Tupolev iz.80 Poslannik (PAK-DA)

 

Typ:  těžký strategický bombardovací letoun a nosič řízených střel uzpůsobený pro činnost za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci

Určení:   ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, radiolokační stanice) nacházejících se v hloubce území protivníka

Historie:  Práce na předběžných návrzích strategického bombardéru nové generace pro Ruské VVS byly započaty již v roce 1999. Takticko-technické požadavky k takovému stroji ale Ruské VVS nakonec nezformulovalo dříve než v prosinci roku 2007. Produktem programu strategického bombardéru nové generace, který vešel ve známost jako PAK-DA (Perspektivnyj Aviatsionnyj Kompleks Dalnej Aviatsii = perspektivní letecký komplex dálkového letectva), se přitom má stát nástupce nejen těžkých bombardovacích letounů typu Tu-95MS (Bear H) a Tu-160 (Blackjack A), ale i středně těžkých bombardovacích letounů typu Tu-22M3 (Backfire C). Do výběrového řízení v rámci programu PAK-DA se údajně zapojily letecké konstrukční kanceláře pojmenované po A.N. Tupolevovi, P.O. Suchojovi, S.V. Iljušinovi a V.M. Mjasiščevovi. Zatímco návrh letounu PAK-DA z dílny JSC A.N. Tupoleva údajně vycházel z typu Tu-160 (Blackjack A), konstrukční tým JSC P.O. Suchoje s největší pravděpodobností požadavkům zmíněného výběrového řízení přizpůsobil projekt letounu typu T-60S nebo T-4MS. Experimentální závod EMZ V.M. Mjasiščeva zase na zadání PAK-DA odpověděl projektem víceúčelového výškového širokotrupého podzvukového letounu typu M-60B, na kterém z vlastní iniciativy pracoval již od roku 1979. Za vítěze výběrového řízení v rámci programu PAK-DA byla nakonec vyhlášena JSC A.N. Tupoleva. Kontrakt na provedení vědecko-výzkumných prací (NIR) na toto téma Ministerstvo obrany Ruské federace s JSC A.N. Tupoleva uzavřelo v roce 2009. Zatímco NIR na téma PAK-DA obdržely kódové označení Poslannik, vlastnímu letounu ale bylo přiděleno tovární označení iz.80. Financování prací na téma iz.80 (PAK-DA) bylo zahájeno již v roce 2008. V roce 2011 institut VNIIRA k předběžnému návrhu letounu typu iz.80 (PAK-DA) zpracoval předběžný návrh integrace avionického vybavení. Základem avionického vybavení pro tento stroj se údajně stalo, kuli urychlení vývoje, avionické vybavení víceúčelového bojového letounu 5. generace typu T-50 (PAK-FA). Pohonná jednotka bombardéru typu PAK-DA bude zase vycházet z motoru typu NK-32 značky Kuzněcov, pohonné jednotky letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Vývojem pohonných jednotek pro tento stroj byl přitom Kuzněcov pověřen v prosinci roku 2014. Upřesňující takticko-technické požadavky k letounu typu PAK-DA Ruské VVS vypsalo dne 20. prosince 2011. V únoru roku 2012 byly NIR na téma iz.80 (PAK-DA) završeny a součastně zahájeny práce na úvodním projektu. Ten byl přitom Ruským ministerstvem obrany schválen v září roku 2013. Následně celý program PAK-DA přešel do fáze OKR (zkušebně-konstrukční práce). Se završením prací na pokročilém projektu se tehdy počítalo do pěti let. Letoun typu iz.80 (PAK-DA) bude údajně řešen jako podzvukové „stealth“ křídlo s malou zdvojenou SOP. Hlavní zbraní tohoto stroje se stanou řízené střely velkého dosahu. Za jejich pomoci bude tento stroj schopen napadat i cíle se silnou PVO, aniž by se musel vystavovat nebezpečí sestřelení. Součástí zbraňového systému letounu typu iz.80 (PAK-DA) se údajně stanou též střely s hypersonickou rychlostí. Produkce tohoto stroje byla přitom svěřena závodu KAPO z Kazaně. V prosinci roku 2014 bylo vrchním velitelem Dálkového letectva oznámeno, že se letové zkoušky prototypu letounu typu iz.80 (PAK-DA) rozeběhnou již v roce 2019 a že VVS první sériové exempláře tohoto stroje převezme mezi roky 2023 a 2025. Kromě výše uvedeného vrch velitel Dálkového letectva tehdy prozradil, že bude dolet tohoto stroje činit 15 000 km bez doplnění paliva za letu. Dle posledních zpráv vývoj letounu typu iz.80 (PAK-DA) dospěl do fáze stavby dřevěné 1:1 makety kokpitu a 1:10 modelu z kompozitu. Se zahájením letových zkoušek prototypu tohoto stroje se nyní počítá okolo roku 2025.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  -

Uživatelé:  žádní

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017