Rostvertol (Mil) Mi-26TM
Typ: speciální modifikace těžkého transportního vrtulníku typu Mi-26T
Určení: provádění složitých montážních a demontážních prací a přeprava rozměrného nákladu na krátké vzdálenosti
Odlišnosti od vrtulníku typu Mi-26T:
- instalace hranaté a bohatě zasklené kabiny s pracovištěm operátora jeřábu pod zadní částí trupu, na pozici nákladových vrat, nebo na břichu trupu, v oblasti za příďovým podvozkem. Součástí vybavení kabiny operátora jeřábu tohoto modelu je sedadlo se stavitelným opěradlem, přístrojový panel, řízení vrtulníku a ventilátor.
Historie: Těžký transportní vrtulník typu Mi-26 (Halo A) s přepravní kapacitou 20 t se stal základem hned několika speciálů, včetně modelu Mi-26TM, který zastával roli vzdušného jeřábu. Speciál typu Mi-26TM byl dílem závodu Rostvertol (č.168) z Rostova na Donu, výrobce vrtulníků řady Mi-26 (Halo), a vznikl ve dvou alternativních úpravách, které se od sebe navzájem odlišovaly pozicí kabiny s pracovištěm operátora jeřábu (pilota). Ta měla hranatý profil a byla takřka kompletně zasklena. Její postranní okénka bylo navíc možné (v případě nutnosti nouzového opuštění) pyrotechnicky oddělit. Zatímco u jedné z úprav vzdušného jeřábu typu Mi-26TM byla kabina jeřábníka instalována pod zadní částí trupu, na pozici nákladových vrat, a byla opatřena elektro-impulzním systémem řízení (FBW), u druhé úpravy tohoto stroje kabina jeřábníka vystupovala z břicha trupu, v oblasti za příďovým podvozkem, a ukrývala klasické mechanické řízení. Projekt vzdušného jeřábu typu Mi-26TM byl široké veřejnosti poprvé prezentován v srpnu roku 1992 na MosAeroShow 92 ve formě makety. První prototyp tohoto speciálu byl opatřen břišní kabinou jeřábníka a vznikl, v prostorách závodu Rostvertol, konverzí továrního Mi-26T (RA-06089 / v.č. 34001212499). Do oblak se tento stroj poprvé vydal dne 13. listopadu 1992. Zpočátku prototyp Mi-26TM (RA-06089) nesl zbarvení a loga Aeroflotu, která doplňovala pouze malá loga závodu Rostvertol. Později však obdržel nástřik celobílého „kabátu“, rozměrných nápisů „Mi-26TM“ (později bylo písmeno „M“ odmazáno) a trupového čísla „059“ V této podobě jej bylo možné shlédnout na moskevské airshow MAKS 93, která se konala v srpnu roku 1993. Druhý prototyp vzdušného jeřábu typu Mi-26TM (-06088) byl naproti tomu opatřen záďovou kabinou jeřábníka. Letové zkoušky tohoto stroje se rozeběhly dne 13. října 1993. Druhý prototyp speciálu typu Mi-26TM vznikl, stejně jako ten první, konverzí sériového Mi-26T, a nesl zbarvení a loga Aeroflotu. Vývoj vzdušného jeřábu typu Mi-26TM nakonec nepřekročil prototypové stádium.
Verze: -
Vyrobeno: dva exempláře (oba vznikly konverzí sériových Mi-26T)
Uživatelé: Rusko (Rostvertol)
Posádka: ?
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Progress D-136 s max. výkonem po 11 400 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor typu 8A313 Groza, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 20 000 kg, přepravovaný v podvěsu pod trupem
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 32,00 m |
Ø ocasního rotoru: | 7,61 m |
Celková délka: | 40,03 m |
Délka trupu: | 33,73 m |
Výška: | 8,15 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 56 000 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.8.2016