Suchoj Su-27LL

Typ:  speciální modifikace letounu Su-27 (Flanker B) zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  prověření činnosti pohonných jednotek typu Al-31F-M1, Al-31F-M2 a Al-31F-M3

Odlišnosti od letounu Su-27 (Flanker B):

- instalace silnějších pohonných jednotek typu Al-31F-M1, Al-31F-M2 nebo Al-31F-M3 na místo motorů typu Al-31F

Historie:  Na počátku prvního desetiletí 21. století moskevská výrobní společnost MMPP Saljut zpracovala třístupňový modernizační program motoru typu Al-31F, pohonné jednotky bojových letounů řady Su-27 (Flanker). Zatímco první etapa zmíněného modernizačního programu dala za vznik modelu Al-31F-M1, v rámci etapy druhé vznikl model Al-31F-M2, z poslední, třetí, etapy vzešel model Al-31F-M3. Prvně uvedený model, Al-31F-M1, se přitom od svého předchůdce v podobě motoru typu Al-31F odlišuje instalací vylepšeného systému řízení a nového nízkotlakého kompresoru typu KND-924, který se vyznačuje větším průměrem (924 mm na místo 905 mm). Jeho zavedením došlo ke zvýšení průtoku vzduchu (o 6%) a teploty na turbíně (o 25°C). To přitom sebou přineslo vzrůst tahu z 7 850-ti kp na 8 300 kp v konfiguraci bez zapnutého přídavného spalování, resp. z 12 500-ti kp na 13 300 kp v konfiguraci se zapnutým přídavným spalováním. Model Al-31F-M2, který vznikl v rámci druhé etapy zmíněného modernizačního programu, kromě toho obdržel též novou spalovací komoru, modifikovanou turbínu, která je zhotovena z nových konstrukčních materiálů, nový systém chlazení, nový systém řízení typu FADEC a novou vektorovatelnou trysku. Ta je přitom společným dílem společností MMPP Saljut a NPO Klimov. V případě modelu Al-31F-M2 je teplota na turbíně v porovnání s výchozím typem Al-31F vyšší o celých 100°C. Díky tomu tento druhý vývojový derivát motoru Al-31F-M v celkovém pořadí vykazuje tahem až 14 500 kp v konfiguraci se zapnutým přídavným spalováním. Posledním z řady Al-31F-M se stal 14 600 kp model Al-31F-M3, který se vyznačuje instalací nového třístupňového nízkotlakého kompresoru s integrovanými disky a lopatkami do jednoho celku. Pro potřeby praktických zkoušek všech výše uvedených pohonných jednotek byl vyhrazen jeden ze dvou letounů typu Su-27 (Flanker B) oficiálního akrobatického týmu institutu LII ze Žukovského. Konkrétně přitom šlo o letoun s výrobním číslem 36911037511 a bílým trupovým číslem 595. Speciální modifikace tohoto stroje zastávající roli vzdušné zkušebny motorů řady Al-31F-M vešla ve známost jako Su-27LL a kromě instalace testovaných motorů obdržela též nové šedo-fialové zbarvení alá LMK-2405 (s modrým trupovým číslem 595 na obou bocích přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou, červeným logem společnosti Saljut na obou bocích přídě trupu v oblasti za pilotní kabinou a bílým logem institutu LII na vnějších bocích zdvojené SOP). Do oblak se jediný exemplář speciálu Su-27LL poprvé vydal dne 25. ledna 2002. Široká veřejnost se mohla s tímto strojem poprvé seznámit v srpnu roku 2003 na moskevské airshow MAKS 2003. To již byl opatřen instalací pokročilejších motorů typu Al-31F-M2 s vektorovatelnými tryskami. Na airshow MAKS 2005, která se konala v srpnu roku 2005, byl jediný exemplář speciálu Su-27LL zase prezentován v konfiguraci s motory typu Al-31F-M3. VVS zatím přijalo pouze 13 300 kp model Al-31F-M1. Ten se přitom stal pohonnou jednotkou jednomístného víceúčelového bojového letounu typu Su-27SM3 (Flanker J mod) a dvoumístného víceúčelového bojového letounu typu Su-30M2 (Flanker G).

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Su-27)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Ljulka Al-31F-M1 s max. tahem po 8 300 kp / 13 300 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním, dva dvouproudové motory typu Ljulka Al-31F-M2 s řízeným vektorem tahu a max. tahem po 14 100 kp se  zapnutým přídavným spalováním nebo dva dvouproudové motory typu Ljulka Al-31F-M3 s řízeným vektorem tahu a max. tahem po 14 600 kp se  zapnutým přídavným spalová      

Radar:        pravděpodobně žádný

Výzbroj:     pravděpodobně žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,70 m 
Délka:   21,94 m
Výška: 5,93 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.3.2013