Mil Mi-35P Fenix
Typ: pokročilá modifikace exportního taktického útočného-výsadkového vrtulníku typu Mi-35P (Hind F)
Určení: ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení tanků a jiných obrněných vozidel protivníka a přeprava výsadku a nákladu a odsun raněných
Odlišnosti od modelu Mi-35P (Hind F):
- instalace 2 225 hp motorů typu TV3-117VMA na místo 2 200 hp motorů typu TV3-117V
- instalace otočné dálkově ovládané střelecké věže typu NPPU-23 z vrtulníku typu Mi-35M (Hind J) s jedním pohyblivým dvouhlavňovým 23 mm kanónem typu GŠ-23V (se zásobou 450 nábojů) na místo střeleckého postu typu NPU-30 s jedním pevným 30 mm dvouhlavňovým kanónem typu GŠ-30K (se zásobou 750 nábojů). Střelecká věž typu NPPU-23 je vetknuta do spodní poloviny špice trupu, zatímco instalace střeleckého postu typu NPU-30 předchozího modelu se nachází na pravoboku příďové partie trupu.
- instalace zaměřovacího komplexu typu OPS-24N-1L, který se sestává z elektro-optického zaměřovacího systému typu GOES-321MK a balistického počítače, na místo zaměřovacího komplexu typu 9S475 Raduga-Š, který se zase sestává ze zaměřovací optiky, balistického počítače typu 9S476 a rádiové-povelové jednotky typu 9S447. Systém typu GOES-321MK přitom v sobě sdružuje TV kameru, IČ kameru a laserový dálkoměr. V této souvislosti z levého okraje břicha špice trupu zmizel vřetenovitý kryt antény rádiové-povelové jednotky, zatímco „pevný“ hranatý kryt zaměřovací optiky, který se nacházel na pravém okraji břicha špice trupu, nahradil otočný kulovitý kryt.
- instalace digitálního střeleckého počítače typu PrVK-24-2, který v porovnání se svým předchůdcem poskytuje přesnější zaměřovací data
- instalace nového navigačního-indikačního komplex typu KNEI-24E-1. Zmíněný komplex promítá údaje ze satelitu, digitálních map a údaje o trase letu předem uložené do paměti počítače na barevné MFD. Jeho součástí se mimo jiné stal počítač typu MVK, tři MFD, jeden HUD typu ILS-31, autopilot typu PKV-8-35, který umožňuje provádět automatický let po předem zadané trase, navigační systém typu VIMN-95-35, jenž pracuje dle západních standardů VOR/ILS, a dálkoměr kategorie DME typu VND-94
- instalace nového komunikačního systému. Jeho součástí jsou radiostanice typu Prima-KV.
- instalace digitálního zálohovacího systému ESIS
- instalace osvětlení, které je kompatibilní s NVG
- absence zastaralého IČ rušiče typu L166V-11E Ispanka (Hot Brick). V této souvislosti z hřbetu trupu, v oblasti za kapotou APU, zmizel nevelký válcovitý kryt. Poslání tohoto zařízení převzal směrový laserový rušič pasivních IČ naváděcích hlavic PLŘS, jehož instalace se nachází pod ocasním nosníkem.
- instalace válcovitých kontejnerů se senzory výstražného UV protiraketového systému typu L370-2-01 na vnějším páru křídelních závěsníků na místo přepravě-odpalovacích kontejnerů PTŘS typu 9M114 (RS-AT-6 Spiral).
- instalace lafety s pohyblivým 12,7 mm kulometem typu Kord za postranními vraty nákladového prostoru. Toto zařízení bylo výrobcem nabízeno již v 90. letech a nelze jej považovat za příliš povedené. Kulomet typu Kord má totiž velmi omezené palebné pole. Protože navíc zmíněná lafeta postrádá sedačku, střelec tuto zbraň musí obsluhovat klečmo nebo z nějaké improvizované sedačky.
