Mil Mi-8AMTŠ-VN Sapsan (Mi-171Š-VN)
Typ: pokročilá modifikace středně těžkého transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-V (Hip L)
Určení: přeprava nákladu a osob, shoz výsadku, odsun raněných, přímá palebná podpora pozemních jednotek a pátrací a záchranná činnost
Odlišnosti od modelu Mi-8AMTŠ-V (Hip L):
- instalace nového nosného rotoru z vrtulníku typu Mi-171A2 s novou hlavou a listy celokompozitní konstrukce se speciálně tvarovanými konci (ten v porovnání s rotorem předchozího modelu disponuje větším vztlakem, nižší hmotností, delší životností, větší odolností v boji, nižší hlučností a jednodušší údržbou)
- instalace vyrovnávacího rotoru z vrtulníku typu Mi-171A2, který se sestává ze dvou dvoulistých vrtulí uspořádaných do tvaru písmene „X“, na místo třílistého vyrovnávacího rotoru (ten v porovnání s třílistým vyrovnávacím rotorem předchozího modelu disponuje vyšší účinností, nižší hlučností a menší hmotností)
- instalace dvou otočných kulovitých krytů elektro-optického navigačního a zaměřovacího systému po stranách břicha přídě trupu, přímo před příďovým podvozkem. Zatímco levý kulovitý kryt ukrývá optiku navigačního elektro-optického systému, který usnadňuje pilotáž v noci a za ztížených meteorologických podmínek, elektro-optický systém instalovaný v pravém kulovitém krytu slouží k vyhledávání a sledování cílů a navádění výzbroje.
- instalace modifikovaného přístrojového vybavení uvnitř pilotní kabiny. Součástí přístrojového vybavení pilotní kabiny tohoto modelu se staly čtyři velkoplošné multifunkční displeje (MFD) a dva malé displeje FMS. Přístrojové vybavení kokpitu tohoto modelu je kompatibilní s NVG a jeho součástí jsou též klasické mechanické přístroje, které tvoří zálohu.
- instalace obranného komplexu typu LSZ-8VN
- instalace standardizovaných úchytů na podlaze a na stěnách nákladové kabiny. K ním lze uchytit nová sedadla výsadkářů se čtyřbodovými pásy, která jsou odolná nárazu do pádové rychlosti 12 m/s. Cenou za vyšší bezpečnost, kterou sebou přinesla záměna sklápěcích lavic nárazuodolnými sedadly, se stal pokles míst k sezení z 38-ti na 20.
- možnost instalace nárazuodolných pilotních sedadel německé značky Fisher
- instalace palubního jeřábu typu SLG-100 s nosností 230 kg na místo palubního jeřábu typu LPG-150 s nosností 150 kg. Zatímco instalace jeřábu typu LPG-150 se nacházela na levoboku trupu, nad postranními dveřmi nákladové kabiny, jeřáb typu SLG-100 je umístěn uvnitř nákladové kabiny, přímo za levými postranními dveřmi.
- instalace rámu, který slouží k uchycení slaňovacího lana, nad levými postranními dveřmi nákladové kabiny, na pozici zrušeného vnějšího jeřábu typu LPG-150
- instalace modifikovaných dvoukřídlých záďových nákladových vrat s lafetou s 7,62 mm pohyblivým kulometem typu PKM
- instalace výklopné lafety s 12,7 mm pohyblivým kulometem typu 2P49 Kord za pravými postranními dveřmi nákladové kabiny. Lafetu se zmíněným kulometem lze přitom vyklopit vně obrys trupu. Díky tomu palebné pole kulometu typu Kord pokrývá celou polosféru.
- instalace dvou 12,7 mm kulometů typu 2P49 Kord se zásobníky na horní ploše postranních trubkových trupových nosníků se zbraňovými závěsníky
Historie: Zkušenosti, které se podařilo načerpat v průběhu nasazení vrtulníků řady Mi-8 (Hip) v protiteroristické operaci v Sýrii, našly využití při návrhu pokročilé modifikace tohoto úspěšného stroje, která vešla ve známost pod označením Mi-8AMTŠ-VN, resp. Mi-171Š-VN v exportním provedení. Zmíněný model vychází z vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-V (Hip L) a některé prvky přebírá od vrtulníku typu Mi-171A2. Konkrétně se přitom jedná o nosný rotor s kompozitními listy a vyrovnávací rotor sestávající se ze dvou vrtulí uspořádaných do tvaru písmene „X“. U modelu Mi-8AMTŠ-VN (Mi-171Š-VN) našly mimo jiné též uplatnění některé prvky, které se neobjevují na žádné předchozí verzi vrtulníku typu Mi-8 (Hip), včetně nárazuodolných sedaček výsadkářů se čtyřbodovými pásy, úchytu pro slaňovací lano a výklopné střelecké lafety pokrývající palubou jednu celou polosféru. Posláním vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-VN (Mi-171Š-VN) je přeprava a palebná podpora výsadkářů, včetně jednotek speciálních sil. Výsadkáře přitom tento stroj může vysazovat jak po přistání, tak i z visu. V druhém uvedeném případě jeho kabinu výsadkáři opouštějí na lanech. Vývoj vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-VN (Mi-171Š-VN) zpočátku probíhal z iniciativy výrobce. Později ale projekt tohoto modelu obdržel oficiální podporu. Zkušebně-konstrukční práce (OKR) na téma Mi-8AMTŠ-VN (Mi-171Š-VN) přitom vešly ve známost pod šifrou Sapsan. První prototyp vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-VN (Mi-171Š-VN) byl široké