Suchoj Su-27SKM
Typ: víceúčelová bojová modifikace exportního frontového stíhacího letounu typu Su-27SK (Flanker B)
Určení: ničení stíhacích letounů protivníka v manévrovém vzdušném boji, ničení vzdušných cílů na střední a velké vzdálenosti, obrana pozemních jednotek a průmyslových komplexů před napadením ze vzduchu, doprovodné úkoly, ničení pozemních a hladinových cílů za pomoci přesně naváděné munice a umlčování radiolokátorů protivníka
Odlišnosti od letounu Su-27SK (Flanker B):
- instalace radiolokátoru typu RPLK-27VEP1/N001VEP1 střeleckého komplexu typu SUV-27VEP1 (na místo radiolokátoru typu RPLK-27E/N001E střeleckého komplexu typu SUV-27E) – ten je na rozdíl od typu N001E schopen vyhledávat a sledovat i pozemní a hladinové cíle a provádět mapování terénu (kromě toho spolupracuje s naváděcím systémem protilodní ŘS typu Ch-31A)
- instalace elektro-optického čidla typu OLS-27MK (na místo typu OLS-27)
- instalace nového přístrojového vybavení uvnitř pilotní kabiny – jeho součástí se staly tři barevné multifunkční displeje (dva MFD typu MFI-10-6M a jeden MFD typu MFPI-6), jeden průhledový displej (HUD) typu SILS-27ME a jeden přilbový zaměřovač typu Sura-K
- instalace modifikovaného pilotážně-navigačního komplexu - jeho součástí se stal též systém družicové navigace typu A737-010
- instalace výsuvného nástavce pro doplňování paliva za letu, který je kompatibilní s tankovacím systémem vzdušných tankerů řady Il-78 (Midas) a podvěsným tankovacím systémem typu UPAZ-1A Sachalin, před pilotní kabinou vlevo o osy trupu - to si ale vyžádalo přesunout hlavici elektro-optického čidla z pozice nacházející se v ose trupu přímo před pilotní kabinou na pozici nacházející se mírně vpravo od osy trupu
- instalace stanice radiotechnického průzkumu a výstrahy typu SPO-32 (L150) Pastel, která spolupracuje s naváděcím systémem protiradiolokační ŘS typu Ch-31P (AS-17 Krypton), na místo výstražného RL systému typu SPO-15 Berjoza
- rozšířená škála podvěsné výzbroje o novější PLŘS středního dosahu typu R-77E (AA-12 Adder), protizemní ŘS typu Ch-29T/L (AS-14 Kedge), protiradarové ŘS typu Ch-31P (AS-17 Krypton), protilodní ŘS typu Ch-31A (AS-17 Krypton) a řízené pumy typu KAB-500Kr a KAB-1500Kr
Historie: Exportním protějškem víceúčelového bojového letounu typu Su-27SM, který vznikl v rámci modernizačního programu těžkých frontových stíhačů typu Su-27 (Flanker B) ze stavu Ruského VVS, se stal model Su-27SKM. Zmíněný modernizační program si kladl za cíl přetvořit ryze stíhací letouny typu Su-27 (Flanker B) v plnohodnotné víceúčelové bojové stroje schopné vést nejen vzdušný boj, ale i napadat pozemní a hladinové cíle za pomoci přesně naváděné munice. Toho bylo přitom docíleno pouhou výměnou některých avionických systémů za nové. Jediný demonstrační prototyp exportního Su-27 SKM (šedá 305) vznikl v roce 2003 konverzí jediného demonstračního prototypu letounu Su-30KI, který vzešel ze zadání Indonéského vojenského letectva (TNI-UA). Široké veřejnosti se tento stroj poprvé představil ještě v srpnu toho samého roku na moskevské airshow MAKS 2003. Jako jediný o letoun typu Su-27SKM projevila zájem Indonésie. TNI-UA si přitom dne 21. srpna 2007 na aerosalónu MAKS 2007 objednalo tři tyto jednomístné stroje (spolu se třemi dvoumístnými Su-30MK2). První dva z nich (TS2703 a TS2704) do Indonésie dorazily dne 10. září 2010. Jejich přepravu přitom zajistil velkokapacitní nákladní letoun typu An-124-100 (Condor). Opětovné sestavení a zalétání těchto strojů obstaral ruský personál. Třetí Su-27SKM (TS2705) na palubě letounu An-124-100 (Condor) do Indonésie dorazil 16. dne toho samého měsíce. Oficiálně byly tyto tři stroje do stavu TNI-UA zařazeny dne 27. září 2010. Jejich provozovatelem se přitom stala 11. letka s domovskou základnou Saltan Hassanuddin nacházející se poblíž Makassaru.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (vznikl konverzí jediného prototypu letounu Su-30KI) a tři sériové stroje
