Mil Mi-24P-1M

Typ:  pokročilá modifikace taktického útočného-výsadkového vrtulníku typu Mi-24P (Hind F); tento model vzešel z modernizačního programu vrtulníků typu Mi-24P (Hind F)

Určení:  ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení tanků a jiných obrněných vozidel protivníka a přeprava výsadku a nákladu a odsun raněných

Odlišnosti od modelu Mi-24P (Hind F):

- instalace nového digitálního pilotážně-navigačního komplexu

- instalace nového přístrojového vybavení v kabinách obou členů posádky. Na hlavní přístrojové desce pilota i operátora se u tohoto modelu nachází po dvou MFD.

- instalace nového elektro-optického zaměřovacího systému. Součástí zmíněného systému je IČ kamera, barevná TV kamera a laserový dálkoměr. Instalace optiky zmíněného systému se nachází uvnitř otočného kulovitého pouzdra, které je uchyceno k levoboku špice trupu. V této souvislosti z břicha špice trupu zmizelo hranaté pouzdro elektro-optického zaměřovacího systému typu Raduga-Š, které se nacházelo vpravo, a vřetenovité pouzdro rádiové-povelové jednotky, které bylo zase umístěno vlevo od podélné osy trupu.

- instalace radiolokátoru s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (alternativně lze tento model vybavit podvěsným radiolokátorem). Instalace antény zmíněného radiolokátoru se nachází pod zaobleným dielektrickým krytem (s obdélníkovým průřezem), který vystupuje ze špice trupu, v oblasti pod čelním okénkem předního kokpitu.

- instalace nového autopilota

- instalace nového obranného komplexu. Součástí obranného komplexu tohoto modelu je výstražný UV protiraketový systém (dva páry senzorů instalované po jednom za zadním kokpitem a na bocích ocasního nosníku), tři směrové IČ rušiče typu L418 Monoblok (dva na okrajích břicha trupu, v oblasti před křídlem, a jeden pod kořenem ocasního nosníku) a šest výmetnic klamných IČ/RL cílů typu UV-26 (po třech na obou bocích zadní části trupu, v oblasti za křídlem)

- instalace nového elektrického systému

- rozšířená škála podvěsné výzbroje. Součástí podvěsné výzbroje tohoto modelu se stala PTŘS s navedením po laserovém paprsku typu 9M120-1 raketového komplexu Ataka-1 (AT-9 Spiral), PTŘS s navedením po radiolokačním/laserovém paprsku typu 9K123 raketového komplexu 9K123 Chrizantema (AT-15 Springer) a PLŘS s poloaktivním laserovým navedením typu 9M340 raketového komplexu Sosna-R. Naproti tomu ze zbraňového arsenálu tohoto modelu jsou vyškrtnuty PTŘS s navedením typu SACLOS typu 9M114 raketového komplexu typu 9K113 Šturm (AT-6 Spiral).

Historie:  Vrtulník typu Mi-24P-1M vzešel z modernizačního programu úspěšných a rozšířených vrtulníků typu Mi-24P (Hind F), který byl navržen v kooperaci MVZ M.L. Mila konsorcia Vertolety Rossii (Russian Helicopters) a koncernu Radioelektronnye technologie. Zmíněný modernizační program je přitom vystavěn na výměně avioniky a části palubních systémů. Díky instalaci nového digitálního pilotážně-navigačního komplexu tento model má lepší ovladatelnost a stabilitu. Kromě toho je schopen autonomního letu dle předem zadaných koordinát. Instalace nového střeleckého počítače mu zase zajišťuje lepší přesnost při střelbě. Kromě toho modernizovaný Mi-24P-1M může vést bojovou činnost, na rozdíl od typu Mi-24P (Hind F), za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci a v neposlední řadě též využívat podstatně širší škálu naváděné podvěsné výzbroje. Dle instalace volitelného vybavení navíc tento model má v porovnání s typem Mi-24P (Hind F) až o 430 kg nižší hmotnost. Prototyp (nebo maketa?) vrtulníku typu Mi-24P-1M byl široké veřejnosti poprvé prezentován na statické ukázce moskevské airshow MAKS 2019, která se konala v srpnu roku 2019. V současnosti se vývoj tohoto modelu nachází ve fázi letových zkoušek. Se završením zkoušek vrtulníku typu Mi-24P-1M se počítá před koncem roku 2019.

Verze: -

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Mi-24P)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot, operátor zbraňových systémů/druhý pilot a palubní mechanik (jeho přítomnost na palubě ale nyní nutná)

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117V s max. výkonem po 2 200 hp

Kapacita:    8 výsadkářů, 4 nosítka s raněnými nebo náklad do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 2,83 m x 1,46 m x 1,20 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 2 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu pod trupem

Radar:        radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem neznámého typu. Zmíněný radiolokátor slouží k vyhledávání, sledování a zaměřovaní pozemních a vzdušných cílů. Instalace antény zmíněného radiolokátoru se nachází pod zaobleným dielektrickým, který vystupuje ze špice trupu, v oblasti pod čelním okénkem předního kokpitu. Alternativně lze tento stroj vybavit podvěsným radiolokátorem.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Zmíněný systém v sobě sdružuje IČ kameru, barevnou TV kameru a laserový dálkoměr. Instalace optiky zmíněného systému se nachází uvnitř otočného kulovitého pouzdra, které je uchyceno k levoboku špice trupu.

                   - obranné: výstražný UV protiraketový systém (dva páry senzorů instalované po jednom za zadním kokpitem a na bocích ocasního nosníku), tři směrové IČ rušiče typu L418 Monoblok (dva na okrajích břicha trupu, v oblasti před křídlem, a jeden pod kořenem ocasního nosníku) a šest výmetnic klamných IČ/RL cílů typu UV-26 (po třech na obou bocích zadní části trupu, v oblasti za křídlem)

Výzbroj:     jeden nepohyblivý dvouhlavňový 30 mm kanón typu GŠ-30K se zásobou 750 nábojů, instalovaný v „pevném“ střeleckém postu typu NPU-30 (U-280) uchyceném k pravému boku příďové partie trupu, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 2 400 kg, přepravovaná na třech párech podkřídlových závěsníků – PTŘS s navedením po laserovém paprsku typu 9M120-1 raketového komplexu Ataka-1 (AT-9 Spiral), PTŘS s navedením po radiolokačním/laserovém paprsku typu 9K123 raketového komplexu 9K123 Chrizantema (AT-15 Springer), PLŘS krátkého dosahu s poloaktivním laserovým navedením typu 9M340 raketového komplexu Sosna-R, PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M39 raketového komplexu Igla-V (SA-18 Grouse), raketové bloky, střelecké kontejnery a neřízené pumy

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 17,30 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Rozpětí křídla: 6,66 m
Celková délka: 21,35 m
Délka trupu: 17,51 m
Výška: 3,97 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 11 500 kg
Max. rychlost: 320 km/h
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 9.9.2019