Suchoj SuperJet 100-95LR

Typ:  modifikace středně těžkého dopravního letounu typu SuperJet 100-95B s prodlouženým doletem

Určení:  doprava osob na místních a středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu SuperJet 100-95B:

- instalace pohonných jednotek typu SaM146-1S18, které vykazují mírně vyšším tahem (o 5%), na místo motorů typu SaM146

- větší vnitřní zásoba paliva

- zesílená konstrukce křídla

Historie:  Druhým členem rodiny středně těžkých proudových regionálních dopravních letounů typu SuperJet 100-95B zavedeným do sériové výroby se stal model SuperJet 100-95LR, který se vyznačuje prodlouženým doletem. Od základního modelu se SuperJet 100-95LR z konstrukčního hlediska odlišuje pouze instalací zesíleného křídla. Zesílením konstrukce křídla se podařilo zvýšit vzletovou hmotnost ze 45 880-ti kg na 49 450 kg. To přitom umožnilo zvětšit zásobu paliva, což sebou přineslo vzrůst doletu v konfiguraci s 98-ti cestujícími na palubě z 3 080-ti km na 4 580 km. Kromě výše uvedeného tento model obdržel též modifikované motory typu SaM146, známé jako SaM146-1S18, které vykazují mírně vyšším tahem (o 5%). Přepravní kapacita základního modelu a SuperJetu 100-95LR je naproti tomu zcela identická a činí 98 osob. Prototyp tohoto modelu (97006) se od vzletové dráhy podnikového letiště závodu KnAAPO z Komsomolska na Amuru poprvé odlepil dne 12. února 2013. Krátce nato, 15. dne toho samého měsíce, byl letoun 97006 přelétnut do Žukovského. Zde pak prošel rozsáhlým programem certifikačních zkoušek. V jejich průběhu přitom vykonal okolo 60-ti letů s celkovou délkou trvání 115 hodin. Doplňkový certifikát byl Superjetu 100-95LR vystaven dne 20. srpna 2013. Prvním provozovatelem dálkového Superjetu 100-95LR se stala ruská společnost Gazpromavia, letecká divize plynárenského koncernu Gazprom. Svůj první Superjet 100-95LR přitom tato společnost do provozu uvedla dne 4. března 2014. V roce 2022 produkci letounu typu Superjet 100-95LR, stejně jako produkci letounu typu Superjet 100-95B, zcela zastavily sankce, které byly uvaleny na Rusko za invazi na Ukrajinu, zahájenou dne 24. února toho samého roku. Díky tomu, že se na konstrukci tohoto stroje z velké části podílejí importované komponenty západní výroby, jej totiž není za sankčních podmínek vůbec možné vyrábět. Do té doby přitom brány závodu KnAAPO z Komsomolska na Amuru kromě prototypu opustilo pouhých 54 sériových Superjetů 100-95LR.

Verze:  -

Vyrobeno:  1 prototyp a 54 sériových strojů (včetně jednoho neletového exempláře pro únavové zkoušky)

Uživatelé:  Kazachstán (Comlux) – Kazašská divize švýcarské společnosti Comlux se stala provozovatelem jednoho SuperJetu 100-95LR v provedení s luxusně zařízeným VIP interiérem. Zmíněný stroj (UP-SJ001) byl objednán kazašskou důlní společností Kazachmys a instalaci interiéru kabiny obdržel v srpnu roku 2015 v USA. SuperJet 100-95LR (UP-SJ001) vznikl konverzí letounu SuperJet 100-95LR (RA-89033) ze zrušené zakázky se společností UTair-Express. Svému provozovateli v podobě kazašské divize společnosti Comlux byl letoun SuperJet 100-95LR (UP-SJ001) předán dne 25. prosince 2016.

Kazachstán (Pohraniční stráž) – Pohraniční stráž Kazachstánu si objednala jeden SuperJetu 100-95LR v provedení s luxusně zařízeným VIP interiérem a dodatečnými palivovými nádržemi v podpalubním zavazadlovém úložném prostoru. Jejich instalace přitom sebou přinesla vzrůst doletu z 4 600-ti km na 6 000 km. Zmíněný stroj (UN-95100) poprvé vzlétl dne 25. února 2016. Krátce nato, dne 28. dubna toho samého roku, byl přelétnut do Uljanovska, za účelem instalace interiéru kabiny a aplikace finálního nástřiku. Kabina SuperJetu 100-95LR (UN-95100) je rozdělena na tři oddělení, a to VIP oddělení s jednou třímístnou pohovkou s jedním stolkem po pravoboku a dvojicí otočným křesel a jedním stolkem po levoboku, oddělení v obchodní třídě se sedadly pro 12 osob uspořádanými po čtyřech do tří řad a oddělení v ekonomické třídě se sedadly pro 45 osob uspořádanými po pěti do devíti řad. Pohraniční stráži Kazachstánu byl tento stroj předán dne 12. listopadu 2016.

