze však umístit až 16 sedadel. To si ale vyžaduje posunout přepážku oddělující osobní oddělení od vlastní nákladové kabiny směrem dozadu. V tomto případě lze do nákladového prostoru tohoto modelu umístit jen šest a nikoliv osm palet.

- instalace jednodílných výklopných (směrem nahoru) obdélníkových nákladových vrat s rozměry 3,25 m x 1,715 m na levém boku trupu, přímo za odtokovou hranou křídla

- výrazně menší počet postranních okének (pět na pravoboku a čtyři na levoboku vs 21 na obou bocích)

- absence nouzových výstupů nacházejících se na obou bocích trupu, v oblasti nad křídlem

- instalace nouzového výstupu na pravoboku přední části trupu, naproti vstupním dveřím, na místo vstupu do bývalého předního zavazadlového úložného prostoru (jeho součástí je první postranní okénko)

- instalace nouzového výstupu na pravoboku zadní části trupu, naproti nákladovým vratům, na místo vstupu do bývalého zadního zavazadlového úložného prostoru

- modifikované vyvážení ovládacích ploch

- modifikované řízení instalací digitálního systému řízení (FBW) s dvojnásobnou mechanickou zálohou (na místo řízení mechanického)

Historie:  Na počátku 90. let 20. století se dopravci ze států bývalého SSSR v kategorii lehkých nákladních letounů museli plně spoléhat na dvoumotorové turbovrtulové letouny typu An-24T (Coke), An-24RT (Coke) a An-26B (Curl) s přepravní kapacitou okolo 5,5 t. Tyto stroje bylo ale již tehdy možné považovat za morálně i technicky zastaralou techniku. Vždyť lze taky jejich původ vystopovat ještě v 60. letech. Jelikož nákladní letoun této hmotnostní kategorie domácí výroby na trhu tehdy chyběl, v listopadu roku 1994 se výrobce dvoumotorového turbovrtulového regionálního dopravního letounu typu Il-114 rozhodl do své nabídky zařadit též nákladní modifikaci tohoto nástupce letounů řady An-24 (Coke). Projekt nákladního Il-114, který vešel ve známost jako Il-114T, byl schválen v lednu roku 1995. Nákladní Il-114T měl nosnost 7 t a kromě nového interiéru kabiny v oblasti za pilotním prostorem obdržel též instalaci rozměrných nákladových vrat na levoboku trupu, přímo za křídlem. Od dopravního Il-114 se ale tento model odlišoval též uspořádáním postranních okének a nouzových výstupů a v neposlední řadě též instalací FBW řízení. Prototyp nákladního letounu typu Il-114T (UK-91005 / ex RA-91005) byl postaven na lince závodu TAPO z uzbeckého Taškentu, závodu, který zajišťoval produkci všech letounů řady Il-114, a od vzletové dráhy se poprvé odlepil dne 14. září 1996. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na 42. Pařížské Air Show, která se konala v červnu roku 1997. Protože celý program Il-114T již od počátku sužovaly potíže s financováním, druhý prototyp tohoto stroje (UR-91004), který byl postaven rovněž závodem TAPO, se nakonec nepodařilo zalétat dříve než dne 30. září 1998. Krátce nato byl tento stroj předán společnosti TAPO-Avia, která podnikala výhradně lety pro potřeby závodu TAPO, za účelem realizace provozních zkoušek. Provozní zkoušky letounu Il-114T (UR-91004) ale již dne 5. prosince 1999 předčasně ukončila tragická havárie. Zmíněná havárie se přitom udála při vzletu z letiště Moskva-Domodedovo za nepříznivých meteorologických podmínek. Těsně před vzletem totiž silný boční vítr (o síle 18 m/s) vychýlil směrovku tohoto stroje do krajní pravé pozice. Protože ta zde zůstala v důsledku výrobní vady zablokována, letoun Il-114T (UR-91004) se krátce poté, co se odlepil od VPD, zřítil a explodoval. Nehledě na tuto tragickou událost byl v březnu roku 2001 první prototyp letounu typu Il-114T (UK-91005) předán k certifikačním zkouškám. Protože se pro letoun typu Il-114T nepodařilo najít odběratele, certifikační zkoušky tohoto modelu nakonec nebyly ukončeny. Jedním z důvodů toho se stala dostupnost analogických letounů této kategorie západní výroby. Po ukončení zkušebního programu byl letoun Il-114T (UK-91005) uskladněn v prostorách závodu TAPO. Mezitím se zmíněnému podniku podařilo rozpracovat draky dalších osmi těchto strojů. Ty ale vzhledem k absenci zákazníků nakonec nebyly dokončeny.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  dva prototypy (dalších osm exemplářů tohoto modelu bylo rozestavěno a nedokončeno)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti a dva loadmasteři

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Klimov TV7-117S s max. výkonem po 2 500 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:   náklad do celkové hmotnosti 7 000 kg (např. osm palet v provedení se sedadly pro dva loadmastery v předním oddělení nebo šest palet v provedení se sedadly do dva loadmastery a čtrnáct pasažérů v předním oddělení), přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 18,93 m x 2,28 m x 1,92 m

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 30,00 m
Délka:   26,88 m
Výška: 9,32 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 23 500 kg
Max. rychlost: 500 km/h
Praktický dostup:   7 600 m
Max. dolet:    4 800* km

 

* s 1 500 kg nákladu, resp. 1 000 km s 6 000 kg nákladu

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 3.11.2015