Mil Mi-10R   

Typ:  speciální rekordní modifikace těžkého transportního vrtulníku typu Mi-10 (Harke A)

Určení:  ustanovení světových rekordů v nosnosti a dostupu se zatížením

Odlišnosti od stroje Mi-10 (Harke A):

- instalace plochých okének na bocích kabiny posádky na místo vypouklých

- absence pomocné palubní energetické jednotky (APU)

- absence vnějších válcovitých postranních trupových palivových nádrží

- instalace podstatně nižšího tříbodového podvozku příďového typu na místo podvozku čtyřbodového. Podvozek tohoto modelu není ničím jiným, než modifikovaným vzletovým a přistávacím zařízením vrtulníku typu Mi-6 s kapkovitým aerodynamickými kryty kol hlavního a aerodynamickými kryty vzpěr příďového a hlavního podvozku.

- instalace ostruhy opatřené malým zdvojeným kolečkem pod koncem ocasního nosníku. Ta zamezuje poškození vyrovnávací vrtule a ocasního nosníku před poškozením při případném střetu se zemí.

Historie:  Bezkonkurenční nosnost těžký transportní vrtulník typu Mi-10 (Harke A) přímo předurčovala k dobývání světových rekordů v nosnosti a dostupu se zatížením. První dva rekordní lety uskutečnil dne 23. září 1961, za chodu závodních zkoušek, druhý prototyp tohoto stroje. Zatímco při prvním z nich vynesl náklad o hmotnosti 15 103 kg do výšky 2 200 m, při tom druhém vystoupal s tím samým zatížením do výšky 2 326 m. Na základě těchto úspěchů bylo v polovině 60. let rozhodnuto, aby byl speciálně pro potřeby dobývání světových rekordů v nosnosti a dostupu se zatížením upraven jeden z prvních sériových exemplářů tohoto stroje. Překonávání světových leteckých rekordů mělo v SSSR velkou tradici, neboť demonstrovalo celému světu rozvinutost sovětského leteckého průmyslu. Technika, která měla na svém nějaké ty světové rekordy, byla navíc více atraktivním obchodním artiklem. Vybrané exempláře letecké techniky pro dobývání rekordů byly často upravovány, aby měly ještě vyšší výkony než standardní sériové stroje. Tyto úpravy přitom většinou spočívaly ve snížení hmotnosti a aerodynamického odporu draku. Nejinak tomu bylo i u rekordní modifikace vrtulníku typu Mi-10 (Harke A), která vešla ve známost jako Mi-10R. Přestavba sériového Mi-10 (Harke A) na rekordní speciál typu Mi-10R přitom spočívala zejména v náhradě vysokého čtyřbodového podvozku podstatně nižším tříbodovým podvozkem příďového typu. Podvozek tohoto speciálu nebyl ničím jiným, než modifikovaným (instalací aerodynamických krytů) podvozkem vrtulníku typu Mi-6 (Hook A) a v porovnání s původním podvozkem vrtulníku typu Mi-10 (Harke A) měl znatelně menší hmotnost i aerodynamický odpor. Protože se zmíněnou záměnou podvozku ocasní nosník ocitl v poměrně malé výšce nad zemí, konstrukční tým Milovi OKB pod něj nainstaloval ostruhu, která byla opatřena malým zdvojeným kolečkem. Kromě výše uvedeného konstrukční tým OKB M.L. Mila tento stroj odlehčil a aerodynamicky zušlechtil náhradou vypouklých postranních okének kabiny posádky plochými a demontáží APU a vnějších postranních trupových palivových nádrží. Jediný exemplář speciálu typu Mi-10R obdržel efektní barevné doplňky v podobě oranžových pruhů na bocích trupu a kapkovitých aerodynamických krytů kol hlavního podvozku a rudé trupové číslo „81“. Jeho kresba se nacházela na obou bocích střední části trupu, přímo za vstupními dveřmi. Výsostné znaky nacházející se na bocích ocasního nosníku doplnily rudé sovětské vlajky. Ty byly zase nastříkány na boky SOP.  Do oblak se jediný exemplář rekordního speciálu typu Mi-10R napoprvé vydal dne 14. ledna 1965. Dne 26. května téhož roku pak vynesl náklad o hmotnosti 5 175 kg do výšky 7 151 m. To mu přitom přineslo zápis dvou světových rekordů, a to rekordu ve výstupu na výšku 7 151 m s 2 t zatížením a rekordu ve výstupu na výšku 7 151 m s 5 t zatížením. Dva dny nato, dne 28. května 1965, se s jediným exemplářem speciálu typu Mi-10R s břemenem o hmotnosti 25 105 kg v podobě ocelového ingotu, který byl vyroben speciálně pro účely zmíněného rekordního letu, pod trupem podařilo vystoupat na výšku 2 840 m. Tímto výkonem si tento stroj na své konto připsal další čtyři světové rekordy, a to rekord ve výstupu na výšku 2 840 m s 15 t zatížením, rekord ve výstupu na výšku 2 840 m s 20 t zatížením, rekord ve výstupu na výšku 2 840 m s 25 t zatížením a rekord ve výstupu na výšku 2 000 m s 25,105 t zatížením. Jediný exemplář speciálu typu Mi-10R se tedy nakonec stal držitelem šesti světových rekordů v nosnosti a dostupu se zatížením.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Mi-10)

Uživatelé:  pouze SSSR

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva turbohřídelové motory typu Solovjov D-25V s max. výkonem po 5 500 hp

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 35,00 m
Ø ocasního rotoru: 6,30 m
Celková délka: 41,39 m
Délka trupu: 32,86 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: 7 151* m
Max. dolet: ?

 

 

* s 5 t nákladu

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.8.2016