Thajsko (vojenské letectvo)Dne 4. prosince 2014 si Thajská vláda objednala dva SuperJety 100-95LR (s opcí na další dva) v provedení s luxusně zařízeným VIP interiérem pro potřeby thajského krále Pchumipona Adljadeta Ramy IX a členů jeho rodiny. První z nich (60317) se do oblak poprvé vydal dne 23. října 2015. Den nato byl tento stroj přelétnut z Komsomolska na Amuru do Uljanovska. Zde obdržel finální nástřik. Poté, dne 9. listopadu téhož roku, byl přelétnut do Žukovského, za účelem realizace předávacích zkoušek. Po jejich završení byl opatřen, v Benátkách, interiérem kabiny cestujících. Ten je rozdělen na tři oddělení, a to VIP oddělení se sedadly pro 4 osoby, obchodní oddělení se sedadly pro 6 osob a standardní osobní oddělení se sedadly pro 50 osob. Druhý objednaný SuperJet 100-95LR (60318) se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 15. prosince 2015. Svému provozovateli v podobě Thajského královského vojenského letectva byly oba zmíněné letouny formálně předány dne 15. července 2016 v Benátkách, kde předtím obdržely VIP interiér. Zatímco první z nich do Thajska dorazil dne 28. července, ten druhý sem byl přelétnut na počátku srpna toho samého roku. Oficiálně byly SuperJety 100-95LR oba do stavu vzdušných sil Thajska, resp. 603. eskadry „Cowboy“ 6. vzdušného křídla s domovskou základnou Don Muang, zařazeny dne 31. srpna 2016. Thajské vzdušné síly přitom tyto stroje provozují pod označením B.L18. Dne 15. prosince 2016 si Thajská vláda objednala další SuperJet 100-95LR. Zmíněný letoun (60319) byl zalétán dne 22. května 2017. Svému provozovateli byl tento stroj předán dne 19. června 2018.

Rusko (Azimut) – Společnost Azimut z Rostova na Donu si objednala, u leasingové společnosti GTLK, celkem osm SuperJetů 100-95LR v provedení se sedadly pro 103 osob uvnitř kabiny cestujících v ekonomické třídě s opcí na další čtyři tyto stroje. Zatímco předání prvních čtyř z nich bylo naplánováno na září roku 2017, zbylé čtyři tyto stroje měly být dodány na jaře roku 2018. Dodávky SuperJetů 100-95LR, na které byla uzavřena opce, byly naplánovány na léta 2019 až 2020. První z nich (RA-89079) na domovské letiště společnosti Azimut, Rostov na Donu, dorazil dne 7. července 2017. Druhý SuperJet 100-95LR společnosti Azimut (RA-89080) byl nejprve prezentován na moskevské airshow MAKS 2017. Teprve až poté, dne 8. srpna toho samého roku, byl přelétnut do Rostova na Donu. Krátce nato, dne 13. srpna a 28. září roku 2017, sem dorazil i třetí a čtvrtý objednaný SuperJet 100-95LR (RA-89036 a RA-89085). První let s cestujícími na palubě SuperJet 100-95LR společnosti Azimut uskutečnil dne 15. září toho samého roku. Konkrétně se jednalo o charterový let z Rostova na Donu do Moskvy s členy fotbalového klubu Rostov. První regulérní linkový let SuperJet 100-95LR Azimutu uskutečnil dne 21. září 2017, a to na lince Rostov na Donu – Moskva (Vnukovo). Předání posledního, osmého, objednaného stroje (RA-89095) bylo uskutečněno dne 18. dubna 2018. Od září roku 2017 do tohoto data přitom SuperJety 100-95LR Azimutu přepravily celkem 182 663 cestujících. Zatímco letouny RA-89085, RA-89079, RA-89080, RA-89093, RA-89096, RA-89094 a RA-89095 jsou nově vyrobenými stroji, letoun RA-89036 předtím létal v barvách společnosti Yamal. V roce 2022 se flotila SuperJetů 100-95LR společnosti Azimut rozrostla o další dva stroje, a to SuperJet 100-95LR (RA-89186) a SuperJet 100-95LR (RA-89189). Poslední z nich byl přitom zalátán dne 18. dubna 2022 a společnosti Azimut předán dne 7. září.

