Mil Mi-8PPA (‘Hip K1’)
Typ: speciální modifikace středně těžkého transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8T (Hip C) určená pro vedení radioelektronického boje (REB) a radiotechnického průzkumu (ELINT)
Určení: krytí operací bojových letounů a vrtulníků na frontě rušením činnosti pozemních radiolokačních stanic PVO a zjišťování pozice a typu radiolokačních stanic protivníka
Odlišnosti od modelu Mi-8T (Hip C):
- instalace pracoviště jednoho operátora a bloků aktivních rušičů typu SPS-63 a SPS-66 REB systému typu Azalija a SPS-5M2 Fasol uvnitř nákladové kabiny. Pracoviště operátora se nachází vpravo od vstupu do pilotní kabiny a od zadní části kabiny, která ukrývá rušící aparatury, je odděleno přepážkou.
- instalace antén aktivních rušičů typu SPS-63 a SPS-66 REB systému typu Azalija pod rozměrnými výklopnými (směrem nahoru) krabicovitými dielektrickými kryty, které vystupují z boků střední části trupu, v oblasti před hlavním podvozkem (na pozici předposledních tří párů postranních kulatých okének nákladové kabiny).
- instalace soustavy antén šesti zdvojených aktivních rušičů typu SPS-5M2 Fasol na bocích zadní části trupu, přímo za hlavním podvozkem. Každá z těchto dvou soustav má podobu rozměrného obdélníkového roštu, který je zhotoven z trubek a drátěného síta, s šesti dipólovými anténami s tvarem písmene „X“ uspořádanými po třech do dvou řad. Zmíněné anténní soustavy jsou k bokům zadní části trupu tohoto modelu uchyceny za pomoci soustavy nosníků trubkové konstrukce. Instalace antén rušičů typu SPS-5M2 si ale vyžádala přemístit výmetnice signálních světlic z levého křídla dvoudílných záďových nákladových vrat nad zachované poslední levé kulaté okénko nákladové kabiny.
- instalace řady šesti krátkých gondol (s oválným lapačem vzduchu v čele a oválným výstupem na zádi) výměníků tepla kapalinových chladičů rušících aparatur na břichu trupu, přímo za příďovým podvozkem
- instalace pevné stupačky pod odsuvnými postranními vstupními dveřmi, které se nacházejí na levoboku přední části trupu (vstupní dveře standardních Mi-8T jsou opatřeny demontovatelnou stupačkou)
Historie: Dvoumotorový středně těžký transportní-výsadkový vrtulník typu Mi-8T (Hip C) se stal základem hned tří speciálů pro vedení radioelektronického boje (REB), a to Mi-8SMV (Hip J1), Mi-8PP a Mi-8PPA (Hip K1). Třetí z nich, Mi-8PPA (Hip K1), vznikl jako nástupce REB speciálu typu Mi-8PP, který se vyznačoval instalací REB stanice typu Pole. Součástí palubního vybavení speciálu typu Mi-8PPA (Hip K1) se staly aktivní rušiče typu SPS-63 a SPS-66 REB systému typu Azalija a šest zdvojených aktivních rušičů typu SPS-5M2 Fasol. Zatímco systém typu Azalija sloužil k rušení radiolokátorů pracujících v centimetrovém a decimetrovém pásmu, systém typu Fasol byl určen k rušení radiolokátorů v metrovém pásmu. REB speciál typu Mi-8PPA (Hip K1) byl vyráběn, stejně jako REB speciály typu Mi-8SMV (Hip J1) a Mi-8PP, závodem U-UAZ (č.99) z Ulan-Ude. Na speciál Mi-8PPA (Hip K1) byly navíc dopracovány všechny speciály typu Mi-8PP. Speciál typu Mi-8PPA (Hip K1) byl, na rozdíl od speciálů typu Mi-8SMV (Hip J1) a Mi-8PP, uvolněn na export.
Verze: -
Vyrobeno: ?
Uživatelé: ČSSR, Irák a SSSR
Posádka: dva piloti a jeden operátor REB
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Izotov TV2-117A s max. výkonem po 1 500 hp
Vybavení: aktivní rušiče typu SPS-63 a SPS-66 REB systému typu Azalija a tři zdvojené aktivní rušiče typu SPS-5M2 Fasol
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 21,29 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,91 m |
Celková délka: | 25,35 m |
Délka trupu: | 18,22 m |
Výška: | 4,75 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017