veřejnosti poprvé prezentován v červenci roku 2017 na moskevské airshow MAKS 2017. Zkoušky prvního prototypu tohoto stroje, který byl postaven závodem UUAZ z Ulan-Ude a vybaven NCV (Národní středisko vrtulníkové výroby) Mil i Kamov, se rozeběhly v roce 2020. Se završením první etapy zkoušek vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-VN (Mi-171Š-VN) se počítá v listopadu tohoto roku. Do následující etapy zkušebního programu by se kromě stávajícího prototypu měly zapojit ještě další dva prototypy. Vrtulník typu Mi-8AMTŠ-VN (Mi-171Š-VN) bude, stejně jako vrtulník typu Mi-8AMTŠ (Mi-171Š) (Hip L), nabízen v několika provedeních. Budoucí zákazníci si tedy budou moci vybrat mezi protáhlou „delfíní“ špicí a zasklenou „tupou“ špicí a mezi dvoukřídlými záďovými nákladovými vraty a jednodílnými záďovými nákladovými vraty plnícími zároveň funkci nájezdové plošiny. Prvním provozovatelem vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-VN (Mi-171Š-VN) se stane Ruské VVS. Prvních 10 těchto strojů Ministerstvo obrany Ruské federace pro VVS objednalo v červnu roku 2019 na výstavě Armija 2019. Termín předání zmíněných vrtulníků byl přitom stanoven na léta 2020 až 2021. V červenci roku 2021 bylo oznámeno, že první várku vrtulníků typu Mi-8AMTŠ-VN armáda převezme v listopadu tohoto roku. Celá zakázka na 10 těchto strojů by měla dle současných plánů být splněna v roce 2022. Mezitím se rozeběhly vývojové práce na kvalitativně novém specializovaném ozbrojeném transportním-výsadkovém vrtulníku. Zmíněný stroj by měl umožňovat přepravu výsadku na bojiště a vysazenému výsadku poskytovat přímou palebnou podporu. Kromě toho by měl být schopen přepravy průzkumných bugin typu Sarmat, kterou jsou používány VDV (Vzdušné výsadkové vojsko). Jakékoliv další informace o projektu tohoto stroje nejsou zatím bohužel k dispozici.
Verze:
Mi-8AMTŠ-VN – modifikace vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-VN pro tuzemské ozbrojené síly
Mi-171Š-VN – exportní modifikace vrtulníku typu Mi-8AMTŠ-VN
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (objednáno 10 sériových strojů)
Uživatelé: žádní
Posádka: dva piloti a dva střelci
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Klimov VK-2500PS-03 s max. výkonem po 2 400 hp (resp. 2 500 hp v nouzovém 30 min režimu, resp. 2 700 hp v nouzovém 150 sec režimu)
Radar: jeden povětrnostní radiolokátor typu A813S Kontur-10S s mechanicky natáčenou štěrbinovou anténou. Tento typ radaru se nachází uvnitř špice části trupu a kromě sledování nebezpečných meteorologických jevů je používán též pro navigaci. Nebezpečné meteorologické jevy je přitom (v automatickém režimu) schopen detekovat na vzdálenost 150 km. V případě turbulence jeho detekční dosah (v automatickém režimu) pak činí 100 km. Zatímco město (o velikosti Velkého Novogrodu) je tento typ radiolokátoru schopen detekovat na vzdálenost 150 až 200 km (při letu ve výšce 7 000 m), hladinové plavidlo o hmotnosti 2 000 t na vzdálenost 50 až 70 km (při letu ve výšce 3 000 m), pobřeží na vzdálenost 250 km (při letu ve výšce 7 000 m).
Kapacita: 20 výsadkářů nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladového prostoru s rozměry 5,34 m x 2,34 m x 1,80 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu
Výzbroj: jeden 12,7 mm pohyblivý kulomet typu 2P49 Kord, instalovaný za pravými postranními dveřmi nákladové kabiny, jeden 7,62 mm pohyblivý kulomet typu PKM, instalovaný ve střelišti vetknutém do záďových nákladových vrat, dva pevné 12,7 mm kulomety typu 2P49 Kord, uchycené k horní ploše postranních trupových nosníků se zbraňovými závěsníky, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 1 400 kg přepravovaná na šesti závěsnících, nacházejících se pod odnímatelnými postranními trupovými nosníky z trubkové příhradoviny – odpalovací rámy se čtyřmi přepravně-startovacími kontejnery s PTŘS typu 9M114 nebo 9M120 Ataka raketového kompletu typu 9K113M Šturm-VM (AT-9 Spiral), moduly typu Strelec-V se dvěma přepravně-startovacími kontejnery s PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M39 Igla-V (SA-18 Grouse), raketové bloky typu B-8V20 (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm), střelecké kontejnery typu UPK-23-250 (jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu GŠ-23L se zásobou 250 nábojů), submuniční kontejnery typu KMGU-2 a neřízené pumy do hmotnosti 500 kg
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 21,50 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,90 m |
Celková délka: | 25,40 m |
Délka trupu: | 18,22 m |
Výška: | 4,76 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 13 500 kg |
Max. rychlost: | 280 km/h |
Praktický dostup: | 6 000 m |
Max. dolet: | 1 065 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 13.11.2021