Mil Mi-24P-1M

Typ:  pokročilá modifikace taktického útočného-výsadkového vrtulníku typu Mi-24P (Hind F); tento model vzešel z modernizačního programu vrtulníků typu Mi-24P (Hind F)

Určení:  ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení tanků a jiných obrněných vozidel protivníka a přeprava výsadku a nákladu a odsun raněných

Odlišnosti od modelu Mi-24P (Hind F):

- instalace nového digitálního pilotážně-navigačního komplexu

- instalace nového přístrojového vybavení v kabinách obou členů posádky. Na hlavní přístrojové desce pilota i operátora se u tohoto modelu nachází po dvou MFD. Pilot má navíc k dispozici HUD.

- instalace zaměřovacího komplexu typu OPS-24N-1L, který se sestává z elektro-optického zaměřovacího systému typu GOES-321MK a balistického počítače, na místo zaměřovacího komplexu typu 9S475 Raduga-Š, který se zase sestává ze zaměřovací optiky, balistického počítače typu 9S476 a rádiové-povelové jednotky typu 9S447. Systém typu GOES-321MK přitom v sobě sdružuje TV kameru, IČ kameru a laserový dálkoměr. Instalace optiky zmíněného systému se nachází uvnitř otočného kulovitého pouzdra, které je uchyceno k levoboku špice trupu. V této souvislosti z pravého okraje břicha špice trupu zmizelo hranaté pouzdro elektro-optického zaměřovacího systému typu Raduga-Š a z levého okraje břicha špice trupu vřetenovité pouzdro rádiové-povelové jednotky.

- instalace radiolokátoru s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) typu B006E z dílny AO Zaslon (alternativně lze tento model vybavit podvěsným radiolokátorem). Instalace antény zmíněného radiolokátoru se nachází pod zaobleným dielektrickým krytem (s obdélníkovým průřezem), který vystupuje ze špice trupu, v oblasti pod čelním okénkem předního kokpitu.

- instalace výkonného letového počítače, který integruje veškerá data z jednotlivých palubních systémů.

- instalace nového autopilota

- instalace nového obranného komplexu. Součástí obranného komplexu tohoto modelu se stal výstražný RL systém (toto zařízení využívá dva páry senzorů), výstražný UV protiraketový systém (dva páry senzorů instalované po jednom za zadním kokpitem a na bocích ocasního nosníku), tři směrové IČ rušiče typu L418 Monoblok (dva na okrajích břicha trupu, v oblasti před křídlem, a jeden pod kořenem ocasního nosníku) a šest výmetnic klamných IČ/RL cílů typu UV-26 (po třech na obou bocích zadní části trupu, v oblasti za křídlem)

- instalace osvětlení, které je kompatibilní s NVG

- instalace nového elektrického systému

- rozšířená škála podvěsné výzbroje. Součástí podvěsné výzbroje tohoto modelu se stala PTŘS s navedením po laserovém paprsku typu 9M120-1 raketového komplexu Ataka-VM (AT-9 Spiral), PTŘS s navedením po radiolokačním/laserovém paprsku typu 9K123 raketového komplexu 9K123 Chrizantema (AT-15 Springer) a PLŘS s poloaktivním laserovým navedením typu 9M340 raketového komplexu Sosna-R. Naproti tomu ze zbraňového arsenálu tohoto modelu jsou vyškrtnuty PTŘS s navedením typu SACLOS typu 9M114 raketového komplexu typu 9K113 Šturm (AT-6 Spiral).

