Mil Mi-38T

Typ:  vojenská transportní modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-38-2

Určení:  přeprava osob a nákladu, přeprava a shoz výsadku a odsun raněných

Odlišnosti od modelu Mi-38-2:

- instalace modifikovaných palivových nádrží se samosvorným potahem, který zamezuje průsakům při průstřelu

- instalace modifikované podlahy v nákladové kabině se zesílenou konstrukcí

- instalace modifikovaného podvozku se zesílenou konstrukcí

- instalace vojenského spojovacího vybavení

- instalace osvětlení, které je kompatibilní s NVG

Historie:  Přestože středně těžký víceúčelový vrtulník typu Mi-38 měl být ryze civilním strojem, později projekt tohoto nástupce vrtulníků řady Mi-8 (Hip) získal též podporu u VVS. Postoj Ruského VVS k vrtulníku typu Mi-38 se ale v průběhu jeho vývoje několikrát změnil. Úplně původní plány Ruských vzdušných sil počítaly s tím, že vrtulníky typu Mi-38 zcela nahradí všechny středně těžké víceúčelové vrtulníky řady Mi-8 (Hip). V roce 2009 nicméně VVS od těchto plánů opustilo ve prospěch pořízení vrtulníků typu Mi-171A2. Ten přitom není ničím jiným, než výrazně modifikovaným vrtulníkem typu Mi-171 (Hip L). Dodavatelem některých komponent vrtulníku typu Mi-38, včetně těch klíčových, jakými jsou např. pohonné jednotky, totiž jsou americké a evropské firmy, což Ruské VVS shledalo za nepřijatelné. Kromě toho se tento stroj VVS jevil jako příliš nákladné řešení náhrady vrtulníků řady Mi-8 (Hip). Přestože to vypadalo, že se tak odbyt vrtulníku typu Mi-38 omezí na civilní sektor, krátce nato, na konci roku 2010, se vše změnilo. Tehdy se totiž VVS model Mi-171A2 odsunulo na pozici přechodového typu, který bude v roce 2020 ve výrobním programu nahrazen vojenskou verzí vrtulníku typu Mi-38. V současnosti ale Ministerstvo obrany o tento stroj opět nejeví větší zájem. Vrtulník typu Mi-38 totiž sice má o nějakých 20 až 30 % větší přepravní kapacitu než vrtulníky řady Mi-8AMT/MTV-5 (Hip L), jeho cena je však v porovnání s těmito stroji více než dvojnásobná. Ministerstvo obrany proto nejspíš nakoupí jen nevelký počet vrtulníků typu Mi-38, a to kuli podpoře případného exportu. Modifikace tohoto stroje vzešlá ze zadání Ministerstva obrany Ruské federace nese označení Mi-38T a vychází z „rusifikovaného“ modelu Mi-38-2, který se vyznačuje zejména instalací motorů typu TV7-117V tuzemské výroby (na místo importovaných motorů PW127TS kanadské značky Pratt & Whitney Canada) a APU typu Al-9V. První dva exempláře tohoto modelu si ruské Ministerstvo obrany objednalo v červenci roku 2017. Termín předání zmíněných strojů byl stanoven na léta 2018 a 2019. První visení v malé výšce nad VPD první exemplář vrtulníku typu Mi-38T (žlutá 71 / v.č. 01-01), který nese standardní světlešedý kabát, vykonal dne 3. listopadu 2018. Ke svému prvnímu plnohodnotnému letu se tento stroj vydal dne 23. listopadu toho samého roku. Dne 2. prosince 2019 byl vrtulník Mi-38T (žlutá 71) předán VVS, za účelem realizace provozních zkoušek. Druhý objednaný exemplář vrtulníku typu Mi-38T (rudá 72 / RF-04529 / v.č. 01-02) obdržel efektivní digitální kamufláž sestávající se z nepravidelných polí dvou odstínů zelené a dne 13. května 2019 byl prezentován, na podnikovém letišti závodu KVZ, ruskému prezidentovi V.V. Putinovi. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na statické ukázce výstavy Armija 2019, která se konala v červnu roku 2019 v Kubince. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, vrtulník Mi-38T (rudá 72) zavítal na moskevskou airshow MAKS 2019. Zde byl již prezentován nejen staticky, ale i za letu. 31. dne toho samého měsíce byl tento stroj odevzdán VVS. Na počátku července roku 2020, na letišti Čkalovsk, byl spatřen další, třetí, sériový exemplář vrtulníku typu Mi-38T (rudá 73 / RF-19097 / v.č. 01-03). Podle všeho se jedná o první ze dvou vrtulníků Mi-38T v provedení pro dopravu VIP osob, které byly Ministerstvem obrany objednány v srpnu roku 2020 na výstavě Armija 2020. Dle posledních zpráv by dodání obou zmíněných strojů mělo být uskutečněno do konce roku 2022. Kazaňský závod KVZ v současnosti pracuje na dalších subverzích vrtulníku typu Mi-38T, a to dopravní VIP subverzi určené k přepravě ruského presidenta, specializované subverzi zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště (Mi-38-7), námořní hlídkové-pátrací subverzi, která se má stát nástupcem vyřazeného námořního obojživelného vrtulníku typu Mi-14 (Haze), a specializované subverzi pro vedení REB. První uvedená subverze vrtulníku typu Mi-38T má ale vážného konkurenta v podobě nově zvažované VIP verze vrtulníku typu Mi-8AMT/MTV (Hip L), zatímco zavedení druhé uvedené subverzi konkuruje zvažovaná obnova výroby vrtulníku typu Mi-14 (Haze) s využitím technických řešení z řady Mi-8AMT/MTV (Hip L).

Verze:  -

Vyrobeno:  čtyři exempláře (tři pro VVS a jeden pro FSO)

Uživatelé:  Rusko (VVS) – V červenci roku 2017 Ministerstvo obrany Ruska pro VVS objednalo tři vrtulníky typu Mi-38T. Všechny zmíněné vrtulníky zastávají poslání zkušebních strojů. VVS byly přitom předány v letech 2019 až 2020.

1. sériový stroj

2. sériový stroj

3. sériový stroj

Rusko (FSO) – Federální služba stráže (FSO) se v blízké budoucnosti stane provozovatelem nejméně jednoho vrtulníku typu Mi-38T (černá 384). Konkrétně se jedná o sedmý sériový exemplář vrtulníku typu Mi-38 v celkovém pořadí. Zmíněný stroj brány kazaňského závodu KVZ opustil na počátku roku 2021 a stal se jediným exemplářem vrtulníku typu Mi-38 dokončeným ten rok. V březnu toho samého roku byl vrtulník Mi-38T (černá 384) přelétnut z Kazaně na letiště Tomilino, podnikové letiště NVC Mil i Kamov. Poprvé byl zde ale vyfotografován až v lednu roku 2022. Tedy přitom stále ještě postrádal finální nástřik a podle všeho tedy ještě nebyl ani plně vybaven.

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Klimov TV7-117V s max. výkonem po 2 800 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor typu 38A813, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    32 osob, 16 nosítek s raněnými nebo náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 8,63 x 2,36 x 1,84 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu pod trupem

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,20 m
Ø ocasního rotoru: 3,84 m
Celková délka: 25,22 m
Délka trupu: 19,95 m
Výška: 5,13 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 15 600 kg
Max. rychlost: 290 km/h
Praktický dostup: 6 000 m
Max. dolet: 800 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.1.2022