Suchoj T-50-3LL
Typ: speciální modifikace víceúčelového bojového letounu 5. generace typu Su-57 (Felon) zastávající roli vzdušné zkušebny
Určení: prověření činnosti letového a navigačního komplexu typu KPNO-70B a příslušného softwarového vybavení technologického demonstrátoru UCAV typu Suchoj S-70 Ochotnik za reálných podmínek
Odlišnosti od letounu T-50-3:
- instalace testovaného letového a navigačního komplexu typu KPNO-70B
- instalace válcovitého krytu videokamery před překrytem pilotní kabiny, mírně vpravo od podélné osy trupu, na místo kopulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému
- instalace krytu druhé videokamery s půdorysem ve tvaru písmene „V“ na břichu přední části trupu, na úrovni čelního štítku překrytu pilotní kabiny
- instalace nestandardní přímé břitové antény na hřbetu přední části trupu, přímo za překrytem pilotní kabiny
- instalace nestandardní přímé břitové antény na břichu zploštělého koncového trupového krytu
Historie: Program podzvukového útočného bezpilotního vzdušného prostředku (UCAV) se sníženou zjistitelností (stealth) typu S-70 Ochotnik z dílny JSC P.O. Suchoje, který je řešen jako jednomotorové bezocasé létající křídlo, dal za vznik hned několika tzv. vzdušným zkušebnám. Jedna z těchto vzdušných zkušeben nese označení T-50-3LL a vznikla, v listopadu roku 2018, konverzí třetího letového prototypu víceúčelového bojového letounu 5. generace typu Su-57 (Felon), který je znám jako T-50-3. Posláním zmíněného stroje se stalo prověření činnosti letového a navigačního komplexu typu KPNO-70B a příslušného softwarového vybavení technologického demonstrátoru UCAV typu Ochotnik, který je znám jako S-70B-1, za reálných podmínek. V rámci přestavby na vzdušnou zkušebnu T-50-3LL přitom prototyp T-50-3 kromě testovaného letového a navigačního komplexu obdržel též instalaci dvou videokamer. Zatímco jedna z nich nahradila hlavici elektro-optického zaměřovacího systému, instalace té druhé se nachází na břichu přední části trupu. Zpočátku speciál T-50-3LL létal v původní kamufláží sestávající se z hranatých nepravidelných polí bílé a dvou odstínů šedé barvy. Později ale obdržel dvoubarevnou (modro-bílou) digitální kamufláž spolu s kresbou siluety blesku a letounu typu Su-57 (Felon) letícího v doprovodu UCAV typu Ochotnik na vnějších bocích zdvojené SOP. Poprvé byl speciál typu T-50-3LL zpozorován dne 18. ledna 2019 na letišti Žukovskij. Instalace komplexu typu KPNO-70B, který byl vyvinut společností RPKB z Ramenského, přitom z letounu T-50-3LL učinila volitelně pilotovaný stroj schopný plně autonomního letu bez pilota na palubě. V průběhu všech zkušebních letů ale za kniplem tohoto letounu seděl pilot. Jeho úkolem bylo přitom nejen monitorování činnosti testovaného systému řízení, ale též převzetí řízení v případě nějaké poruchy. Součástí zkušebního programu letounu T-50-3LL se staly též lety ve formaci s demonstrátorem S-70B-1. S demonstrátorem S-70B-1 ale v průběhu zkoušek ve formaci létaly též další prototypy letounu typu Su-57 (Felon). Svůj veřejný debut si letoun T-50-3LL odbyl na moskevské airshow MAKS 2019, která se konala v srpnu roku 2019. Návštěvníci zmíněné airshow přitom mohli tento stroj shlédnout v rámci letové ukázky.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí prototypu T-50-3)
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva dvouproudové motory typu Saturn Al-41F-1 (iz.117) s řízeným vektorem tahu a max. tahem po cca 9 000 kp / 14 500 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ca 14,10 m |
Délka: | ca 20,10 m |
Výška: | ca 4,60 m |
Prázdná hmotnost: | ca 18 000 kg |
Max. vzletová hmotnost: | ca 35 000 kg |
Max. rychlost: | M=2,0 |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ca 3 500 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 15.2.2022