Suchoj L-43
Typ: speciální modifikace letounu Su-7U (Moujik) zastávající roli vzdušné zkušebny
Určení: provádění zkoušek nových vystřelovacích pilotních sedaček v reálných podmínkách
Odlišnosti od letounu Su-7U (Moujik):
- instalace testované vystřelovací sedačky uvnitř modifikovaného zadního kokpitu – ten je zcela zbaven veškerého přístrojového vybavení a navíc je obložen ocelovými panely
- instalace pevného kovového krytu s rozměrným hřbetním otvorem na místo zadní výklopné části průzračného překrytu pilotní kabiny
- absence zbraňového systému
- instalace tří filmových kamer (za jejich pomoci je pořizován záznam průběhu zkušební katapultáže) – zatímco jedna z nich se nachází přímo v kokpitu, další dvě jsou umístěny uvnitř štíhlých vřetenovitých těles, které vybíhají z náběžné hrany křídla
Historie: Krátce poté, co prototyp letounu Su-9U (Maiden), který nesl označení U-43, prošel státními zkouškami, obdržel modifikovaný zadní kokpit s obložením z ocelových plátů a pevným kovovým krytem s rozměrným hřbetním otvorem (na místo výklopného průzračného). Takto modifikovaný prototyp U-43 vešel ve známost jako L-43 a zastával roli vzdušné zkušebny vystřelovacích sedaček typové řady KS z dílny Suchojovi OKB-51. Nejnovější modely vystřelovacích sedaček z této řady přitom dokázaly zajistit bezpečné opuštění pilotní kabiny při rychlostech až do M=1,8 v rozmezí výšek 150 m až 15 000 m. Dle některých zdrojů později, v roce 1962, obdobnou úpravou prošly též dva sériové Su-9U (Maiden). Konkrétně přitom mělo jít o letouny s výrobními čísly 1110000101 a 1110000102 (?). Zatímco předchozí exemplář speciálu L-43, jehož základem se stal prototyp U-43, zastával, jak již bylo řečeno, roli vzdušné zkušebny vystřelovacích sedaček pocházejících výhradně z dílny Suchojovi OKB-51, za pomoci těchto dvou letounů bylo možné provádět zkoušky vystřelovacích sedaček různých výrobců. Jeden z nich přitom provozoval zkušební institut LII, který sídlil v Žukovském. Ten druhý byl zase k dispozici potřebám Státního zkušebního institutu vojenského letectva (GK NII VVS) s domovskou základnou Vladimírovka. Další exemplář speciálu L-43 vznikl konverzí letounu Su-9U (Maiden) s výrobním číslem 112001018. Tento konkrétní stroj provozoval v letech 1967 až 1975 zkušební institut LII. Za jeho pomoci byly přitom mimo jiné realizovány též státní zkoušky vystřelovacích sedaček typu Suchoj KS-1, MiG KM-1 a Jakovlev KJa-1 domácí konstrukce a vystřelovacích sedaček typu VS-1BRI a VS-2 československé konstrukce. Přesný počet speciálů řady L-43 není bohužel znám, resp. se zdroj od zdroje liší. Každopádně kromě čtyř výše uvedených strojů poslání vzdušné zkušebny vystřelovacích sedaček zastával ještě letoun Su-9U (Maiden) s modrým trupovým číslem 10. Za pomoci letounů řady L-43 byly později testovány též vystřelovací sedačky řady Zvezda K-36, které se od 70. let staly standardem prakticky pro všechny bojové letouny sovětské konstrukce. Zkušební katapultáže ze zadního kokpitu speciálů L-43 byly přitom realizovány jak v průběhu rolování na vzlet, tak při letu ve velké výšce a při letu nadzvukovou rychlostí. V počáteční fázi zkoušek byly k testovaným vystřelovacím sedačkám připoutány vždy pouze figuríny. Poté obvykle následovaly zkušební katapultáže živých parašutistů.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně pět exemplářů (zatímco první exemplář tohoto modelu vznikl konverzí prototypu U-43, základem dalších se staly sériové Su-9U)
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden proudový motor typu Ljulka Al-7F-1-200 s max. tahem 6 800 / 9 600 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním
Radar: žádný
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 8,54 m |
Délka s PVD: | 18,66 m |
Výška: | 4,82 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.12.2012