Motor Sič MSB-2
Typ: pokročilá modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-2T (Hoplite)
Určení: doprava osob, přeprava nákladu, odsun raněných, výcvik pilotů, shoz výsadku, kultivace zemědělských ploch, pátrací a záchranná činnost na souši i na moři, průzkum pozemního bojiště a přímá palebná podpora pozemních jednotek
Odlišnosti od modelu Mi-2T (Hoplite):
- instalace silnějších, ekonomičtějších a lehčích 465 hp motorů typu Al-450M ukrajinské značky Motor Sič na místo motorů typu GTD-350 polské výroby alá Mi-2MSB. To si vyžádalo prodloužit přední část hřbetní nástavby směrem dopředu, až k horním okrajům čelních okének pilotní kabiny. V čele hřbetní nástavby se navíc nyní nacházejí pouze lapače vzduchu pro chlazení. Motory typu Al-450M totiž nevyužívají čelní kruhové lapače vzduchu, jako motory typu GTD-350, ale postraní štěrbinové lapače vzduchu s obdélníkovým průřezem, které jsou kryty síty. Kromě toho jsou tyto pohonné jednotky opatřeny pouze jedním a nikoliv dvěma páry směrem do stran vyvedených výfukových trubic.
- instalace nového hlavního reduktoru typu VR-442 s upravenou hlavou na místo hlavního reduktoru typu VR-2
- instalace protáhlého aerodynamického přechodu hřbetní nástavby v ocasní nosník
- instalace nové příďové sekce trupu s dvoumístnou pilotní kabinou s více protáhlou a více špičatou špicí, odsuvnými (směrem dozadu) dveřmi na pravoboku na místo výklopných dveří automobilového typu a výklopnými dveřmi automobilového typu na levoboku na místo odsuvných dveří
- instalace palivových nádrží uvnitř dvou protáhlých postranních konformních trupových vřetenovitých gondol, které se táhnou od dveří pilotní kabiny až k zádi. Palivové nádrže tohoto modelu navíc pojmou více paliva. Naproti tomu model Mi-2T je opatřen třemi palivovými nádržemi, jednou vnitřní, která se nachází pod podlahou nákladové kabiny, a dvěma přídavnými, jejichž instalace je umístěna na bocích střední části trupu, přímo před hlavním podvozkem.
- absence jednodílných nákladových vrat nacházejících se na levoboku trupu, přímo za hlavním podvozkem. Jejich funkci převzala třídílná vrata, která jsou vetknuta do modifikované zadní části trupu, v oblasti pod ocasním nosníkem. Zmíněná vrata se sestávají z malého předního dílu, který se vyklápí směrem dopředu dolů a ve vyklopené pozici zastává funkci schůdků, a dvou zadních dílů, které se vyklápějí směrem do stran dovnitř.
- modifikovaná nákladová kabina s větším vnitřním objemem (o 1 m3)
- instalace nového hlavního podvozku. Vzpěry hlavních podvozků tohoto modelu se táhnou až nad úroveň postranních okének kabiny (přitom procházejí postranními gondolami s palivovými nádržemi), zatímco u modelu Mi-2T končí pod jejich úrovní.
- instalace nového avionického vybavení
Historie: Vrtulník typu MSB-2 vzešel z druhé etapy dvoustupňového modernizačního programu, který zpracoval ukrajinský výrobce leteckých motorů Motor Sič pro lehké dvoumotorové vrtulníky řady Mi-2 (Hoplite). První etapa zmíněného modernizačního programu dala za vznik modelu Mi-2MSB a omezila se na výměnu původních pohonných jednotek v podobě turbohřídelových motorů řady GTD-350 polské výroby za 465 hp motory typu Al-450M vlastní výroby. Naproti tomu součástí etapy druhé se kromě zástavby motorů typu Al-450M do modifikované hřbetní nástavby stalo též zlepšení aerodynamiky draku, zvětšení zásoby paliva a vnitřního objemu nákladové kabiny a v neposlední řadě též nahrazení +stávající avioniky avionikou splňující soudobé požadavky norem ICAO. Zvětšení objemu nákladové kabiny a zároveň zásoby paliva se přitom konstrukčnímu týmu společnosti Motor Sič podařilo docílit náhradou palivové nádrže, která se nachází pod podlahou kabiny, a obou vnějších přídavných palivových nádrží dvojicí konformních postranních trupových nádrží. Instalace protáhlých krytů s palivovými nádržemi na bocích trupu se ale neobešla bez náhrady postranních nákladových vrat nákladovými vraty vetknutými do koncového trupového krytu, v oblasti pod ocasním nosníkem. Kromě výše uvedeného vrtulník typu MSB-2 obdržel zcela novou příďovou sekci trupu s aerodynamičtějším profilem, aerodynamicky více vytříbený přechod hřbetní nástavby v ocasní nosník, nový hlavní podvozek ve stylu Mi-8 (Hip) a nový hlavní reduktor. Kabina vrtulníku typu MSB-2 by přitom dle předběžných výpočtů měla pojmout náklad do celkové hmotnosti až 1 t, zatímco vnější podvěs tohoto modelu by měl mít nosnost 1,1 t. Naproti tomu do kabiny standardního Mi-2 (Hoplite) lze naložit 0,7 t, přičemž vnější podvěs tohoto stroje unese 0,8 t. Díky instalaci ekonomičtějších pohonných jednotek a objemnějších palivových nádrží a lepší aerodynamice bude vrtulník typu MSB-2 s osmi cestujícími na palubě schopen urazit vzdálenost až 750 km. Naproti tomu dolet standardního Mi-2 (Hoplite) činí pouhých 370 km, resp. 580 km s dvojicí přídavných palivových nádrží. Široké veřejnosti byl vrtulník typu MSB-2 poprvé prezentován v květnu roku 2013 na výstavě HeliRussia 2013 v podobě 1:1 makety. Základem zmíněné makety se přitom stal vrtulník Mi-2 (UR-MSA / v.č. 547620042). Maketa MSB-2 (UR-MSA) byla ale prezentována též na moskevské airshow MAKS 2013, která se konala v srpnu toho samého roku. V současnosti se celý program MSB-2 nachází ve fázi kompletace prvního letového prototypu. „Upgradování“ vrtulníků řady Mi-2 (Hoplite) na standard MSB-2 bude zajišťovat letecký opravárenský závod z Vinnice. V nabídce výrobce se přitom objeví hned několik verzí tohoto modelu, a to dopravní-transportní MSB-2 s přepravní kapacitou 8 až 9 osob, pátrací-záchranná MSB-2S, sanitní MSB-2MD, požární MSB-2P s nádrží na 900 l vody, zemědělská MSB-2SCh a vojenská MSB-2MO. Vojenský MSB-2MO bude navíc nabízen hned ve třech subverzích, a to bitevní s pomocným křídlem se zbraňovými závěsníky, na které bude možné umístit raketové bloky typu B-8V20A (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm) nebo kanónové kontejnery UPK-23-250 (jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu GŠ-23L se zásobou 250 nábojů), průzkumné a palubní.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (ve fázi stavby)
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden nebo dva piloti
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Motor Sič Al-450M s max. výkonem po 465 hp
Kapacita: devět (v konfiguraci s jedním pilotem) nebo osm osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladového prostoru, nebo náklad do celkové hmotnosti 1 100 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | ? |
Ø ocasního rotoru: | ? |
Celková délka: | ? |
Délka trupu: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 4 000 kg |
Max. rychlost: | 210 km/h |
Praktický dostup: | 5 000 m |
Max. dolet: | 750 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 13.12.2016