Mil Mi-24K/KD (‘Hind G2)

Typ:  speciální dělostřelecká pozorovací a taktická průzkumná modifikace taktického útočného-výsadkového vrtulníku typu Mi-24V (Hind E)

Určení:  vizuální pozorování bojiště, lokalizace pozemních jednotek protivníka, korekce raketové a dělostřelecké palby a fotografický průzkum

Odlišnosti modelu Mi-24K (Hind G2) od modelu Mi-24V (Hind E):

- absence protitankového raketového kompletu typu 9K113 Šturm-V (AT-6 Spiral) a naváděcího systému typu Raduga-Š sestávajícího se ze zaměřovací optiky v podobě TV kamery pracující i za nízké úrovně osvětlení a IČ senzoru (ta je vestavěna do přední části pouzdra zásobníku kulometných nábojů, které se nachází na břichu špice trupu, vpravo od střelecké věže) a rádiové-povelové naváděcí jednotky (její vřetenovitý kryt je umístěn na břichu špice trupu, vlevo od střelecké věže)

- instalace otočného krytu fotoaparátu typu AFA-87PV průzkumného komplexu typu ONP Iris na břichu přední části trupu, vpravo od střelecké věže, na místo „pevného“ krytu optiky elektro-optického zaměřovacího systému typu Raduga-Š (zatímco dvojice hranatých okének optiky zaměřovacího systému typu Raduga-Š je opatřena dvoudílnými plochými obdélníkovými vertikálně dělenými „okenicemi“, které se rozevírají směrem do stran, ochranu jediného kulatého okénka optiky fotoaparátu typu AFA-87PV obstarává jednodílný kryt se zaobleným profilem, který se vyklápí směrem nahoru)

- instalace bloků dělostřeleckého pozorovacího komplexu typu Ruta, který se sestává z optického identifikačního zařízení, palubního počítače typu Orbita-20-9K a datového procesoru, a fotoaparátu typu AFA-100-280 uvnitř nákladové kabiny

- instalace jednoho svislého obdélníkového okna (za ním se nachází fotoaparát typu AFA-100-280) na pravém boku trupu na místo dvoudílných horizontálně dělených nákladových vrat s dvojicí čtvercových okének v horním křídle (levá nákladová vrata naproti tomu zůstala plně zachována)

Historie:  Taktický útočný-výsadkový vrtulník typu Mi-24V (Hind E) se stal základem hned několika specializovaných verzí. Jednou z nich byl i průzkumný a pozorovací speciál typu Mi-24K (Hind G2). Ten přitom vznikl jako náhrada za pozorovací speciál typu Mi-8TARK, který vycházel ze středně těžkého transportního vrtulníku typu Mi-8T (Hip C), a sloužil pro vizuální pozorování bojiště, lokalizaci pozemních jednotek protivníka, korekci raketové a dělostřelecké palby a fotografický průzkum. Prototyp vrtulníku typu Mi-24K (Hind G2) vznikl v roce 1979. Do výrobního programu závodu č.116 z Arseněva byl tento model zařazen v roce 1983, a to hned ve dvou verzích, které se od sebe navzájem odlišovaly senzorovým vybavením. Zatímco model Mi-24K (Hind G2) byl vybaven fotoaparáty typu AFA-87PV a AFA-100-280, senzorové vybavení modelu Mi-24KD (Hind G2) se sestávalo s laserového dálkoměru a fotoaparátu typu AFA-100-280. Do roku 1990 přitom brány zmíněného podniku opustilo celkem 71 exemplářů modelu Mi-24K (Hind G2) a 92 exemplářů modelu Mi-24KD (Hind G2). Dělostřelecký pozorovací speciál Mi-24K/KD (Hind G2) nebyl, stejně jako speciál pro radio-chemický průzkum typu Mi-24RCh/RA (Hind G1), uvolněn na export. Později, v roce 2001, se nicméně dvojice vrtulníků typu Mi-24K (Hind G2) stala součástí výzbroje vzdušných sil Makedonie (FYROM). Makedonci přitom zmíněné vrtulníky odkoupili od Ukrajinců. Kariéra speciálu typu Mi-24K (Hind G2) u FYROM ale nebyla dlouhá. Jejich provoz byl totiž definitivně ukončen již v roce 2005.

