PZL Swidnik Mi-2M2
Typ: pokročilá modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-2 (Hoplite)
Určení: doprava osob, přeprava nákladu, odsun raněných, výcvik pilotů, shoz výsadku, kultivace zemědělských ploch, pátrací a záchranná činnost na souši i na moři, průzkum pozemního bojiště a přímá palebná podpora pozemních jednotek
Odlišnosti od modelu Mi-2 (Hoplite):
- instalace silnějších 444 hp motorů typu GTD-350P na místo 396 hp motorů typu GTD-350
- větší výška spodní části trupu – to umožnilo odstranit příčný „schod“ procházející středem nákladové kabiny a zvětšit tak její vnitřní objem o 0,9 m3 a zároveň zvětšit objem palivové nádrže, která se nachází pod podlahou kabiny, z 600-ti l na 835 l
- instalace větších dveří na bocích pilotní kabiny. Ty levé jsou navíc nyní řešeny jako odsuvné (směrem dozadu) a nikoliv jako výklopné (směrem dopředu ven)
- instalace odsuvných (směrem dozadu) nákladových vrat na levém boku trupu, přímo za hlavním podvozkem, na místo výklopných vrat (směrem dozadu ven)
- instalace druhých odsuvných (směrem dozadu) nákladových vrat na pravém boku trupu, přímo za hlavním podvozkem (nákladová kabina modelu Mi-2 je přístupná pouze z levoboku)
- modifikovaný příďový podvozek instalací větších kol a nového tlumiče
- instalace modifikovaného hlavního podvozku s delšími vzpěrami a novými tlumiči. Díky instalaci delších hlavních vzpěr, které nyní končí až na úrovni stropu kabiny a nikoliv pod úrovní postranních okének, má hlavní podvozek tohoto modelu větší rozchod.
- instalace modifikovaného avionického vybavení
- instalace čtyřmístných lavic podél obou bočních stěn a dvoumístné lavice podél zadní stěny nákladové kabiny. Naproti tomu nákladová kabina modelu Mi-2 ukrývá dvě třímístné lavice a jedno jednomístné sedadlo, přičemž lavice jsou instalovány příčně uprostřed kabiny (opěradly směrem k sobě) a jednomístné sedadlo při zadní stěně.
Historie: Krátce poté, co byl lehký dvoumotorový vrtulník typu Mi-2 (Hoplite) sovětské konstrukce zaveden do výrobního programu polského závodu PZL Swidnik, se rozeběhly práce na jeho vylepšování. V roce 1968 se tak konstrukční tým zmíněného podniku pustil do prací na projektech hned dvou nových verzí tohoto stroje, a to Mi-2M1 a Mi-2M2. Zatímco model Mi-2M1 se měl od základního modelu Mi-2 (Hoplite) odlišovat pouze instalací silnějších 444 hp motorů typu GTD-350P, model Mi-2M2 kromě zmíněných motorů obdržel též radikálně upravený trup. U tohoto modelu totiž konstrukční tým závodu PZL Swidnik zvětšil výšku dolní poloviny trupu. To mu přitom umožnilo odstranit příčný „schod“ procházející středem nákladové kabiny a zvětšit tak její vnitřní objem o 0,9 m3 a zároveň zvětšit objem palivové nádrže, která se nacházela pod podlahou kabiny, z 600-ti l na 835 l. Změn ale doznal též podvozek, avionické vybavení a v neposlední řadě též vstupy do kabiny. Na pravoboku zadní části trupu vrtulníku typu Mi-2M2 totiž přibyla další nákladová vrata. Obě nákladová vrata i obě dveře pilotní kabiny tohoto modelu byly navíc řešeny jako odsuvné. Prototyp vrtulníku typu Mi-2M2 (SP-PSO / v.č. 0106) se do oblak poprvé vydal dne 1. července 1974. První z pěti vrtulníků ověřovací série (SP-PSK / v.č. 0102113) zastával roli továrního předváděcího stroje. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na výstavě VDNCH, která se konala mezi 17. červencem a 18. srpnem roku 1974 v Moskvě. Zbylé čtyři předsériové Mi-2M2 byly testovány armádou. Zkoušky tohoto modelu ale již od počátku sužovaly potíže s motory typu GTD-350P. Protože navíc za standardním modelem Mi-2 (Hoplite) zaostával letovými výkony, sériové výroby se nakonec nedočkal.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp a pět strojů ověřovací série
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot nebo jeden pilot a jeden navigátor
Pohon: dva turbohřídelové motory typu WSK Rzesów GTD-350P s max. výkonem po 444 hp
Kapacita: 10 (v konfiguraci s jedním pilotem) nebo 11 osob
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 14,56 m |
Ø ocasního rotoru: | 2,70 m |
Celková délka: | ? |
Délka trupu: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 3 700 kg |
Max. rychlost: | 180 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 2.11.2016