Mil Mi-38-4

Typ:  dopravní modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-38-2

Určení:  přeprava osob

Odlišnosti od modelu Mi-38-2:

- modifikovaný interiér kabiny posádky. Kapitán sedí vlevo a nikoliv vpravo.

- modifikovaný interiér kabiny cestujících. Kabina cestujících tohoto modelu je řešena jako konvertibilní a v ryze dopravní konfiguraci ukrývá sedadla pro 30 osob. Kabinu cestujících vrtulníku typu Mi-38-4 lze tedy snadno přeměnit na kabinu nákladovou a naopak.

Historie:  V prosinci roku 2019 bylo vedením konsorcia Vertolety Rosii (VR) oznámeno, že byly Administrativou Prezidenta Ruské Federace objednány dva vrtulníky typu Mi-38 pro speciální oddíl společnosti Rossija State Transport Company (STC). Jejich předání bylo přitom stanoveno na rok 2020. Oba zmíněné stroje byly dokončeny ve verzi Mi-38-4, který má modifikovanou pilotní kabinu a konvertibilní kabinu cestujících. Zmíněný model byl přitom certifikován dne 26. března 2021. První z těchto dvou strojů (RA-14340 / v.č. 01-04) byl dne 4. září 2020 prezentován, na podnikovém letišti kazaňského závodu KVZ, prezidentu republiky Tatarstán R.N. Minnichanovi a Ministru RF pro civilní obranu a likvidaci následků živelných katastrof plukovníkovi E.N. Ziničevovi. Druhý objednaný exemplář vrtulníku typu Mi-38-4 (RA-14343 / v.č. 01-06) byl dokončen v roce 2021. Oba zmíněné vrtulníky ale nakonec nebyly společností Rossija STC nikdy převzaty. Na místo toho na poměrně dlouhou dobu skončily na továrním skladě závodu KVZ. Později byly pronajaty společnosti Aviacija Kolymy. K financování leasingových poplatků za vrtulníky typu Mi-38-4 přitom zmíněná společnost využila dotace přidělené vládou Madaganské oblasti. Se zmíněnými vrtulníky se totiž již od počátku počítalo pro program rozvoje nákladní a osobní dopravy mezi osadami v regionu. K mnohým z nich totiž nevedou silnice, a proto jsou dostupné pouze letecky. Před předáním novému provozovateli oba vrtulníky typu Mi-38-4 obdržely nový černo-bílý finální nástřik připomínající zbarvení kosatky. Poté byly na tento typ přeškoleny, v prostorách závodu z Kazaně, dvě posádky společnosti Aviacija Kolymy. Na cestu na svoji novou domovskou základnou v podobě letiště Sacharnaja u Madaganu se oba zmíněné vrtulníky typu Mi-38-4 vydaly, z Kazaně, dne 4. března 2024. Zmíněná trasa měla délku cca 6 500 km a vrtulníky typu Mi-38-4 ji zalétly za 4 dny a 35 h. Přitom tyto stroje vykonaly mezipřistání v Čeljabinsku, Omsku, Novosibirsku, Krasnojarsku, Bratsku, Bodajbu, Aldanu, Ust-Mae a Ochotsku. Poté, dne 9. března toho samého roku, byly oba dva vrtulníky typu Mi-38-4 společnosti Aviacija Kolymy prezentovány, za letu i na zemi, účastníkům a hostům zimního festivalu amatérského rybaření „Klevaja Kolyma“, který se konal v Nagajevském zálivu. Při pozemní ukázce si účastníci zmíněného festivalu měli možnost tyto stroje prohlédnou zvenčí i zevnitř. Vrtulníky typu Mi-38-4 přitom na inventáři společnosti Aviacija Kolymy, která je ale zatím, od dubna roku 2022, certifikovaná pouze pro letecké práce, doplnily dvojici vrtulníků typu Mi-8AMT (Hip H) a jeden rok předtím pořízený nákladní letoun typu An-74 (Coaler B). Společnost Aviacija Kolymy se tak stala prvním civilním provozovatelem vrtulníku typu Mi-38-4. Následně, do května roku 2024, společnost Aviacija Kolymy za pomoci zmíněných strojů splnila několik zakázek od různých subjektů na přepravu nákladu a personálu. Na počátku června toho samého roku posádky vrtulníků Mi-38-4 vykonaly několik kondičních cvičných letů kuli udržení letových návyků. V blízké budoucnosti by společnost Aviacija Kolymy měla obdržel certifikát pro komerční leteckou dopravu, bez kterého nemůže s vrtulníky typu Mi-38-4 vykonávat linkovou dopravu nákladu a pasažérů. Zmíněná společnost přitom tyto stroje plánuje provozovat na lince Jamsk - Tachtojamsk. Kromě toho zvažuje jejich nasazení na novou linku Madagan – Susuman – Jagodnoe – Sejmčan – Madagan.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře

Uživatelé:  Rusko (Aviacija Kolymy)

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Klimov TV7-117V s max. výkonem po 2 800 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor typu 38A813, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    30 pasažérů

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,20 m
Ø ocasního rotoru: 3,84 m
Celková délka: 25,22 m
Délka trupu: 19,95 m
Výška: 5,13 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 15 600 kg
Max. rychlost: 290 km/h
Praktický dostup: 6 000 m
Max. dolet: 800 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.11.2024