Verze:

Mi-24K (Hind G2) – základní výše popsaná modifikace vrtulníku typu Mi-24K (Hind G2)

Mi-24KD (Hind G2) – modifikace vrtulníku typu Mi-24K (Hind G2) s instalací laserového dálkoměru uvnitř spodní části pouzdra zásobníku kulometných nábojů, který se nachází pod špicí trupu, vpravo od střelecké věže, na místo fotoaparátu typu AFA-87PV.

Vyrobeno:  71 ks modelu Mi-24K a 92 ks modelu Mi-24KD

Uživatelé:  Arménie, Ázerbájdžán, Bělorusko, Kyrgyzstán, Makedonie, Rusko, SSSR a Ukrajina

 

 

Posádka:    pilot, operátor zbraňových systémů/druhý pilot a pozorovatel

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117V s max. výkonem po 2 200 hp

Vybavení:   - zaměřovací: jeden optický střelecký-bombardovací zaměřovač typu ASP-17V (jeho instalace se nachází na pracovišti pilota), jeden optický střelecký-bombardovací zaměřovač typu KS-53 zaměřovacího systému typu KPS-53AV (jeho instalace se nachází na pracovišti zbraňového operátora)

                    - průzkumné: jeden fotoaparát pro denní snímkování typu AFA-87PV a jeden fotoaparát pro denní snímkování typu AFA-100-280. Fotoaparát typu AFA-87PV vykazuje ohniskovou vzdáleností 1 300 mm a je opatřen filmem s délkou 60 m. Jeho instalace se přitom nachází za okénkem vetknutým do čela otočného pouzdra uchyceného k břichu přední části trupu, vpravo od střelecké věže. Díky tomu, že je zmíněné pouzdro řešeno jako otočné, zorné pole fotoaparátu typu AFA-87PV v horizontální rovině dosahuje celých 110°. Jeho zorné pole v rovině vertikální pak činí -20° až +15°. Fotoaparát typu AFA-100-280 zase slouží pro boční snímkování. Jeho instalace se přitom nachází uvnitř nákladové kabiny, přímo za plochým obdélníkovým okénkem vetknutým do pravého boku trupu.

                  - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ typu SRO-1P Parol (dvě nevelké trojúhelníkové antény umístěné po jedné na hřbetu překrytu kabiny posádky a pod zakončením ocasního nosníku), výstražný RL systém typu SPO-15LM (L006) Berjoza (toto zařízení využívá trojici antén, z nichž dvě se nacházejí na bocích přední části trupu, přímo před vraty nákladového prostoru, a jedna na odtokové hraně SOP), IČ rušič typu L166V-11E Ispanka (‘Hot Brick’) (nevelký válcovitý kryt tohoto systému se nachází na hřbetu trupu, přímo za kapotou APU typu Al-9V) a šest výmetnic 32-ti klamných IČ/RL cílů typu ASO-2V-02 (dva bloky se třemi výmetnicemi uchycené po jednom k oběma bokům trupu, přímo za pomocným křídlem)

Výzbroj:   jeden pohyblivý čtyřhlavňový 12,7 mm rotační kulomet typu JakB-12,7 (9A624) se zásobou 1 470 nábojů, instalovaný v otočné dálkově ovládané střelecké věži typu USPU-24 (s odměrem ±60°, elevací +20° a depresí -40°) nacházející se pod špicí trupu, a dva až čtyři raketové bloky typu B-8V-20 (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm) či UB-32A-24 (32 neřízených raket typu S-5 ráže 57 mm) nebo dvě až čtyři 450 l PTB typu PTB-450, přepravované na dvou párech křídleních závěsníků

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 17,30 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Rozpětí křídla: 6,66 m
Celková délka: 21,35 m
Délka trupu: 17,51 m
Výška: 3,97 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 11 500 kg
Max. rychlost: 320 km/h
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.12.2014