Mil Mi-8MNP
Typ: speciální taktická průzkumná-útočná modifikace transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8AMTŠ (Hip H) uzpůsobená pro činnost za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci
Určení: vzdušný průzkum území protivníka, vyhledávání a lokalizování pozemních cílů, odposlouchávání, rušení a určování polohy nepřátelských komunikačních systémů, ničení pozemních cílů v rámci přímé palebné podpory pozemních jednotek a přeprava vysazování speciálních jednotek
Odlišnosti od modelu Mi-8AMTŠ (v provedení se zasklenou „špicí“, jedněmi postranními dveřmi a dvoudílnými záďovými nákladovými vraty):
- instalace dvou protáhlých náprstkovitých dielektrických krytů na špici trupu, na pozici prostředních okének. Zatímco ten horní s největší pravděpodobností ukrývá anténu rádiové-povelové jednotky, která slouží k předávání naváděcích povelů PTŘS, pod tím spodním se pravděpodobně nachází anténa povětrnostního radiolokátoru.
- instalace otočné kulovité věžičky elektro-optického sledovacího systému typu GOES-342 zaměřovacího komplexu typu OPS-24N, který v sobě sdružuje denní TV kameru, TV kameru pracující za nízké úrovně osvětlení, IČ senzor a laserový dálkoměr, na pravém okraji břicha „špice“ trupu, přímo pod úchyty vnější pancéřové ochrany pilotní kabiny
- instalace otočné kulovité věžičky elektro-optického sledovacího systému typu GOES-337M, který v sobě sdružuje TV kameru, IČ senzor a laserový dálkoměr, na levém okraji břicha „špice“ trupu, přímo pod úchyty vnější pancéřové ochrany pilotní kabiny
- instalace drobných kulovitých krytů na bocích vnějšího pancéřování boků pilotní kabiny
- instalace jednoho páru vřetenovitých dielektrických krytů nad posledním párem zbraňových závěsníků
- instalace po jednom protáhlém krytu s oválným průřezem na břichu trupu, přímo před příďovým podvozkem a přímo před ocasním nosníkem
- instalace protáhlé hřebenovité antény následované rozměrným plochým kónickým dielektrickým krytem (s useknutou špicí) v ose břicha střední části trupu, přímo před hlavním podvozkem
- instalace nestandardní břitové antény na levém křídle dvoudílných nákladových vrat
- absence IČ rušiče
- odlišné uspořádání břitových antén na hřbetu ocasního nosníku
- instalace pracoviště operátora průzkumných systémů uvnitř nákladové kabiny
- instalace komplexu pro radiotechnický průzkum typu Mera-M
- instalace systému typu Ochotnik, který dokáže autonomně vyhodnocovat proměny terénu vůči mapovým podkladům nebo dříve pořízeným snímkům v odpovídajícím formátu
- instalace raketového kompletu typu 9K113K-8 Šturm-VK-8. Jeho součástí se staly protitankové řízené střely typu 9M114 a 9M120 Ataka. Ty jsou odpalovány z trubkových přepravně-startovacích kontejnerů, které se připevňují, v počtu čtyř exemplářů, na odpalovací rám. Zmíněný odpalovací rám se přitom umisťuje na jeden ze tří párů postranních zbraňových závěsníků.
Historie: Dvoumotorový středně těžký transportní výsadkový vrtulník typu Mi-8 (Hip) se stal základem hned několika speciálů pro podporu speciálních jednotek. Jedním z nich byl model Mi-8MNP, který vzešel ze zadání FSB (Federální státní bezpečnost). Zmíněný speciál se stal součástí vzdušného průzkumného-útočného komplexu typu Antares. Ten se přitom sestává z vlastního vrtulníku a pozemní vyhodnocovací stanice typu 926MB. Kromě průzkumu a lokalizace a ničení pozemních cílů za pomoci neřízené i řízené munice vrtulník typu Mi-8MNP slouží též k přepravě a vysazování zvláštních jednotek. Součástí vybavení tohoto speciálu se kromě elektro-optických sledovacích systémů typu GOES-342 a GOES-337M stala též stanice pro radiotechnický průzkum typu Mera-M, která umožňuje provádět odposlouchávání, rušení a určování polohy nepřátelských komunikačních systémů. Základem všech speciálů typu Mi-8MNP se staly transportní-výsadkové vrtulníky typu Mi-8AMTŠ (Hip H) v provedení se zasklenou „špicí“ trupu, jedněmi postranními dveřmi a dvoudílnými záďovými nákladovými vraty z produkce závodu U-UAZ z Ulan-Ude. Speciály typu Mi-8MNP mají tmavě zelený „kabát“ a postrádají výsostné označení. Bojově byly tyto stroje poprvé nasazeny na Kavkaze, v Gruzii a ve Střední Asii.
Verze: -
Vyrobeno: ? (všechny vznikly konverzí sériových Mi-8AMTŠ)
Uživatelé: Rusko (FSB)
Posádka: dva piloti, palubní mechanik a operátor
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VM s max. výkonem po 1 900 hp, resp. po 2 100 hp v mimořádném krátkodobém režimu
Radar: ?
Vybavení: - průzkumné: elektro-optický sledovací systém typu GOES-342 a elektro-optický sledovací systém typu GOES-337 průzkumného komplexu typu Antares a komplex pro radiotechnický průzkum typu Mera-M. Zatímco systém typu GOES-342 v sobě sdružuje denní TV kameru, TV kameru pracující za nízké úrovně osvětlení, IČ senzor a laserový dálkoměr a slouží k zaměřování cílů, systém typu GOES-337M v sobě sdružuje TV kameru, IČ senzor a laserový dálkoměr a slouží k pozorování pozemní situace. Systém typu Mera-M je zase určen k odposlouchávání, rušení a určování polohy nepřátelských komunikačních systémů.
- obranné: výmetnice klamných cílů
Kapacita: ?
Výzbroj: podvěsná výzbroj přepravovaná na šesti závěsnících, nacházejících se pod odnímatelnými postranními trupovými nosníky z trubkové příhradoviny – rámy se čtyřmi přepravně-startovacími kontejnery s PTŘS typu 9M114 nebo 9M120 Ataka raketového kompletu typu 9K113K-8 Šturm-VK-8, raketové bloky typu B-8V20 (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm), střelecké kontejnery typu UPK-23-250 (jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu GŠ-23L se zásobou 250 nábojů), submuniční kontejnery typu KMGU-2 a neřízené pumy do hmotnosti 500 kg
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 21,29 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,91 m |
Celková délka: | 25,35 m |
Délka trupu: | 18,22 m |
Výška: | 4,76 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017