Mikojan-Gurjevič MiG-25RU (‘Foxbat C’)

Typ:  modifikace cvičného letounu typu MiG-25PU (Foxbat C), který slouží pro výcvik pilotů přepadových stíhačů typu MiG-25P/PD/PDS (Foxbat A/E), určená pro výcvik pilotů výškových průzkumných-bombardovacích letounů řady MiG-25RB (Foxbat B/D)

Určení:  přeškolování pilotů na výškové průzkumné-bombardovací letouny řady MiG-25RB (Foxbat B/D) a kondiční létání

Odlišnosti od letounu MiG-25PU (Foxbat C):

- absence obou párů křídleních zbraňových závěsníků

- absence navigačního systému typu Peleng

Historie:  Vývojové práce na dvoumístné cvičné modifikaci jednomístného průzkumného letounu typu MiG-25R (Foxbat B), která obdržela označení MiG-25RU (Foxbat C), probíhaly takřka paralelně s vývojem dvoumístné cvičné modifikace jednomístného přepadového stíhače typu MiG-25P (Foxbat A), známé jako MiG-25PU (Foxbat C). Práce na projektu cvičného MiGu-25RU (Foxbat C) se podařilo završit v roce 1970. Do oblak se prototyp tohoto stroje (v.č. 390SA01) poprvé vydal dne 20. března 1971, tj. celé dva roky po prototypu „stíhacího“ modelu MiG-25PU (Foxbat C). Výcvik pilotů přepadových MiGů-25P (Foxbat A), které provozovalo PVO, měl totiž vyšší prioritu než výcvik pilotů průzkumných MiGů-25R (Foxbat B) ze stavu VVS. „Průzkumný“ MiG-25RU (Foxbat C) z konstrukčního hlediska vycházel přímo z „přepadového“ MiGu-25PU (Foxbat C), který se vyznačoval stupňovitým uspořádáním dvou samostatných za sebou umístěných pilotních kabin. Od tohoto svého vývojového předchůdce se lišil pouze absencí obou párů křídleních zbraňových závěsníků a sestavou avionického vybavení. Od průzkumných letounů řady MiGů-25RB (Foxbat B/D) se cvičný MiG-25RU (Foxbat C) zase lišil konstrukcí přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou a zalomením náběžné hrany křídla alá přepadový MiG-25P (Foxbat A). Kromě toho postrádal bombardovací systém typu SUSAB a navigační systém typu Peleng-DR. Provozní zkoušky cvičného MiGu-25RU (Foxbat C) se rozeběhly v září roku 1971. Plná produkce tohoto modelu byla zahájena rok nato. V letech 1972 až 1982 brány závodu č.21 z Gorkého (od roku 1991 Nižnyj Novogrod) opustilo celkem 48 cvičných MiGů-25RU (Foxbat C). Jejich provozovatelem se kromě 4. CBP i PLS (výcvikové a přeškolovací centrum) z Lipecka, staly též řadové útvary VVS. Několik exemplářů tohoto modelu se na inventáři VVS udrželo, spolu s nevelkým počtem průzkumných-bombardovacích letounů řady MiG-25RB (Foxbat B/D), do dnešních dnů.

Verze:  -

Vyrobeno:  48 sériových strojů

Uživatelé:  Alžír, Bulharsko, Indie (v roce 1981 dodány 2 ks modelu MiG-25RU), Irák, Libye a SSSR

 

 

 

Posádka:    pilot/žák a pilot/instruktor

Pohon:       dva proudové motory typu Tumanskij R-15B-300 s max. tahem po 7 500 kp / 11 200 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        žádný

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,02 m 
Délka bez/s PVD:   21,20/23,40 m
Výška: 6,50 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 34 460 kg
Max. rychlost: 2 800 km/h 
Praktický dostup:   ?
Max. dolet :    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.3.2013