Suchoj SuperJet 100-95VIP

Typ:  modifikace středně těžkého dopravního letounu typu SuperJet 100-95 s luxusně zařízeným interiérem

Určení:  přeprava VIP osob v rámci společných vojenských operací Ruské federace s jinými státy

Odlišnosti od letounu SuperJet 100-95:

- instalace luxusně zařízeného interiéru s přepravní kapacitou 19 osob, který je rozdělen na dvě VIP oddělení s pokročilým multimediálním systémem, stoly, otočnými křesly a pohovkami, a oddělení pro obslužný personál se sedadly pro dvě letušky, palubní kuchyňkou, WC pro letový a obslužný personál (VIP mají k dispozici vlastní WC, které se nachází na zádi) a zavazadlový úsek

Historie:  Kontrakt na jeden exemplář středně těžkého proudového regionálního dopravního SuperJetu 100-95 ve VIP verzi byl uzavřen dne 27. srpna 2013 se společností Rosoboronexport JSC na moskevské airshow MAKS 2013. Jediný exemplář SuperJetu 100-95VIP (RA-89053) vznikl dostavbou nedokončeného třetího sériového SuperJetu 100-95 (95009) a obdržel luxusně zařízený interiér domácí výroby s přepravní kapacitou 19 osob, který byl rozdělen tři účelová oddělení, a to dvě VIP oddělení a oddělení pro obslužný personál. Letoun SuperJet 100-95 (95009) byl původně vyhrazen pro společnost Armavia. Protože se ale tato společnost nakonec z ekonomických důvodů rozhodla provoz svých SuperJetů 100-95 ukončit, kompletace tohoto stroje se již v roce 2011 zcela zastavila, a to až do roku 2013. Ke svému prvnímu letu se jediný exemplář SuperJetu 100-95VIP vydal dne 29. června 2013, a to z podnikového letiště výrobního závodu KnAAPO z Komsomolska na Amuru. Krátce nato, dne 5. července toho samého roku, byl přelétnut do Uljanovska. Zde byl prozatímně opatřen maketou plánovaného interiéru kabiny cestujících. Finální nástřik zase obdržel v Žukovském, kam dorazil dne 20. července 2013. Svůj veřejný debut si jediný exemplář SuperJetu 100-95VIP (RA-89053) odbyl v srpnu toho samého roku, na moskevské airshow MAKS 2013. S kompletní VIP kabinou jej ale bylo možné shlédnout až v září roku 2014, na moskevské výstavě Jet Expo 2014. Certifikační zkoušky SuperJetu 100-95VIP se podařilo úspěšně završit na konci listopadu toho samého roku. Poté jediný exemplář tohoto modelu rozšířil letadlový park společnosti Center-South. SuperJet 100-95VIP (RA-89053) se přitom stal, po dvou standardních  SuperJetech 100-95, třetím letounem tohoto typu v celkovém pořadí v barvách společnosti Center-South, společnosti zaměřené na charterovou přepravu (VIP osoby, sportovní týmy ...). Ze Žukovského na letiště Šeremetjevo, domovské letiště společnosti Center-South, byl přitom SuperJet 100-95VIP (RA-89053) přelétnut dne 9. prosince 2014. Pouhý den nato se pak vydal do 4 735 km vzdáleného Nového Dillí, hlavního města Indie. Na jeho palubě se přitom tehdy nacházela vládní delegace vedená ruským ministrem průmyslu a obchodu, která mířila na rusko-indický summit. Zmíněný let zabral 6 hodin a 5 minut a SuperJet 100-95VIP (RA-89053) jej podnikl bez mezipřistání. Dne 12. prosince byl pak představen, na letišti v Novém Dillí, indickým vládním špičkám a představitelům indického civilního a vojenského leteckému průmyslu. Letoun SuperJet 100-95VIP (RA-89053) RusJetu je využíván převážně ruským ministerstvem průmyslu a obchodu.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář

Uživatelé:  Rusko (Center-South)

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Powerjet SaM146 francouzsko-ruské konstrukce s max. tahem po 7 835 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor (jeho instalace se nachází uvnitř špice trupu)

Kapacita:    19 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 27,80 m 
Délka:   29,94 m
Výška: 10,28 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 870 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 23.2.2015