Mil Mi-8MTJa-2
Typ: pokročilá modifikace speciálního vrtulníku pro vedení radiotechnického průzkumu (COMINT) a radioelektronického boje (REB) typu Mi-8MTJa
Určení: odposlouchávání a rušení radiových, radioreléových, radiotelefonních a satelitních komunikačních systémů pozemních vojsk
Odlišnosti od modelu Mi-8MTJa:
- instalace pokročilejšího COMINT/REB komplexu typu Atlet na místo COMINT/REB komplexu typu Altaec
Historie: Protože nasazení COMINT/REB speciálu typu Mi-8MTJa v první válce v Čečensku (1994 až 1996) nebylo možné považovat, díky nízké účinnosti palubního komplexu pro vedení COMINT a REB typu Altaec, za úspěšné, v roce 1998 všechny tři přeživší exempláře tohoto stroje prošly modernizačním programem. Modernizace speciálu typu Mi-8MTJa byla provedena institutem z Voroněže a spočívala zástavbě nového COMIT/REB komplexu typu Atlet. Zmíněný komplex je opatřen přijímačem a vysílačem s digitálním převodníkem frekvencí a v porovnání s komplexem typu Altaec má silnější rušící signál (200 W vs 40 W). Úpravami prošlo též pracoviště operátora. Operátor takto modifikovaného vrtulníkového speciálu typu Mi-8MTJa, který vešel ve známost jako Mi-8MTJa-2, může komunikovat s pozemními velitelskými stanovišti v reálném čase a plnit tak úkoly dle momentální potřeby pozemních jednotek. V říjnu roku 2000 byly dva modernizované Mi-8MTJa-2 použity k podpoře OVG na SK (Samostatná skupina vojsk na Severním Kavkaze) při nasazení v druhé válce v Čečensku (1999 až 2009). Jejich obsluhu tehdy obstarávaly posádky z Budenejovska. V září toho samého roku byly tyto stroje převedeny od 6. OVE REB (samostatná vrtulníková letka pro vedení REB) k SKVO (Severo-kavkazský vojenský okruh). V roce 2001 byl jeden Mi-8MTJa-2 zničen.
Verze: -
Vyrobeno: tři exempláře (vznikly konverzí operačních Mi-8MTJa)
Uživatelé: Rusko
Posádka: dva piloti, palubní mechanik a operátor COMINT/REB stanice
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117MT s max. výkonem po 1 900 hp
Vybavení: COMIT/REB stanice typu Atlet, IČ rušič typu L166V-11E Ispanka (Hot Brick) (nevelký válcovitý kryt tohoto zařízení se nachází na hřbetu trupu, přímo za kapotou APU typu Al-9V) a šest výmetnic 32-ti klamných IČ/RL cílů ASO-2V-02 (po třech na obou bocích trupu, v oblasti za hlavním podvozkem)
Výzbroj: jeden pohyblivý 7,62 mm kulomet typu PKT, instalovaný v příďovém střelišti, a jeden pohyblivý kulomet toho samého typu, instalovaný ve střelišti nacházejícím se v nouzovém výstupu vetknutém do pravého křídla dvoudílných záďových nákladových vrat
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 21,29 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,91 m |
Celková délka: | 25,35 m |
Délka trupu: | 18,22 m |
Výška: | 4,76 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
¨Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017