Mil Mi-171A3

Typ:  modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-171A2 uzpůsobená pro činnost z heliportů námořních těžařských plošin

Určení:  přeprava osob a nákladu a pátrací a záchranná činnost na moři

Odlišnosti od modelu Mi-171A2:

- nová konstrukce trupu. Zatímco zadní část trupu vrtulníku typu Mi-171A3, v oblasti mezi pilotní kabinou a ocasním nosníkem, je převzata od těžšího vrtulníku typu Mi-38, přední část trupu tohoto stroje s pilotní kabinou má zcela novou konstrukci. Přední část trupu vrtulníku typu Mi-171A3 s pilotní kabinou má více aerodynamicky vytříbený profil a bohatší zasklení.

- instalace vícekomorových separátorů nečistot před hřbetními lapači vzduchu pohonných jednotek

- instalace krytů čtveřice nafukovacích padáků na obou bocích přední a zadní části trupu, na úrovni příďového a hlavního podvozku. Zmíněné plováky slouží k nouzovému přistání na vodní hladině.

- instalace modifikovaného navigačního systému. Navigační systém tohoto modelu je uzpůsoben pro činnost nad vodní hladinou a nad póly země. Součástí přístrojového vybavení vrtulníku typu Mi-171A3 se ale stal též dálkový systém spojení s hladinovými plavidly.

Historie:  V roce 2017 byl zahájen vývoj specializované modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-171A2 (Hip) pro obsluhu námořních těžařských plošin mající výrazně zdokonalenou konstrukci draku. Zmíněný model obdržel označení Mi-171A3 a stal se prvním projektem NCV (Národní středisko vrtulníkové výroby) Mil i Kamov. Iniciátorem vývoje vrtulníku typu Mi-171A3 byla ruská těžařská společnost Gazprom, která se též podílí na jeho financování. Od výchozího modelu v podobě vrtulníku typu Mi-171A2 se zmíněný model v mnohém odlišuje. Vrtulník typu Mi-171A3 má totiž zcela nový trup. Zatímco zadní část trupu, v oblasti mezi pilotní kabinou a ocasním nosníkem, byla pro vrtulník typu Mi-171A3 převzata od těžšího vrtulníku typu Mi-38, konstrukce přední části trupu tohoto stroje s pilotní kabinou je zcela nová a má aerodynamicky více vytříbený profil a bohatší zasklení. Použití části trupu vrtulníku typu Mi-38 nebylo přitom náhodné. Trup tohoto stroje je totiž nejen více prostorný, ale též více údolný vůči nárazu. Posledně uvedené je obzvláště důležitým aspektem, neboť drak vrtulníku typu Mi-171A2 nesplňuje dnešní požadavky západních bezpečnostních standardů. Pokud by tedy u modelu Mi-171A3 byl zachován původní drak modelu Mi-171A2, nebylo by jej možné certifikovat dle evropských a amerických norem, což by znatelně omezilo jeho exportní potenciál. Zatímco trup vrtulníku typu Mi-171A3 je zcela nový, ocasní nosník, kýl a hřbetní nástavbu tento model přebírá od svého předchůdce v podobě vrtulníku typu Mi-171A2 bez změn, stejně jako kompletní pohonný a hnací systém, včetně motorů (VK-2500PS-03), hlavního reduktoru (VR-171), APU (TA-14), nosného rotoru a vyrovnávací vrtule. Protože bude vrtulník typu Mi-171A3 operovat zejména nad širým mořem a v zasněžených arktických oblastech, součástí jeho vybavení se kromě speciálního navigačního vybavení staly též nafukovací plováky pro nouzové přistání na vodní hladině, nafukovací záchranné čluny a v poslední řadě též vícekomorové separátory nečistot. Ty mají omezovat nasávání slané mořské vody, která má silně korozivní účinek, motory, a šetřit tak jejich životnost. Vrtulník typu Mi-171A3 bude mít identickou provozní obálku jako ostatní vrtulníky řady Mi-171. Shodná bude u tohoto modelu i max. vzletová hmotnost (13 000 kg). V porovnání s předchozími verzemi vrtulníku typu Mi-171 bude ale mít větší výkonnostní rezervu. Vrtulník typu Mi-171A3 bude moci operovat v různých klimatických podmínkách (od -50°C do +50°C). Palubní zařízení tohoto stroje bude umožňovat automatický let od vzletu až do přistání. Zmíněný stroj bude přitom možné využívat nejen k přepravě osob a nákladu mezi pobřežím a námořními těžařskými plošinami, ale i k provádění pátrací a záchranné činnosti na moři. Konverzi vrtulníku typu Mi-171A3 z dopravní konfigurace na záchrannou-pátrací si přitom provozovatelé budou moci provádět sami. Zmíněný stroj bude tedy přímým konkurentem vrtulníku typu AW139 italsko-britské značky Agusta-Westland, které si nyní plánují pořídit i ruští těžaři. Hlavní předností vrtulníku typu Mi-171A3 před podobnými vrtulníky západní konstrukce bude vyšší přepravní kapacita (24 vs 19 osob) a nižší cena za jednu letovou hodinu (o více než 20 %). Prototyp vrtulníku typu Mi-171A3 (RA-17172) byl postaven v roce 2021 závodem U-UAZ z Ulan-Ude. Na stavbě prototypu vrtulníku typu Mi-171A3 se ale podílely též některé další subjekty spadající pod konsorcium Vertolety Rossii a NCV Mil i Kamov, včetně závodu KVZ z Kazaně, který vyrábí vrtulníky typu Mi-38, a závodu Progress z Arseněva. Svůj veřejný debut si prototyp Mi-171A3 (RA-17172) odbyl na statické ukázce moskevského aerosalonu MAKS 2021, která se konala v červenci roku 2021. Na zmíněném aerosalonu došlo též k podpisu smlouvy mezi konsorciem Vertolety Rossii a PAO Gazprom o strategické spolupráci při dodávkách certifikovaných sériových vrtulníků typu Mi-171A3. Zatímco konsorcium Vertolety Rossii se podpisem zmíněné smlouvy zavázalo realizací letových zkoušek prototypu, vlastní sériovou výrobou a provedením certifikace, stejně jako zřízením servisních středisek, vrtulníkového simulátoru a středisek pro výcvik letového a pozemního personálu, společnost PAO Gazprom se tímto upsala nakupováním vrtulníků typu Mi-171A3 dle aktuálních potřeb a zadáváním zakázek na provádění jejich servisu a údržby. PAO Gazprom přitom plánuje tyto stroje používat k obsluze nalezišť nacházejících se na kontinentálním šelfu. Po završení prezentace na MAKS 2021 bude prototyp Mi-171A3 (RA-17172) předán k pozemním zkouškám. První let tohoto stroje je naplánován na počátek roku 2022. Vrtulník typu Mi-171A3 by se přitom měl stát prvním vrtulníkem z řady Mi-8 (Hip) majícím typový certifikát evropského úřadu EASA a americké úřadu FAA.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Klimov VK-2500PS-03 s max. výkonem po 2 400 hp (resp. 2 500 hp v nouzovém 30 min režimu, resp. 2 700 hp v nouzovém 150 sec režimu)

Kapacita:    24 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,50 m
Ø ocasního rotoru: 3,90 m
Celková délka: ?
Délka trupu: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 13 000 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: 1 000 km

 

 


 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.7.2021