Uživatelé: pouze Indonésie
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva dvouproudové motory Ljulka Al-31F s max. tahem po 12 500 kp s přídavným spalováním
Radar: impulsní dopplerovský radiolokátor typu N001VEP1 Mječ radiolokačního komplexu typu RPLK-27VEP1, instalovaný uvnitř špice trupu. Tento typ radaru slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů. Kromě toho lze za jeho pomoci provádět mapování terénu. Vzdušné cíle s RCS 3 m2 je schopen detekovat na vzdálenost 110 km z přední, resp. 30 až 40 km ze zadní polosféry. Radar typu N001VEP1 může najednou sledovat až 10 vzdušných cílů a na 2 z nich navádět PLŘS. Zatímco kontrastní pozemní cíle dokáže identifikovat na vzdálenost 100 km, velká hladinová plavidla na vzdálenost 350 km, malé čluny na vzdálenost 120 km.
Vybavení: - zaměřovací: elektro-optické čidlo typu OLS-27MK. Toto zařízení sdružuje IČ lokátor s laserovým dálkoměrem a slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace jeho kopulovité hlavice se přitom nachází přímo před pilotní kabinou.
- naváděcí: podvěsný kontejner s datalinkem typu APK-9. Toto zařízení slouží pro navádění střel a pum s pasivním TV navedením a umisťuje se na zadní centrální trupový zbraňový závěsník.
- obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ typu Parol, stanice radiotechnického průzkumu a výstrahy typu SPO-32/L150 Pastel a 32 výmetnic tří klamných IČ/RL cílů typu APP-50 (ty jsou vestavěny do ocasního žihadla)
Výzbroj: jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 8 000 kg, přepravovaná na dvanácti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, šesti pod křídlem a dvou na koncích křídla – ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu) - PLŘS středního dosahu s poloaktivním RL/pasivním IČ navedením typu R-27R1/T1/ER1/ET1 (AA-10 Alamo) (max. 8 ks), PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu R-77E (AA-12 Adder) (max. 10 ks), PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu R-73E (AA-11 Archer) (max. 6 ks), protizemní ŘS s poloaktivním laserovým navedením typu typu Ch-29L (AS-14 Kedge) (max. 4 ks), protizemní ŘS s pasivním TV navedením typu Ch-29T (AS-14 Kedge) (max. 4 ks), protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu Ch-31P (AS-17 Krypton) (max. 4 ks), protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu Ch-31A (AS-17 Krypton) (max. 4 ks), řízené pumy s pasivním TV navedením typu KAB-500Kr (max. 4 ks) a KAB-1500Kr (max. 1 ks), neřízené pumy o hmotnosti 100 až 500 kg (32 pum typu FAB-100 s hmotností 100 kg, 16 pum typu FAB-250 s hmotností 250 kg nebo 8 pum typu FAB-500 s hmotností 500 kg), raketové bloky typu B-8M (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm) (max. 4 ks) a B-13L (5 neřízených raket typu S-13 ráže 122 mm) (max. 4 ks) a neřízené 340 mm rakety typu S-25 (max. 4 ks)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 14,70 m |
Délka: | 21,94 m |
Výška: | 5,93 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 33 000 kg |
Max. rychlost: | 2 300 km/h |
Praktický dostup: | 17 750 m |
Max. dolet: | 3 530* km |
* 5 400 km s jedním doplněním paliva za letu
Poslední úpravy provedeny dne: 10.3.2013