Mil Mi-8P (‘Hip C’)
Typ: civilní dopravní modifikace středně těžkého transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8T (Hip C)
Určení: přeprava osob a nákladu na krátké vzdálenosti
Odlišnosti od modelu Mi-8T (Hip C):
- nový interiér nákladové kabiny. V prostoru nákladové kabiny tohoto modelu se nachází zvukově a tepelně izolovaná kabina cestujících se sedadly pro 20, 24, 26 nebo 28 osob uspořádanými do řad po čtyřech, šatnou vpravo vzadu a zavazadlovým úložným prostorem vlevo vzadu. Díky tepelné a zvukové izolaci má kabina tohoto modelu v porovnání s kabinou modelu Mi-8T mírně menší šířku (2,05 m vs 2,25 m) a výšku (1,70 m vs 1,80 m).
- instalace dvanácti oken s obdélníkovým tvarem, které nelze otevírat, na bocích kabiny (po šesti na levo- a pravoboku) na místo jedenácti znatelně menších otevíratelných kulatých oken (pět na pravoboku a šest na levoboku). Zatímco přední levé okno je, stejně jako u modelu Mi-8T, vetknuto do odsuvných vstupních dveří, obě zadní okna jsou součástí nouzových výstupů. Naproti tomu kabina modelu Mi-8T je opatřena pouze jedním nouzovým výstupem, který je vetknut do pravého křídla dvoukřídlých záďových nákladových vrat.
- instalace znatelně menších dvoudílných nákladových vrat na zádi trupu. Do středu nákladových vrat tohoto modelu jsou navíc vetknuty druhé vstupní dveře. Ty se sestávají ze dvou dílů, a to horního, který se vyklápí směrem nahoru, a dolního (s integrálními schůdky), který se sklápí směrem dolů. Naproti tomu součástí záďových nákladových vrat modelu Mi-8T je pouze malý nouzový výstup.
- instalace civilní avioniky na místo avioniky vojenské
Historie: Dvoumotorový středně těžký transportní vrtulník typu Mi-8T (Hip C) byl vyráběn též v civilní dopravní modifikaci. Na prototyp dopravního Mi-8T (Hip C), který vešel ve známost jako Mi-8P (Hip C), byl na přelomu let 1964 a 1965 přestavěn prototyp V-8AP. Tento čtvrtý letový exemplář vrtulníku typu Mi-8 (Hip) v celkovém pořadí předtím létal ve vládní salónní modifikaci a v rámci přestavby na prototyp dopravního modelu obdržel nový interiér kabiny se sedadly pro 20 osob uspořádanými po čtyřech do pěti řad. Zkoušky takto modifikovaného prototypu V-8AP probíhaly u GosNII GA (Státní zkušební institut Civilního letectva) na letišti Moskva-Šeremetjevo a byly završeny v březnu roku 1965 doporučením pro sériovou výrobu pod označením Mi-8P. Následně, na jaře roku 1965, tento stroj obdržel nový interiér kabiny se sedadly pro 28 osob. Toto uspořádání se pak stalo standardem pro sériový model Mi-8P (Hip C). Dopravní Mi-8P (Hip C) byl zpočátku vyráběn pouze závodem KVZ (č.387) z Kazaně. Součástí výrobního programu závodu U-UAZ (č.99) z Ulan-Ude se tento model stal až v roce 1981. Svůj veřejný debut si dopravní Mi-8P (Hip C) odbyl na 26. Pařížské Airshow, která se konala v červnu roku 1965. V základní variantě kabina vrtulníku typu Mi-8P (Hip C) ukrývala, jak již bylo řečeno, sedadla pro 28 osob. Později se ale součástí nabídky výrobce staly též varianty s kabinou se zlepšeným komfortem se sedadly pro 20, 24 nebo 26 osob. Protože byla sedadla cestujících vrtulníků typu Mi-8P (Hip C) řešena jako demontovatelná, tyto dopravní stroje mohly v případě potřeby sloužit též k přepravě nákladu. U dopravních Mi-8P (Hip C) byla přitom zachována i možnost přepravy nákladu v podvěsu. Dopravní Mi-8P (Hip C) se staly součástí vrtulníkového parku nejen civilního Aeroflotu, ale i ozbrojených sil SSSR. Část produkce tohoto modelu skončila v zahraničí. Většina dopravních Mi-8P (Hip C) byla vyrobena v Kazani. Poslední Mi-8P (Hip C) přitom brány kazaňského závodu KVZ opustil v roce 1993.
Verze: -
Posádka: dva piloti a palubní mechanik
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Izotov TV2-117A s max. výkonem po 1 500 hp
Kapacita: 20, 24, 26 či 28 osob (dle provedení) nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný uvnitř kabiny s rozměry 6,36 m x 2,05 m x 1,70 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 3 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 21,29 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,91 m |
Celková délka: | 25,35 m |
Délka trupu: | 18,22 m |
Výška: | 4,75 m |
Prázdná hmotnost: | 7 000 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 12 000 kg |
Max. rychlost: | 250 km/h |
Praktický dostup: | 4 200 m |
Max. dolet: | 425 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017