Historie:  Vrtulník typu Mi-24P-1M vzešel z modernizačního programu úspěšných a rozšířených vrtulníků typu Mi-24P (Hind F), který byl navržen v kooperaci MVZ M.L. Mila konsorcia Vertolety Rossii (Russian Helicopters) a koncernu Radioelektronnye technologie. Zmíněný modernizační program je přitom vystavěn na výměně avioniky a části palubních systémů. Díky instalaci nového digitálního pilotážně-navigačního komplexu tento model má lepší ovladatelnost a stabilitu. Kromě toho je schopen autonomního letu dle předem zadaných koordinát. Instalace nového střeleckého počítače mu zase zajišťuje lepší přesnost při střelbě. Kromě toho modernizovaný Mi-24P-1M může vést, díky instalaci radiolokátoru typu B006E, bojovou činnost za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci a v neposlední řadě též využívat podstatně širší škálu naváděné podvěsné výzbroje. Dle instalace volitelného vybavení navíc tento model má v porovnání s typem Mi-24P (Hind F) až o 430 kg nižší hmotnost. Díky pokročilé automatizaci pilot modernizovaného Mi-24P-1M může přenastavovat zobrazované a ovládané funkce za pomoci jediného tlačítka. Klíčové funkce jsou u tohoto modelu automatizovány a lze je ovládat za pomoci tlačítek, která se nacházejí na ovládacích pákách. Zatímco MFD v kabině vrtulníku typu Mi-35M (Hind J) pouze nahradily analogové přístroje a kromě toho mohou zobrazovat již jen pohyblivou mapu, na MFD vrtulníku typu M-24P-1M je kromě letových, navigačních a systémových dat možné promítat syntetizovaný obraz z elektro-optického zaměřovacího systému a radiolokátoru. Většinu parametrů a funkcí lze u tohoto modelu ovládat právě za pomoci MFD. Klasické páčkové přepínače u vrtulníku typu Mi-24P-1M slouží pouze ke kontrole a případné deaktivaci systému v záložním módu. Prototyp (nebo maketa?) vrtulníku typu Mi-24P-1M byl široké veřejnosti poprvé prezentován na statické ukázce moskevské airshow MAKS 2019, která se konala v srpnu roku 2019. V současnosti se vývoj tohoto modelu nachází ve fázi letových zkoušek.

Verze: -

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Mi-24P)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot, operátor zbraňových systémů/druhý pilot a palubní mechanik (jeho přítomnost na palubě ale nyní nutná)

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117V s max. výkonem po 2 200 hp

Kapacita:    8 výsadkářů, 4 nosítka s raněnými nebo náklad do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 2,83 m x 1,46 m x 1,20 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 2 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu pod trupem

Radar:        radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) typu B006E. Zmíněný radiolokátor slouží k vyhledávání, sledování a zaměřovaní pozemních a vzdušných cílů, mapování terénu, sledování oblačnosti a sledování překážek při letu v malých výškách. Cíl typu torpédoborec radiolokátor typu B006E dokáže odhalit ze vzdálenosti 140 km, cíl typu most ze vzdálenosti 80 km a cíl typu tank ze vzdálenosti 10 km. Najednou přitom dokáže sledovat až 10 cílů. Instalace antény zmíněného radiolokátoru se nachází pod zaobleným dielektrickým, který vystupuje ze špice trupu, v oblasti pod čelním okénkem předního kokpitu. Alternativně lze tento stroj vybavit podvěsným radiolokátorem.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Zmíněný systém v sobě sdružuje IČ kameru, barevnou TV kameru a laserový dálkoměr. Instalace optiky zmíněného systému se nachází uvnitř otočného kulovitého pouzdra, které je uchyceno k levoboku špice trupu.

                  - obranné: výstražný RL systém (toto zařízení využívá dva páry senzorů), výstražný UV protiraketový systém (dva páry senzorů instalované po jednom za zadním kokpitem a na bocích ocasního nosníku), tři směrové IČ rušiče typu L418 Monoblok (dva na okrajích břicha trupu, v oblasti před křídlem, a jeden pod kořenem ocasního nosníku) a šest výmetnic klamných IČ/RL cílů typu UV-26 (po třech na obou bocích zadní části trupu, v oblasti za křídlem)

Výzbroj:     jeden nepohyblivý dvouhlavňový 30 mm kanón typu GŠ-30K se zásobou 750 nábojů, instalovaný v „pevném“ střeleckém postu typu NPU-30 (U-280) uchyceném k pravému boku příďové partie trupu, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 2 400 kg, přepravovaná na třech párech podkřídlových závěsníků – PTŘS s navedením po laserovém paprsku typu 9M120-1 raketového komplexu Ataka-VM (AT-9 Spiral), PTŘS s navedením po radiolokačním/laserovém paprsku typu 9K123 raketového komplexu 9K123 Chrizantema (AT-15 Springer), PLŘS krátkého dosahu s poloaktivním laserovým navedením typu 9M340 raketového komplexu Sosna-R, PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M39 raketového komplexu Igla-V (SA-18 Grouse), raketové bloky, střelecké kontejnery a neřízené pumy

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 17,30 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Rozpětí křídla: 6,66 m
Celková délka: 21,35 m
Délka trupu: 17,51 m
Výška: 3,97 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 11 500 kg
Max. rychlost: 320 km/h
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 5.1.2020