Suchoj L.02-10

Typ:  experimentální modifikace letounu Su-9 (Fishpot B)

Určení:  výzkum letové dynamiky a stability směrově nestabilního letounu

Odlišnosti od letounu Su-9 (Fishpot B):

- instalace dvou nestejně vysokých plovoucích (pohyblivých) svislých stabilizačních ploch s tvarem delty a štíhlými vřetenovitými tělesy „anti-flutter“ závaží na náběžné hraně na hřbetu a břichu přídě trupu v oblasti přímo před pilotní kabinou (ta hřbetní je vyšší než ta břišní a navíc se její odtoková hrana nachází blíže u přídě trupu)

- absence zbraňového systému (křídelní i trupové zbraňové závěsníky ale zůstaly zachovány)

- instalace štíhlého válcovitého krytu směrem dopředu namířené filmové kamery na vrcholu svislé ocasní plochy

- instalace nestandardní zkosené prutové antény na hřbetu trupu v oblasti za překrytem pilotní kabiny

Historie:  Ve druhé polovině 60. let jeden exemplář přepadového stíhače typu Su-9 (s modrým trupovým číslem 93 a výrobním číslem 1215393) obdržel v rámci výzkumného programu, který byl zaměřen na prověření letové dynamiky a stability směrově nestabilního letounu, instalaci automatického stabilizačního systému a dvou nestejně velkých pohyblivých svislých příďových ploch. Zatímco jedna z nich zaujala pozici na hřbetu, přímo před pilotní kabinou, instalace té druhé se nacházela na břichu, přímo před šachtou příďového podvozku. Protože ale hřbetní pohyblivá svislá plocha neúnosně omezovala výhled z pilotní kabiny, ještě předtím, než se rozeběhly vlastní letové zkoušky, byla sejmuta. Letovými zkouškami takto modifikovaný letoun Su-9 (modrá 93) prošel v letech 1968 až 1975. Celý zkušební program tohoto stroje přitom probíhal pod hlavičkou zkušebního institutu LII, který sídlil v Žukovském. V letech 1975 až 1978 byl pak společnými silami Suchojovi OKB-51 a institutu LII přestavěn na vzdušnou zkušebnu systému řízení typu DSFC. Takto modifikovaný letoun Su-9 (modrá 93) vešel ve známost jako L.02-10 a letovými zkouškami, které byly opět realizovány v Žukovském, údajně prošel v letech 1979 až 1984.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Su-9)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden proudový motor typu Ljulka Al-7F-1

Radar:        žádný                   

Výzbroj:     žádná

                 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 8,54 m 
Délka s/bez PVD:   16,77/18,06 m
Výška: 4,82 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.12.2012