- absence raketového kompletu typu Šturm-V (RS-AT-6 Spiral) s PTŘS s poloautomatickým povelovým systémem dálkového navedení (SACLOS)
- náhrada raketového kompletu typu Šturm-V (RS-AT-6 Spiral) s PTŘS typu 9M114 s poloautomatickým povelovým systémem dálkového navedení (SACLOS) raketovým kompletem typu Ataka-VM (RS-AT-9 Spiral) s PTŘS typu 9M120-1 s poloautomatickým navedením po laserovém paprsku a raketovým kompletem typu 9K121M Vichr-M (RS-AT-16 Scallion) s PTŘS typu 9A4172K s poloautomatickým navedením po laserovém paprsku. Kromě toho se součástí podvěsné výzbroje tohoto modelu staly PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M342 Igla-M (RS-SA-18 Grouse). Válcovité přepravě-startovací kontejnery PTŘS typu 9M120-1 (RS-AT-9 Spiral) se přitom umisťují na osminásobné odpalovací rámy typu APU-8, které se připevňují k prostřednímu páru křídelních závěsníků. Díky tomu tento model může k bojovým misím vyrážet až s 16-ti PTŘS v podvěsu, zatímco pod křídlo předchozího modelu bylo možné umístit jen 4 až 8 PTŘS. Naproti tomu přepravě-startovací kontejnery PTŘS typu 9A4172K (RS-AT-16 Scallion) a PLŘS typu 9M342 Igla-M (RS-SA-18 Grouse) se umisťují na šestinásobné odpalovací rámy, které se rovněž připevňují k prostřednímu páru křídelních závěsníků.
- rozšířené podvěsné vybavení o minovací kontejner typu PFM-1. K použití tohoto zařízení má sloužit speciální zaměřovací symbolika na MFD a HUD.
Historie: Protože se na konci druhého desetiletí 21. století po celém světě v provozu stále ještě nacházely hojné počty útočných-výsadkových vrtulníků typu Mi-24V/P (Hind E/F), výrobce tehdy pro tyto stroje zpracoval modernizační program. Produktem zmíněného modernizačního programu se stal model, který obdržel poněkud zavádějící označení Mi-35P a obchodní název Fenix. Toto označení bylo totiž předtím používáno pro exportní modifikaci vrtulníku typu Mi-24P (Hind F) se zjednodušeným palubním vybavením. „Nový“ Mi-35P Fenix toho ale se „starým“ Mi-35P nemá mnoho společného. Zmíněný model totiž hlavňovou výzbroj v podobě dálkově ovládané střelecké věže typu NPPU-23 s jedním pohyblivým dvouhlavňovým 23 mm kanónem typu GŠ-23V přebírá od vrtulníku typu Mi-35M (Hind J). Naproti tomu „starý“ Mi-35P je opatřen postranním střeleckým postem typu NPU-30 s jedním pevným 30 mm dvouhlavňovým kanónem typu GŠ-30K. Pomocné křídlo se zbraňovými závěsníky, zatahovatelný podvozek, nosný rotor a vyrovnávací vrtuli zase tento model sdílí se „starým“ Mi-35P bez změn. Součástí palubního vybavení vrtulníku typu Mi-35P Fenix se přitom staly některé systémy, které byly zahrnuty do modernizačního balíčku pro vrtulník typu Mi-35M (Hind J), zpracovaného ve stejné době. Konkrétně se jedná o zaměřovací komplex typu OPS-24N-1L, navigační-indikační komplex typu KNEI-24E-1 a střelecký počítač typu PrVK-24-2. Tato změna v palubním vybavení přitom umožnila zastaralý raketový komplet typu Šturm-V (RS-AT-6 Spiral) s PTŘS s poloautomatickým povelovým systémem dálkového navedení (SACLOS) nahradit modernějšími raketovými komplety typu Ataka-VM (RS-AT-9 Spiral) a 9K121M Vichr-M (RS-AT-16 Scallion) s PTŘS s poloautomatickým navedením po laserovém paprsku. Vrtulník typu Mi-35P Fenix se přitom stal vůbec prvním modelem z řady Mi-24/-35 (Hind), který může používat PTŘS raketového kompletu 9K121M Vichr-M (RS-AT-16 Scallion). Vrtulník typu Mi-35P Fenix lze tedy v podstatě považovat za zjednodušenou modifikaci vrtulníku typu Mi-35M (Hind J), která nepřináší žádné novoty proti modernizačním projektům z 90. let. Prototyp vrtulníku typu Mi-35P Fenix (žlutá 1108) byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě Armija 2018, která se konala v červnu roku 2018 v Kubince. Výrobce přitom tento modernizační program nabízí jako součást generálních oprav vrtulníků typu Mi-24P (Hind F) a Mi-24V (Hind E), které mají vést k prodloužení technické životnosti těchto strojů na 40 let provozu, resp. na 4 000 letových hodin (s možností dalšího prodloužení dle technického stavu konkrétného stroje). Kromě toho výrobce vrtulník typu Mi-35P Fenix nabízí z novovýroby, a to jako levnější alternativu za pokročilejší model Mi-35M (Hind J). O vrtulníky řady Mi-24/-35 (Hind) je totiž stále velký zájem z řad zákazníků z Asie a Afriky, a to i přesto, že jsou na trhu dostupné podstatně pokročilejší konstrukce. Ty ale nemohou vrtulníkům této řady, které jsou navíc pro mnohé zákazníky z řad rozvojových zemí plně dostačujícím řešením, konkurovat pořizovací cenou. V červenci roku 2021 bylo oznámeno, že podařilo uzavřít kontrakty na vrtulníky typu Mi-35P Fenix se dvěma zahraničními zákazníky.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: pilot a operátor zbraňových systémů/druhý pilot
