Mil Mi-17M Spasatěl
Typ: speciální pátrací-záchranná modifikace transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8MTV-1 (Hip H)
Určení: vyhledávání a vyzvedávání posádek havarovaných letadel a hladinových plavidel a odsun raněných
Odlišnosti od modelu Mi-8MTV-1 (Hip H):
- instalace nových odsuvných dveří s výrazně větší šířkou (1,40 m vs 0,62 m) na levoboku trupu, v oblasti za pilotní kabinou. Zmíněné dveře byly pro tento model převzaty od obojživelného pátracího-záchranného vrtulníku typu Mi-14PS (Haze C) a jejich součástí jsou dvě a nikoliv jedno kulaté okénko. Instalace širších postranních dveří se ale neobešla bez zásahů do konstrukce gondoly levé palivové nádrže.
- instalace demontovatelného výklopného jeřábu SLG-300 s nosností 300 kg uvnitř nákladového prostoru, přímo za odsuvnými přístupovými dveřmi, které se nacházejí na levoboku trupu (standardní vnější jeřáb typu LPG-150 s nosností 150 kg přitom zůstal zachován). Do závěsu zmíněného jeřábu lze umístit záchranný koš pro dvě osoby.
- instalace modifikovaných dvoudílných záďových nákladových vrat s policemi se záchranným vybavením v levém křídle a znatelně větším nouzovým výstupem v pravém křídle
- instalace polokapkovitého krytu pátracího světlometu typu FPP-7, který zároveň zastává funkci přistávacího reflektoru, na pravém okraji břicha přední části trupu, na úrovni příďového podvozku
- instalace dvou párů nafukovacích plováků, po jednom na okrajích břicha přední části trupu, na úrovni postranních odsuvných okének pilotní kabiny, a na vzpěrách hlavního podvozku. Zatímco přední nafukovací plováky mají po nafouknutí vejčitý tvar, zadní nafukovací plováky tvar obrovských kol. Zmíněné plováky dokážou tento stroj udržet na vodní hladině po dobu 30-ti minut.
- instalace přední antény identifikačního systému „vlastní-cizí“ pod nevelkým polokapkovitým krytem nacházejícím se na střeše pilotní kabiny alá Mi-171. U modelu Mi-8MTV-1 se instalace zmíněné antény nachází na břichu přední části trupu.
- instalace druhého antikolizního majáku na břichu trupu
- instalace dvou nestandardních přímých břitových antén na hřbetu ocasního nosníku, po jedné před a za antikolizním majákem
- instalace záznamníku letových dat typu BUR-1-2Ž v zadní části prodlouženého krabicovitého krytu dopplerovského snímače rychlosti a úhlu snosu, který se nachází na břichu ocasního nosníku
Historie: Středně těžký dvoumotorový transportní vrtulník typu Mi-8 (Hip) se stal základem celé řady speciálů pro pátrací a záchrannou činnost. Jedním z nich byl model, který vešel ve známost jako Mi-17M. Jediný prototyp tohoto speciálu vznikl v roce 1992 v prostorách závodu KVZ z Kazaně konverzí továrního vrtulníku typu Mi-8MTV-1 (CCCP-95448 / v.č. 95448). Svůj veřejný debut si jediný prototyp vrtulníku typu Mi-17M odbyl na MosAeroShow 92, která se konala v srpnu roku 1992 v Žukovském. Později tento stroj obdržel novou registraci CCCP-70937 a ještě později RA-70937. Krátce nato, v roce 1993, jediný prototyp vrtulníku typu Mi-17M zavítal na Pařížskou Airshow. V roce 1994 tento stroj prošel konverzí na demonstrační prototyp víceúčelového civilního modelu Mi-8MTV-GA.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Mi-8MTV-1)
Uživatelé: žádní
Posádka: dva piloti a palubní mechanik
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VM s max. výkonem po 1 900 hp, resp. po 2 100 hp v mimořádném krátkodobém režimu
Radar: povětrnostní radiolokátor typu 8A813S Kontur-10S s mechanicky natáčenou štěrbinovou anténou, instalovaný pod zaobleným krytem vystupujícím ze spodní části „špice“ trupu. Tento typ radaru slouží k navigaci a sledování nebezpečných meteorologických jevů. Nebezpečné meteorologické jevy přitom dokáže detekovat (v automatickém režimu) na vzdálenost 150 km. V případě turbulence jeho detekční dosah (v automatickém režimu) činí 100 km. Zatímco město (o velikosti Velkého Novogrodu) je tento typ radiolokátoru schopen detekovat na vzdálenost 150 až 200 km (při letu ve výšce 7 000 m), hladinové plavidlo o hmotnosti 2 000 t na vzdálenost 50 až 70 km (při letu ve výšce 3 000 m), pobřeží na vzdálenost 250 km (při letu ve výšce 7 000 m).
Kapacita: 12 ležících či 17 sedících raněných s jedním zdravotníkem nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladového prostoru s rozměry 5,34 m x 2,25 m x 1,80 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 21,29 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,91 m |
Celková délka: | 25,35 m |
Délka trupu: | 18,22 m |
Výška: | 4,76 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | 250 km/h |
Praktický dostup: | 6 000 m |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017