Suchoj Su-29KS

Typ:  speciální modifikace dvoumístného akrobatického speciálu typu Su-29 zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  prověření činnosti vystřelovací sedačky typu SKS-94 v reálných podmínkách

Odlišnosti od letounu Su-29:

- instalace zkoušené vystřelovací sedačky typu SKS-94, která dokáže zabezpečit bezpečné nouzové opuštění letounu při letu ve výškách 15 až 4 000 m rychlostí 70 až 350 km/h, na místo standardní přední pilotní sedačky

- instalace větrného štítku přímo před zadní přístrojovou deskou na místo zadní výklopné části průzračného překrytu pilotní kabiny (přední větrný štítek přitom zůstal zachován)

Historie:  V roce 1994 se známá ruská konstrukční kancelář se zaměřením na vývoj vystřelovacích sedaček Zvezda pustila do vývoje lehké vystřelovací sedačky pro sportovní akrobatické letouny. Zmíněné sedačka přitom vešla ve známost pod označením SKS-94 a vznikla na základě zadání JSC P.O. Suchoje z roku 1991. Pro potřeby závodních a státních zkoušek této první speciálně pro sportovní letouny navržené vystřelovací sedačky na světě byl již v roce 1994 vyčleněn dvoumístný sportovní akrobatický speciál typu Su-29 s registrací RA-01485 a černým trupovým číslem 02. Ten přitom vešel ve známost pod označením Su-29KS a vyznačoval se instalací druhého větrného štítku přímo před zadní přístrojovou deskou na místo zadní výklopné části průzračného překrytu pilotní kabiny. Pokud však tento stroj nebyl používán pro testy zmíněné vystřelovací sedačky, létal s instalací standardního překrytu pilotní kabiny. Zatímco testovaná vystřelovací sedačka s figurínou nebo parašutistou se umisťovala do předního kokpitu, zadní kokpit tohoto stroje byl vyhrazen pro pilota. V jednomístné konfiguraci bylo totiž nezbytné (kuli zachování těžiště), aby pilot zaujímal pozici na zadním sedadle. V průběhu zkoušek přední kokpit jediného exempláře speciálu Su-29KS opustilo za pomoci vystřelovací sedačky typu SKS-94 celkem 20 figurín pilota (ve výškách 50 až 2 000 m při rychlostech 180 až 450 km/h). Některé katapultáže byly přitom uskutečněny při letu na zádech ve výšce pouhých 50 m. Široká veřejnost se mohla s jediným exemplářem letounu Su-29KS poprvé seznámit v roce 1995 na airshow MAKS 95. Svůj zahraniční debut si tento stroj odbyl pět let nato na Airshow China 2000, která se konala v Zhuhai. Návštěvníci zde přitom mohli shlédnout i efektní katapultáž figuríny pilota za letu. Obdobná prezentace letounu Su-29KS byla později realizována též na berlínské airshow ILA. Protože zmíněné zkoušky zakončilo kladné hodnocení, následně byla vystřelovací sedačka typu SKS-94 začleněna do záchranného systému jednomístných akrobatických speciálů typu Su-31M a Su-26M3. Tyto dva letouny se tak staly historicky vůbec prvními akrobatickými speciály na světě vybavenými vystřelovací sedačkou.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Su-29)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot a jeden parašutista

Pohon:       jeden pístový motor typu Vedenějev M-14P s max. výkonem 360 hp

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 8,20 m
Délk:   7,29 m
Výška: 2,89 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 26.1.2013