Suchoj SuperJet 100-95VIP
Typ: modifikace středně těžkého dopravního letounu typu SuperJet 100-95B s luxusně zařízeným interiérem
Určení: přeprava VIP osob v rámci společných vojenských operací Ruské federace s jinými státy
Odlišnosti od letounu SuperJet 100-95B:
- instalace luxusně zařízeného interiéru s přepravní kapacitou 19 osob, který je rozdělen na dvě VIP oddělení s pokročilým multimediálním systémem, stoly, otočnými křesly a pohovkami, a oddělení pro obslužný personál se sedadly pro dvě letušky, palubní kuchyňkou, WC pro letový a obslužný personál (VIP mají k dispozici vlastní WC, které se nachází na zádi) a zavazadlový úsek
Historie: Kontrakt na jeden exemplář středně těžkého proudového regionálního dopravního SuperJetu 100-95B ve VIP verzi byl uzavřen dne 27. srpna 2013 se společností Rosoboronexport JSC na moskevské airshow MAKS 2013. Jediný exemplář SuperJetu 100-95VIP (RA-89053) vznikl dostavbou nedokončeného třetího sériového SuperJetu 100-95B (95009) a obdržel luxusně zařízený interiér domácí výroby s přepravní kapacitou 19 osob, který byl rozdělen tři účelová oddělení, a to dvě VIP oddělení a oddělení pro obslužný personál. Letoun SuperJet 100-95B (95009) byl původně vyhrazen pro společnost Armavia. Protože se ale tato společnost nakonec z ekonomických důvodů rozhodla provoz svých SuperJetů 100-95B ukončit, kompletace tohoto stroje se již v roce 2011 zcela zastavila, a to až do roku 2013. Ke svému prvnímu letu se jediný exemplář SuperJetu 100-95VIP vydal dne 29. června 2013, a to z podnikového letiště výrobního závodu KnAAPO z Komsomolska na Amuru. Krátce nato, dne 5. července toho samého roku, byl přelétnut do Uljanovska. Zde byl prozatímně opatřen maketou plánovaného interiéru kabiny cestujících. Finální nástřik zase obdržel v Žukovském, kam dorazil dne 20. července 2013. Svůj veřejný debut si jediný exemplář SuperJetu 100-95VIP (RA-89053) odbyl v srpnu toho samého roku, na moskevské airshow MAKS 2013. S kompletní VIP kabinou jej ale bylo možné shlédnout až v září roku 2014, na moskevské výstavě Jet Expo 2014. Certifikační zkoušky SuperJetu 100-95VIP se podařilo úspěšně završit na konci listopadu toho samého roku. Poté jediný exemplář tohoto modelu rozšířil letadlový park společnosti Center-South. SuperJet 100-95VIP (RA-89053) se přitom stal, po dvou standardních SuperJetech 100-95B, třetím letounem tohoto typu v celkovém pořadí v barvách společnosti Center-South, společnosti zaměřené na charterovou přepravu (VIP osoby, sportovní týmy ...). Ze Žukovského na letiště Šeremetjevo, domovské letiště společnosti Center-South, byl přitom SuperJet 100-95VIP (RA-89053) přelétnut dne 9. prosince 2014. Pouhý den nato se pak vydal do 4 735 km vzdáleného Nového Dillí, hlavního města Indie. Na jeho palubě se přitom tehdy nacházela vládní delegace vedená ruským ministrem průmyslu a obchodu, která mířila na rusko-indický summit. Zmíněný let zabral 6 hodin a 5 minut a SuperJet 100-95VIP (RA-89053) jej podnikl bez mezipřistání. Dne 12. prosince byl pak představen, na letišti v Novém Dillí, indickým vládním špičkám a představitelům indického civilního a vojenského leteckému průmyslu. Letoun SuperJet 100-95VIP (RA-89053) RusJetu je využíván převážně ruským ministerstvem průmyslu a obchodu.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář
Uživatelé: Rusko (Center-South)
Posádka: dva piloti
Pohon: dva dvouproudové motory typu Powerjet SaM146 francouzsko-ruské konstrukce s max. tahem po 7 835 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor (jeho instalace se nachází uvnitř špice trupu)
Kapacita: 19 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 27,80 m |
Délka: | 29,94 m |
Výška: | 10,28 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | 870 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny: 23.2.2015