Rusko (Gazpromavia) – V srpnu roku 2011 si společnost Gazpromavia, letecká divize plynárenského koncernu Gazprom, závazně objednala 10 SuperJetů 100-95LR v provedení se sedadly pro 90 osob v ekonomické třídě uvnitř kabiny cestujících (po pěti ve dvou řadách s rozestupem 34 palců a po pěti v 16-ti řadách s rozestupem 30 placů) jako náhradu za tehdejší flotilu letounů typu Jak-42 (Clobber A) a Tu-154M (Careless B). První z nich (RA-89018) se od vzletové dráhy podnikového letiště závodu KnAAPO poprvé odlepil dne 9. srpna 2013. Instalaci interiéru kabiny cestujících a finální nástřik tento stroj obdržel v Uljanovsku, kam byl přelétnut krátce nato. Dne 29. srpna toho samého roku, pouhých 20 dnů po prvním vzletu, letoun SuperJet 100-95LR (RA-89018) zavítal na moskevskou airshow MAKS 2013. Společnost Gazpromavia letoun RA-89018 formálně převzala ještě ten samý den. Na domovské letiště zmíněné společnosti, které se nachází v Ostafjevu, byl tento stroj přelétnut dne 17. října 2013. Protože ještě před uvedením tohoto vůbec prvního sériového exempláře Superjetu 100-95LR do provozu bylo nezbytné zpracovat velké množství dokumentů, ke svému prvnímu linkovému letu, na trase Vnukovo – Sovětskyj, se nakonec vydal až dne 4. března 2014. V průběhu prvního měsíce provozu letoun RA-89018 navštívil osm destinací a vykonal 30 letů s celkovou délkou trvání 70 hodin. Mezitím, v prosinci roku 2013, brány závodu KnAAPO opustily další dva objednané SuperJety 100-95LR (RA-89019 a RA-89020). Na letiště Ostafjevo přitom tyto stroje dorazily v závěru ledna roku 2014. Zatímco letoun RA-89020 se ke svému prvnímu linkovému letu vydal dne 20. května, letoun RA-89019 byl do pravidelného provozu uveden dnem 18. června 2014. Mezitím, na konci května, společnost Gazpromavia převzala další dva SuperJety 100-95LR (RA-89029 a RA-89030). Krátce nato, dne 23. června 2014, se do oblak poprvé vydal šestý objednaný SuperJet 100-95LR (RA-89031). Do počátku května roku 2015 byly společnosti Gazpromavia předány ještě další dva letouny tohoto typu (RA-89048 a RA-89049). To již měly SuperJety 100-95LR v barvách Gazpromavie na svém kontě 894 letů s celkovou délkou trvání 1 696 h. Předání posledních dvou objednaných SuperJetů 100-95LR (RA-89050 a RA-89054) se podařilo uskutečnit ke dni 10. července 2015. Tehdy se ale v pravidelném provozu stále ještě nacházelo jen sedm SuperJetů 100-95LR společnosti Gazpromavia. Pracovní náplní SuperJetů 100-95LR Gazpromavie se přitom stala nejen obsluha pravidelných linek, ale i různé charterové lety a v neposlední řadě též lety v zájmu společnosti Gazprom. Do března roku 2016 SuperJety 100-95LR společnosti Gazpromavia vykonaly 1 975 letů a přepravily téměř 100 000 pasažérů.

Rusko (IrAero) – Společnost IrAero z Irkutska se stala provozovatelem celkem pěti letounů typu SuperJet 100-95LR (RA-89034 a -89075 až -89078). Zatímco v případě letounu RA-89034 se jedná o stroj, který předtím létal v barvách společnosti Yamal, zbylé čtyři SuperJety 100-95LR společnosti IrAero pocházejí z novovýroby. Zmíněná společnost přitom všech pět těchto strojů převzala mezi červnem roku 2017 a květnem roku 2019.

Rusko (Red Wings) – Společnost Red Wings se stala provozovatelem pěti SuperJetů 100-95LR (RA-89154, RA-89195, RA-89196, RA-89187 a RA-89190). Všechny zmíněné stroje tato společnost převzala v letech 2021 až 2022. V případě prvních tří uvedených letounů se přitom jednalo o nedodané stroje, které byly původně vyrobeny pro irského dopravce CityJet. Zmíněné letouny na inventáři společnosti Red Wings doplnily flotilu 15-ti SuperJetů 100-95B.

