Mil Mi-8T/MT s minovacím systémem typu VSM-1 (Mi-8AD)

Typ:  speciální minovací úprava středně těžkého transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8T/MT (Hip C/H)

Určení:  vzdušné kladení protipěchotních a protitankových min

Odlišnosti od modelu Mi-8T/MT (Hip C/H):

- instalace ovládacího pultu minovacího systému typu VSM-1 uvnitř pilotní kabiny

- instalace dvou nebo čtyř demontovatelných kontejnerů minovacího systému typu VSM-1 s kazetami s minami na standardních postranních trupových závěsnících pro neřízenou podvěsnou výzbroj

Historie:  Dvoumotorový středně těžký transportní-výsadkový vrtulník typu Mi-8 (Hip) se stal základem celé řady vrtulníkových speciálů. Jedním z nich byl speciál typu Mi-8AD, který sloužil k vzdušnému kladení protipěchotních a protitankových min. Součástí vybavení zmíněného speciálu, který vznikl v roce 1978, se stalo minovací zařízení typu VSM-1. Zmíněné minovací zařízení se sestává z ovládacího pultu, který je instalován uvnitř pilotní kabiny, a hranatých podvěsných kontejnerů (s hmotností 71 kg). Ty se přitom umisťují, v počtu dvou nebo čtyř exemplářů, na postranní trupové závěsníky pro neřízenou výzbroj. Do každého z těchto kontejnerů je zasunuto, ve vertikální pozici, 29 válcovitých kazet na miny typu KSO-1 (o hmotnosti 9,1 kg). Do každé z těchto kazet lze přitom umístit 64 protipěchotních trhavých min typu PFM-1, čtyři protipěchotní tříštivé miny typu POM-2, jednu protitankovou minu typu PTM-3 nebo jednu minu proti námořním výsadkům typu PDM-4. Zasunutí 29-ti naplněných kazet typu KSO-1 do podvěsných kontejnerů typu VSM-1 zabere 10 minut. Nabytí všech čtyř minovacích kontejnerů tohoto systému tedy trvá 40 minut. Pokládku min lze za pomoci systému typu VSM-1 provádět při letu rychlostí 160 km/h ve výšce 30 až 150 m. Vystřelování kazet typu KSO-1 z podvěsných kontejnerů zajišťuje malá nálož, stejně jako jejich následné rozevření a vysypání jejich obsahu. Zmíněné kazety jsou odpalovány na střídačku z levého a pravého kontejneru. Nejprve jsou přitom kazety typu KSO-1 vystřelovány z vnějšího a poté z vnitřního páru kontejnerů. Za pomoci systému typu VSM-1 lze vystavět minové pole o šířce 15 až 25 m a délce 2 000 až 4 000 m při použití protipěchotních min, resp. 400 m při použití protitankových min, resp. 1 500 m při použití min proti námořním výsadkům. Při max. rychlosti minování lze za pomoci tohoto systému vystavět minové pole v průběhu pouhé jedné minuty. Na minovací speciál typu Mi-8AD je v případě potřeby možné snadno upravit, instalací ovládacích prvků do kabiny a minovacích kontejnerů pod postranní trupové závěsníky, prakticky jakéhokoliv exemplář vrtulníků typu Mi-8T (Hip C) a Mi-8MT (Hip H). Z tohoto důvodu není Armádou pro takto modifikované vrtulníky typu Mi-8T (Hip C) a Mi-8MT (Hip H) označení Mi-8AD používáno. Minovací systém typu VSM-1 se stal součástí výzbroje nejen Armádního letectva, ale i letectva RVSN (Raketové vojsko strategického určení). Letectvo RVSN jej přitom používá k pokládání minových polí v okolí přísně střežených základen se strategickými řízenými střelami. Svůj bojový křest si minovací systém typu VSM-1 odbyl při sovětské invazi do Afghánistánu (1979 až 1989).

Verze:  -

Vyrobeno: - (na tento speciál lze upravit jakýkoliv exemplář vrtulníku typu Mi-8T/MT)

Uživatelé:  SSSR

 

 

 

Posádka:    dva piloti a palubní mechanik

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV2-117A s max. výkonem po 1 500 hp

Vybavení:  - zaměřovací: jeden střelecký kolimátor typu PKV (jeho instalace se nachází před sedadlem pilota) a jeden optický bombardovací zaměřovač typu OPB-1R (jeho instalace se nachází na pracovišti druhého pilota)

                   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ typu SRO-2M Chrom (Odd Rods) (dvě sestavy tří nestejně velkých tandemově uspořádaných tyčových antén umístěné po jedné na břichu přední části trupu, přímo před příďovým podvozkem, a pod ocasním nosníkem, přímo za ocasní ostruhou)             

Výzbroj:    dva nebo čtyři kontejnery minovacího systému typu VSM-1 (každý s 1 856-ti protipěchotními trhavými minami typu PFM-1 o hmotnosti 80 g, 116-ti protipěchotními tříštivými minami typu POM-2 o hmotnosti 1,5 kg, 29-ti protitankovými minami typu PTM-3 o hmotnosti 4,9 kg nebo 29-ti minami proti námořním výsadkům typu PDM-4 o hmotnosti 7,2 kg), přepravované na čtyřech závěsnících nacházejících se pod odnímatelnými postranními trupovými nosníky z trubkové příhradoviny

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,29 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 25,35 m
Délka trupu: 18,22 m
Výška: 4,75 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017