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VMA s max. výkonem po 2 225 hp
Kapacita: 8 výsadkářů, 4 nosítka s raněnými nebo náklad do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 2,83 m x 1,46 m x 1,20 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 2 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu pod trupem
Vybavení: - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém typu GOES-321MK zaměřovacího komplexu typu OPS-24N-1L. Tento systém se sestává z laserového dálkoměru, TV zaměřovače a IČ senzoru a slouží pro vyhledávání a sledování pozemních cílů. Otočné kulovité pouzdro systému GOES-321MK je přitom připevněno k břichu špice trupu, vpravo od střelecké věže. Cíl o velikosti tank je zmíněný systém schopen detekovat ze vzdálenosti 10 km a identifikovat ze vzdálenosti 8 km
- obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ typu Parol (dvě nevelké trojúhelníkové antény umístěné po jedné na hřbetu překrytu kabiny posádky a pod zakončením ocasního nosníku), výstražný RL systém typu SPO-15LM (L006) Berjoza (toto zařízení využívá trojici antén, z nichž dvě se nacházejí na bocích přední části trupu, přímo před vraty nákladového prostoru, a jedna na odtokové hraně SOP), výstražný UV protiraketový systém typu L370-2-01 (senzory tohoto zařízení jsou instalovány uvnitř válcovitých kontejnerů, přepravovaných pod vnějšími křídelními závěsníky), směrový laserový rušič pasivních IČ naváděcích hlavic PLŘS (jeho instalace se nachází pod ocasním nosníkem) a šest výmetnic 32-ti klamných IČ/RL cílů typu ASO-2V-02 (dva bloky se třemi výmetnicemi uchycené po jednom k oběma bokům trupu, přímo za pomocným křídlem)
Výzbroj: jeden pohyblivý dvouhlavňový 23 mm kanón typu GŠ-23V se zásobou 450 nábojů, instalovaný v dálkově ovládané střelecké věži typu NPPU-23 nacházející se pod špicí trupu, jeden pohyblivý 12,7 mm kulomet typu Kord, instalovaný za postranními vraty nákladového prostoru, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 2 400 kg, přepravovaná na dvou párech podkřídlových závěsníků (ten poslední je vyhrazen pro dvojnásobné odpalovací lišty PTŘS) – PTŘS s poloautomatickým navedením po laserovém paprsku typu 9M120-1 protitankového raketového kompletu Ataka-VM (RS-AT-9 Spiral) (max. 16 ks), PTŘS s poloautomatickým navedením po laserovém paprsku typu 9A4172K raketového kompletu typu 9K121M Vichr-M (RS-AT-16 Scallion) (max. 12 ks), PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M342 Igla-M (RS-SA-18 Grouse) (max. 12 ks), raketové bloky typu UB-32A-24 (32 neřízených raket typu S-5 ráže 57 mm) (max. 4 ks), B-8V-20 (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm) (max. 4 ks) a B-13L (5 neřízených raket typu S-13 ráže 122 mm) (max. 4 ks), 240 mm neřízené rakety typu S-24 (max. 2 ks), kanónové kontejnery typu UPK-23-250 (jeden dvojhlavňový 23 mm kanón typu GŠ-23L se zásobou 250 nábojů) (max. 2 ks), zbraňové kontejnery typu GUV-1 (sestava jednoho čtyřhlavňového 12,7 mm rotačního kulometu typu JakB-12,7 se zásobou 750 nábojů a dvou čtyřhlavňových 7,62 mm rotačních kulometů typu GŠG-7,62 se zásobou 3 600 nábojů) (max. 4 ks), zbraňové kontejnery typu GUV-2 (jeden 30 mm granátomet typu AGS-17 Plamja se zásobou 300 nábojů) (max. 2 ks), submuniční kontejnery typu KMGU-2 (max. 2 ks), 100 kg pumy typu FAB-100 (max. 4 ks), 250 kg pumy typu FAB-250 (max. 4 ks), 500 kg pumy typu FAB-500 (max. 2 ks) a 450 l PTB typu PTB-450 (max. 4 ks)
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 17,30 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,91 m |
Rozpětí křídla: | 6,66 m |
Celková délka: | 21,35 m |
Délka trupu: | 17,51 m |
Výška: | 3,97 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | 335 km/h |
Praktický dostup: | 4 500 m |
Max. dolet bez/s PTB: | 450/1 000 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 6.11.2024