Aerotec/Mil Mi-14PŽ Eliminator
Typ: požární modifikace vojenského námořního obojživelného vrtulníku typu Mi-14BT (Haze B)
Určení: boj s lesními požáry
Odlišnosti od modelu Mi-14BT (Haze B):
- absence veškerého vojenského vybavení, včetně radiolokátoru Iniciativa-2M (Short Horn). V této souvislosti z přední části člunovitého břicha trupu, v oblasti před příďovým podvozkem, zmizel rozměrný polokapkovitý kryt.
- zredukovaný počet postranních kulatých okének o jeden pár
- instalace nádrže na vodu s objemem 4 000 l a čerpadla uvnitř nákladové kabiny
Historie: V roce 1993 německá společnost Aerotec zpracovala, v kooperaci s MVZ M.L. Mila, projekt specializované modifikace vojenského obojživelného vrtulníku typu Mi-14 (Haze) pro boj s lesními požáry. Zmíněný speciál vešel ve známost jako Mi-14PŽ Eliminator a vyznačoval se instalací nádrže na 4 000 l vody a čerpadla uvnitř nákladového prostoru. Zmíněnou nádrž bylo možné plnit v průběhu visu v malé výšce nad hladinou vodní nádrže s hloubkou nejméně 0,3 m. Její naplnění přitom zabralo 1,5 až 2 min. Vypouštění trupové nádrže vrtulníku typu Mi-14PŽ nad místem zájmu zabralo (dle režimu) od 3 do 15 min a bylo prováděno dvířky bývalé trupové pumovnice. Na požární speciál typu Mi-14PŽ byly v roce 1994 upraveny tři z šesti exemplářů minolovného vrtulníků typu Mi-14BT (Haze B), které společnost Aerotec odkoupila v roce 1993 od Luftwaffe. Přestavba dalšího vrtulníků typu Mi-14BT (Haze B) na požární speciál typu Mi-14PŽ byla zahájena a nedokončena. Požární speciály typu Mi-14PŽ obdržely pojmenování Pato-I, Pato-II a Pato-III a létaly s civilní registrací Svatého Tomáše a Princova ostrova (S9-TAJ, S9-TAF a S9-TAG). Vrtulník Mi-14PŽ (Pato-I) zasahoval v roce 1994 ve Španělsku. V následujícím roce byl nasazen, spolu s vrtulníkem Mi-14PŽ (Pato-II), v Portugalsku. Vrtulník Mi-14PŽ (Pato-III) zase nějaký čas působil na jihu Španělska. Projekt vlastní požární modifikace vrtulníku typu Mi-14 (Haze), která byla známa též jako Mi-14PŽ, přitom zpracovala též ukrajinská společnost Passat.
Verze: -
Vyrobeno: 3 exempláře (všechny vznikly přestavbou sériových Mi-14BT)
Uživatelé: pouze SRN
Posádka: dva piloti
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117M s max. výkonem po 1 950 hp
Radar: žádný
Kapacita: 4 000 l vody, přepravované v trupové nádrži
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 21,29 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,91 m |
Celková délka: | 25,31 m |
Délka trupu: | 18,37 m |
Výška: | 6,94 m |
Prázdná hmotnost: | 8 800 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 14 000 kg |
Max. rychlost: | 230 km/h |
Praktický dostup: | 4 000 m |
Max. dolet (s PTB): | 800/1 135 km |
poslední úpravy provedeny dne: 11.12.2016