Rusko (UTair-Express) – V srpnu roku 2013 si společnost UTair-Express objednala šest SuperJetů 100-95LR v provedení se sedadly pro 103 osob v ekonomické třídě uvnitř kabiny cestujících. První z nich (RA-89033) se do oblak poprvé vydal dne 26. dubna 2014. Instalaci interiéru kabiny cestujících a finální nástřik tento stroj obdržel v Uljanovsku, kam byl přelétnut dne 29. května téhož roku. Druhý pro UTair vyhrazený SuperJet 100-95LR (RA-89034) vzlétl dne 7. července 2014. Kompletaci všech šesti objednaných letounů se podařilo završit do konce toho samého roku (RA-89033, RA-89034, RA-89035, RA-89036, RA-89037 a RA-89038). Protože sankce, které mezitím uvalil západ na Rusko za anexi Krymu, uvrhly společnost UTair do problémů, z kontraktu ze srpna roku 2013 nakonec odstoupila, aniž by převzala jediný letoun. Zatímco letoun RA-89033 se následně stal základem VIP speciálu kazašské divize švýcarské společnosti Comlux, letouny RA-89034, RA-89035 a RA-89036 se staly součástí letadlového parku ruské společnosti Yamal, provozovatelem letounů RA-89037 a RA-89038 se stala ruská společnost Yakutia.

Rusko (Yakutia) – V srpnu roku 2015, na airshow MAKS 2015, si společnost Yakutia z Jakutska objednala, u leasingové společnosti GTLK, pět SuperJetů 100-95. Součástí zmíněného kontraktu se ale staly i dva předtím dodané stroje, přes leasingovou společnost VEB-Leasing. Poslední dva z nich byly přitom dodány, v letech 2016 až 2017, ve verzi SuperJet 100-95LR. Konkrétně se jednalo o letouny s registrací RA-89037 a RA-89038 ze zrušené zakázky společnosti UTair. Zatímco letoun SuperJet 100-95LR (RA-89038) společnost Yakutia převzala dne 21. října 2016, letoun SuperJet 100-95LR (RA-89037) do Jakutska dorazil dne 7. února 2017.

Rusko (Yamal) – V srpnu roku 2015 na airshow MAKS 2015 si společnost Yamal objednala, prostřednictvím leasingové společnosti GTLK, celkem 25 letounů typu SuperJet 100-95LR s termínem předání do roku 2017. Dle tehdejších plánů měla první dva z nich převzít ještě před koncem roku 2015. Kuli problémům se splátkou leasingového poplatku bylo ale tento termín nakonec nezbytné posunout. Prvním SuperJetem 100-95LR společnosti Yamal se stal letoun s registrací RA-89034, který byl původně vyroben, v roce 2014, pro společnost UTAir. Na domovské letiště společnosti Yamal, Salechard, tento stroj dorazil dne 28. března 2016. Předtím ale prošel úpravami vycházejícími z požadavků nového provozovatele. Ke svému prvnímu linkovému letu se letoun SuperJet 100-95LR (RA-89034) v barvách společnosti Yamal vydal dne 30. dubna toho samého roku, na to na lince Moskva-Domodedovo – Tjumen. Následující dva SuperJety 100-95LR společnosti Yamal (RA-89035 a RA-89036) byly rovněž původně vyrobeny pro UTAir. Jejich dodání bylo uskutečněno dne 19. (RA-89035) a 20. (RA-89036) května toho samého roku. Do linkového provozu v barvách Jamalu byly tyto stroje zařazeny v červnu toho samého roku. Kabina všech tří SuperJetů 100-95LR Jamalu ukrývá sedadla pro 103 osob v ekonomické třídě. Do dnešních dnů společnost Yamal převzala ještě dalších 15 SuperJetů 100-95LR z výroby (RA-89068 až -89073, -89081, -89082 a -89086 až -89092).

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Powerjet SaM146-1S18 francouzsko-ruské konstrukce

Radar:        povětrnostní radiolokátor (jeho instalace se nachází uvnitř špice trupu)

Kapacita:    95 až 98 osob

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 27,80 m 
Délka:   29,94 m
Výška: 10,28 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 49 450 kg
Max. rychlost: 870 km/h
Praktický dostup:   12 500 m
Max. dolet:    4 580* km

 

 

* s 98-ti cestujícími na palubě

 

 

Poslední úpravy provedeny: 30.4.2023