Tupolev Tu-95MSM Litograf 

Typ:  pokročilá modifikace strategického raketonosného letounu typu Tu-95MS (Bear H); tento model vzešel z modernizačního programu letounů typu Tu-95MS (Bear H) ze stavu VVS

Určení:  ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště) nacházejících se v hloubce území protivníka za pomoci řízených střel s plochou dráhou letu typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent)

Odlišnosti od letounu Tu-95MS (Bear H):

- modifikované navigační vybavení instalací satelitního přijímače typu A737I, zařízení pro přístrojové přiblížení na přistání (VOR/ILS) typu VIM-95, odpovídače typu SO-96, radionavigačního systému blízké navigace (SHORAN) typu RSBN-85V, radiokompasu typu ARK-40, palubního víceúčelového systému typu BMS, zařízení typu SD-375M, anténních napáječů typu AFS Gladiopus-PKV a AFU-M, radiovýškoměru typu A053 a impulsního radiovýškoměru typu A075

Historie:  Dne 23. prosince 2009 byla JSC A.N. Tupoleva pověřena zpracováním modernizačního projektu pro turbovrtulové strategické raketonosné letouny typu Tu-95MS (Bear H). Modernizace zmíněných strojů probíhá v rámci OKR (zkušebně-konstrukční práce) Litograf a sestává se z více etap. První etapa modernizačního programu letounů typu Tu-95MS (Bear H) Ruského VVS je vystavěna na výměně části navigačního vybavení a dala za vznik modelu Tu-95MSM. Jako první byl přitom na tento standard „upgradován“, v prostorách závodu z Taganrogu, letoun Tu-95MS (rudá 50 / v.č. 00822). Konverzí na model Tu-95MSM zmíněný stroj prošel v letech 2009 až 2010 a následně byl předán JSC A.N. Tupoleva. Letoun Tu-95MSM (rudá 50 / RF-94192) bázuje v Žukovském a zastává pouze roli zkušebního stroje. Modernizování operačních letounů typu Tu-95MS (Bear H) ze stavu Ruského VVS bylo zahájeno v roce 2014. Svůj první na standard Tu-95MSM dopracovaný letoun typu Tu-95MS (Bear H) přitom VVS převzalo dne 18. prosince 2014. Druhý a třetí modernizovaný Tu-95MSM byl Ruskému VVS předán dne 29. prosince 2014 a 27. ledna 2015. Následující etapa modernizačního programu letounů typu Tu-95MS (Bear H) počítá s instalací radaru typu NV1.021 Novella, který není ničím jiným, než modifikací radaru typu Novella protiponorkového letounu typu Il-38N (May), letového řídícího systému typu KSU-021, navigačního komplexu typu S021, který v sobě sdružuje inerční navigační systém typu BINS-SP-1, astronavigační systém typu ANS-2009 a navigační počítač typu NVS-021M (S021-22), dopplerovského měřiče typu DISS-021-70, zobrazovacího systému typu SOI-021 vystavěného na pětici MFD a obranného komplexu typu Meteor-NM2. V rámci druhé etapy modernizačního programu budou též dopracovány motory typu NK-12MV na úroveň NK-12MPM. Kromě toho se počítá s výměnou vrtulí typu AV-60K vrtulemi typu AV-60T, které mají nižší úroveň vibrací, vyšší účinnost a větší životnost a pevnost (za cenu vyšší hmotnosti). Testy vrtulí typu AV-60T přitom probíhají od roku 2015 v Žukovském na letounu Tu-95MS (rudá 317). Do budoucna se pro modernizované Tu-95MSM počítá též s novými řízenými střelami v podobě typu Ch-SD a Ch-MC.  

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp a nejméně tři operační stroje (všechny vznikly konverzí sériových Tu-95MS)

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Posádka:    dva piloti, dva navigátoři, palubní mechanik, operátor zbraňových systémů a střelec

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Kuzněcov NK-12MP s max. výkonem po 15 000 kp

Radar:        přehledový impulsní dopplerovský radiolokátor typu U009 Obzor-MS (Clam Pipe), instalovaný v přídi trupu, a výstražný radiolokátor zadní polosféry typu PRS-4 Krypton (Box Tail), instalovaný uvnitř krytu vystupujícího z odtokové hrany SOP, v oblasti nad kabinou „ocasního střelce“. Radiolokátor typu Obzor-MS (Clam Pipe) má dosah 300 km a slouží k navigaci a vyhledávání, sledování a zaměřování pozemních cílů. Radiolokátor typu PRS-4 Krypton (Box Tail) má vyhledávací dosah 7,4 km a zaměřovací dosah 5,3 km a slouží k vyhledávání, sledování a zaměřování vzdušných cílů v zadní polosféře.

Vybavení:   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ a obranný komplex typu Meteor-NM sestávající se z výstražného RL systému typu SPO-15 (L006) Berjoza, výstražného IČ systému typu L083 Mak-UT (dvě nevelká polokulovitá pouzdra instalovaná po jednom na břichu přední části trupu, přímo před šachtou příďového podvozku a na hřbetu zadní části trupu, v oblasti před SOP), aktivního RL rušiče typu SPS-171/-172 (L103Ž/L104Ž) Geraň-1DU/-2DU (po jedné anténě pod zaobleným krytem, nacházejícím se na špici trupu, přímo nad krytem antény radiolokátoru, a uvnitř dvou vřetenovitých krytů uchycených, za pomoci nízkých pylonů, k břichu ocasní části trupu) a výmetnic tří 50 mm klamných IČ/RL cílů typu APP-50 (po osmi na břichu zadní části obou vnitřních křídelních gondol, přímo za šachtami hlavního podvozku)

Výzbroj:    obranná střelecká věž typu UKU-9K-503M s dvojící pohyblivých dvouhlavňových 23 mm kanónů typu GŠ-23 se zásobou 2 x 600 nábojů, vestavěná do zakončení trupu, a šest strategických protizemních řízených střel typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent), přepravovaných na rotačním závěsníku typu MKU-6-5 instalovaném uvnitř trupové pumovnice

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 50,04 m
Délka: 47,09 m
Výška: 13,20 m
Prázdná hmotnost: 87 700 kg
Max. vzletová hmotnost: 185 000 kg
Max. rychlost: 830 km/h
Praktický dostup: 10 500 m
Max. dolet: 10 500 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.6.2017